Ulje igra ključnu ulogu u održavanju funkcionalnosti motora sa unutrašnjim sagorijevanjem.
Ne samo da omogućava nesmetano funkcioniranje pokretnih dijelova motora kroz podmazivanje, već doprinosi i regulaciji temperature.
Zbog toga je ključno redovno da mijenjate ulje u skladu sa uputstvima proizvođača i provjeravati njegov nivo.
Odmah dopuniti
Ako nivo ulja padne na ili ispod minimalne preporuke, potrebno ga je odmah dopuniti da bi se izbjeglo trenje i potencijalna oštećenja usljed nedostatka podmazivanja.
Međutim, podjednako je važno ne prekoračiti gornju granicu, jer to može izazvati jednako ozbiljne probleme kao i prenizak nivo ulja.
Primer štetnog dejstva viška ulja može se naći u videu na YouTube kanalu "I Do Cars", gde mehaničar Eric demonstrira efekte prepunjavanja motora na Jaguaru iz 2017. godine.
Prilikom ispuštanja ulja iz prethodno napunjenog 3,0-litarskog V6 motora, utvrđeno je da sadrži 8,5 litara ulja, dok je preporučena količina Jaguara samo 5,3 litra.
Ovaj višak je prouzrokovao ozbiljna oštećenja, uključujući metalne čestice u filteru za ulje i na usisu, kao i oštećenje bregastih vratila.
Dodatni problemi su uključivali dva klipa koja nisu bila adekvatno pričvršćena za klipnjače zbog oštećenja ležaja, sa brojnim ostacima ležaja unutar kućišta radilice.
Oštećenja su zabilježena i na donjem dijelu klipnjača i košuljica cilindara.
Prekomjerno ulje u motoru izaziva stvaranje pjene pri pokretanju radilice. To smanjuje efikasnost podmazivanja i dovodi do povećanog trenja i temperature, sve do potencijalnog blokiranja motora.
Eberhard Lang iz TUV SUD kaže da ako je malo više od označene količine, ništa loše se ne može dogoditi. Međutim, ako je prelivanje, ulje će ući u usisni trakt kroz ventilaciju kartera.
Ekstremni primjeri
Ovo može oštetiti katalizator. U ekstremnim slučajevima govorimo o potpunom oštećenju motora.
Najčešći znak da ste stavili previše ulja u motor i da je nivo ulja previsok je da vaš motor počinje da curi ulje na zemlju ili vidite plavi dim koji izlazi iz izduvnih gasova.
Možda ćete vidjeti i lampicu upozorenja na instrument tabli. Ponekad ne znate da li ste vi ili mehaničar prosuli motorno ulje.
Međutim, ako primijetite bilo koji od ovih simptoma, možda ima previše ulja u vašem motoru:
Miris zapaljenog motornog ulja.
Znaci dima iz motornog prostora.
Znaci dima iz izduvnog prostora.
Motor pravi previše buke.
Lampica pritiska motornog ulja na instrument tabli, prenosi Jutarnji.hr.