Do prije nekoliko mjeseci jedan od motiva za kupovinu električnih automobila bili su i tri-četiri puta niži troškovi vožnje.
Međutim, drastičan skok cijene električne energije učinio je da je danas upotreba „dizelaša“ jeftinija i za trećinu u odnosu na moderniju konkurenciju.
Tako se kupac elektromobila našao u situaciji da novo vozilo ne samo plati dvostruko više nego što je cijena automobila na dizel, već i da cijena upotrebe „automobila na struju“ bude primjetno viša u odnosu na troškove vožnje vozila sa motorom na unutrašnje sagorijevanje. Time je ozbiljno dovedena u pitanje strategija zamjene klasičnih vozila modernijim i ekološki neuporedivo prihvatljivijim četvorotočkašima. Ako bi se poredili sa „benzincima“, rezultat poređenja bi bio još nepovoljniji po elektromobile, piše portal 021.rs.
Ilustrativan je primer susjedne Hrvatske, gdje u ponedeljak počinje naplata na javnim punionicama. ELEN, specijalizovani segment Hrvatske elektroprivrede (HEP), odredio je cijene punjenja na svojim punionicama, a ima ih 31 i najviše su skoncetrisani na najvažnijim relacijama. Cijene su za nijansu niže u odnosu na prosječne evropske, a zavise od snage punionice i sa njome povezane brzine punjenje baterije elektromobila. U svakoj varijanti, postoji i noćna cijena koja je spram dnevne niža za gotovo 20 odsto.
Tako je u punionicama snage do 22 kW, cijena 0,36 evra po kWh, noću 0,28. Na punionicama snage od 22 do 50kW noćna cijena je 0,385, na jačim od 50 kW cijena je 0,58 evra. Ograničeno je vrijeme punjenja: 180 minuta na naslabijim, 60 minuta na srednje snažnim i na 45 na najačim. Ukoliko se prekorači, plaća se 0,14 evra za svaki dodatni minut. Naravno, prije odlaska na punionicu, potrebno je pratiti odgovarajuću aplikaciju na mobilnom kako biste odlazak tempirali tako da što manje čekate u redu.
Prije nego što će u ponedjeljak početi sa naplatom, u ELEN-u su dvije nedjelje testirali sistem. Tako električno vozilo koje na 100 kilometara troši oko 22 kWh, što je čest slučaj, noću na najsnažnijoj punioci bateriju može da napuni za manje od pola sata, a cijena je oko 13 evra. Istovremeno, pandan na dizel gorivo, poslovno vozilo sa šestocilindričnim motorom, na 100 km vožnje troši oko šest litara goriva što je trošak od 9,1 evra.
Ispada da je vožnja elektromobilom skuplja i do 50 odsto u odnosu na vožnju klasičnim automobilom, pa su se u Hrvatskoj i prije nego što je zvanično počela naplata potrošnje struje automobilom mnogi upitali zašto bi kupovali modernije vozilo. Jeste časno biti ekološki korektan i „u trendu“, ali elektromobil je otprilike dvostruko skuplji, uz to je i cijena upotrebe bezmalo za 50 odsto viša. Zapravo, mnogima je upravo cijena vožnje, godinama najavljivana kao tri-četiri puta niža nego „dizelašem“, nepremostiva prepreka.
Računali su da će tokom 10 godina vratiti ono što su skuplje platili pri nabavci, sada se ispostavlja ne da neće uspjeti, nego će troškovi korištenja biti i primjetno viši. Sem toga, punionica je malo, pa su već i pripremna testiranja pokazala da se mora neprekidno biti na odgovarajućoj aplikaciji, pratiti zakazivanje termina za punjenje baterija i biti stalno pripravan.
Iz HEP-a su odgovorili da je struja na berzama tokom posljednjeg tromjesečja naglo i višestruko poskupjela, ali da se iščekuje znatnije sniženje za godinu-dvije. Cijene punjenja baterija su primjerene aktuelnim cijenama električne energije, a da su se odlučili za nešto jeftiniju varijantu, veliko je pitanje da li bi drugi operateri, motivisani cijenama u drugim evropskim državama, uopšte započeli otvaranja svog lanca punionica po Hrvatskoj
Ali, po stručnjacima iz HEP-a postoji rješenje za aktuelne i buduće vozače elektromobila i zasniva se na činjenici da je noćna cijena električne energije iz kućnih instalacija samo 0,07 evra po kWh. Prijedlog je da se baterije vozila pune kući i to noću, dok bi se u javnim punionicama samo dopunjavale ako su relacije duže od 270 kilometara, koliko, u proseku, može da se pređe sa baterijom od 60kW, prenosi portal Biznis i Finansije.
Podsjećaju da je iskoristivost dizel motora 33, električnog čak 90 odsto ukupnog potencijala. Kako litar dizela ima potencijala od 9 kWh, realizuje tek 3,1 kWh, naspram devet u slučaj elektromobila. S obzirom na to da je cijena dizela oko 1,4 evra, proizilazi da je vožnja mobilom jeftinija čim je cijena struje ispod 0,35 evra. Načelno, iz znatno veće efikasnosti motora, troškovi modernijeg automobila trebalo bi da su bar dva i po puta niži.
Međutim, jesenje drastično poskupljenje dovelo je u pitanje logiku ljudi iz hrvatskog javnog preduzeća za proizvodnju, transport i distribuciju električne energije. Cijena, ipak, nije (samo) stvar tehnološke racionalnosti, već je prije svega tržišna kategorija i ponajviše zavisi od odnosa ponude i potražnje.