S prijelaza stoljeća, svijet televizije eksplodirao je do novih visina. Publika sada očekuje razinu dubine, složenosti i kvalitete više nego ikad prije, a rukovodioci na televizijskim mrežama zahtijevaju nemoguće podvige od svojih kreativnih timova.
Čak i ako većina TV mreža ne može priuštiti finansiranje velikih dramskih serija s vrijednostima kinematografske produkcije, one i dalje teže konačnom rezultatu koji je donekle blizu. Jer ako ne učine, niko neće gledati.
Sjetite se svih TV drama najvišeg nivoa koje su izašle nakon 2000. godine: The Wire, Breaking Bad, Mad Men, The Americans, The Leftovers, Justified, Black Mirror... Sve one nešto duguju jednoj revolucionarnoj TV seriji koja je izašla 1999. godine.
Sa Sopranosovima, HBO je podigao ljestvicu dramske serije na potpuno novi nivo. Nije da nije bilo "dobrih serija" prije Sopranosa - Seinfeld, The Twilight Zone i ER između ostalih - ali je otvorio gomilu neiskorištenog materijala.
Sopranosi nisu bili samo TV serija; to je bio dugotrajni film koji je imao više zajedničkog s Kumom nego s bilo kojom drugom TV serijom u to vrijeme. Najavila je novu eru narativnog opsega, kvalitete produkcije, nasilja na TV-u i serijske ambicije.
Ipak, od svih svojih nevjerovatnih postignuća, tri su posebna razloga zašto su Sopranosi najveća TV serija ikad snimljena: izvedbe, pripovijedanje i nasljeđe.
Sopranosi: Vodeće izvedbe
Do danas, čak i dok publika sada pada u nesvjest zbog ludorija Jesseja Pinkmana i Waltera Whitea, mora se reći da niko nije stvorio lik koji je bar zagrebao ono što je James Gandolfini napravio s Tonyjem Sopranom.
On je izvorni antiheroj televizije, mafijaški boss koji je ostavio odijelo iza sebe i učinio košulje za kuglanje privlačnim. Ono što je Gandolfini predstavio publici bila je potpuno trodimenzionalna osoba. Osoba koja se borila da održi svoje poslovne poslove i svoje porodične obaveze.
Tony nije bio skriveni tip poput Michaela Corleonea. Bio je član društva koje je postojalo u modernom svijetu, koji je imao djecu kojoj je bio otac, koji je imao karijeru. Na taj način svako se na nekoj razini uvijek može povezati s Tonyjevim frustracijama.
Isto se mora reći i za Carmelu Soprano (Edie Falco). Baš kao što se niko nije približio svrgavanju Tonyja kao najvećeg glavnog muškog lika na TV-u, Carmelu još nije zasjenila nijedna glumica u potrazi za stvaranjem boljeg glavnog ženskog lika.
Njena sposobnost da presiječe Tonyjeve laži i opći stav - često samo s jednim komentarom - a i dalje da bude ljepilo koje drži porodicu na okupu, bilo je ništa drugo do potpuno zaokružena izvedba koja je postigla rijetko savršenstvo.
Drugi nevjerovatni glumci i glumice krasili su male ekrane fantastičnim izvedbama u posljednjih nekoliko desetljeća. Ali, niko nikada nije ostvario ili utjecao kao Gandolfini i Falco.
Sopranosi: Zapetljano pripovijedanje
Sjajni glumci su ništa bez sjajnog materijala, a materijal u Sopranosima je poezija. Vizija Davida Chasea za seriju bila je potpuno drugačija od bilo čega drugog u to vrijeme.
Razvojne priče likova rezultat su pažljivog planiranja i detaljnog pisanja. Serija je pokazala da je organizovani kriminal nešto više od starca za stolom na dan vjenčanja svoje kćerke. To je nešto stvarno, ugrađeno u tkivo društva.
Realizam Sopranosa djelomično je ono što je seriju učinilo privlačnom mafijašima iz stvarnog života. Neki agenti FBI-a čak su otkrili da su ponedjeljkom ujutro načuli prave kriminalce kako govore o seriji, uglavnom kako bi komentirali koliko je serija stvarna (i očito se pitajući jesu li se pisci serije konsultirali nekoga od njihovih).
Talent u scenarističkoj sobi jednako je bitan za narativni uspjeh serije. Uz kreatora Davida Chasea bili su Matthew Weiner i Terrence Winter, koji su napravili svoje vlastite hvaljene serije Mad Men i Boardwalk Empire.
Sopranosi: Trajno nasljeđe
Na mnogo načina Sopranosi su bili savršena oluja elemenata koji su se svi spojili na pravi način: spisateljski tim koji se sastojao od kreativnih genija, glumačka ekipa koji su imali izvedbe karijere i mreža koja je bila voljna preuzeti velike rizike.
Rezultat? Upravo su Sopranosi pokazali publici da TV može biti mnogo više od onoga što jest. Ovo je bila serije zbog koje su gledatelji shvatili da žele više od televizijskih serija. Bolje priče, bolju glumu, bolju kinematografiju, bolje sve.
Na kraju, Sopranosi su zauvijek promijenili televiziju pokrenuvši "Zlatni doba" u kojem trenutno živimo. Bez toga ne bi bilo nijednog kasnijeg hita.
I na stranu sve to, zaista je sjajna serija. Da su Sopranosi debitovali upravo sada, lako bi je ocijenili najboljom TV serijom ikada. I zato su Sopranosi još uvijek najveća TV serija ikada snimljena.