Umjetna inteligencija (AI) može se istrenirati da vidi detalje na slikama koje izmiču ljudskom oku. Sada je neuronska mreža umjetne inteligencije identificirala nešto neobično u vezi lica na Rafaelovoj slici: ono zapravo nije naslikao Rafael, piše Science Alert.
Dotično lice pripada svetom Josipu, koje se vidi u gornjem lijevom kutu slike poznate kao Madonna della Rosa (ili Madona od Ruže).
Naučnici su zapravo dugo raspravljali o tome je li slika Rafaelov original ili nije. Iako su potrebni različiti dokazi da bi se zaključilo porijeklo umjetničkog djela, nova metoda analize temeljena na algoritmu umjetne inteligencije stala je na stranu onih koji misle da su barem neki od poteza djelo drugog umjetnika.
Istraživači iz Ujedinjenog Kraljevstva i SAD razvili su prilagođeni algoritam analize na temelju radova za koje znamo da su rezultat rada kista italijanskog majstora.
"Koristeći duboku analizu značajki, upotrijebili smo slike ovjerenih Rafaelovih slika kako bismo uvježbali računalo da prepozna njegov stil do vrlo detaljnog stepena, od poteza kistom, palete boja, sjenčanja i svakog aspekta rada", kaže matematičar i informatičar Hassan Ugail sa Univerziteta u Bradfordu u Velikoj Britaniji.
"Računalo vidi mnogo dublje od ljudskog oka, do mikroskopske razine."
Procesi strojnog učenja obično se trebaju uvježbavati na velikom broju primjera, nešto što nije uvijek dostupno kada se radi o životnom djelu jednog umjetnika. U ovom slučaju, tim je modificirao prethodno obučenu arhitekturu koju je razvio Microscoft pod nazivom ResNet50, zajedno s tradicionalnom tehnikom strojnog učenja koja se naziva Support Vector Machine.
Prethodno se pokazalo da ova metoda ima razinu tačnosti od 98 posto kada je riječ o identificiranju Raphaelovih slika. Obično se trenira na cijelim slikama, ali ovdje je tim također tražio da pogleda pojedinačna lica.
Dok se Madona, Dijete i sveti Ivan pokazuju kao stvoreni iz Rafaelove ruke, to nije slučaj sa svetim Josipom. Istraživači primjećuju da se u prijašnjim raspravama o autentičnosti slike smatralo da je lice svetog Josipa lošije izrađeno od ostalih u okviru.
"Kada smo testirali della Rosa kao cjelinu, rezultati nisu bili konačni", kaže Ugail.
"Dakle, onda smo testirali pojedinačne dijelove i dok je za ostatak slike potvrđeno da je Raphael, Josephovo lice pokazalo se da najvjerovatnije nije Raphael."
Giulio Romano, jedan od Raphaelovih učenika, možda je odgovoran za četvrto lice, ali to nipošto nije sigurno. To je još jedan primjer moderne tehnologije koja otkriva tajne klasičnih slika – ovaj put s umjetnom inteligencijom.
Madonna della Rosa naslikana je na platnu između 1518. i 1520. godine, smatraju stručnjaci. Sredinom 1800-ih umjetnički su kritičari počeli sumnjati da Raphael možda nije naslikao sva umjetnička djela.
Sada su se te sumnje gotovo sigurno pokazale tačnima, iako istraživački tim koji stoji iza studije želi naglasiti da će ova umjetna inteligencija u budućnosti pomagati umjetničkim stručnjacima, umjesto da ih zamijeni.
"Ovo nije slučaj da AI ljudima uzima poslove", kaže Ugail. „Proces utvrđivanja autentičnosti umjetničkog djela uključuje sagledavanje mnogih aspekata, od njegovog porijekla, pigmenata, stanja djela i tako dalje.
"Međutim, ova vrsta softvera može se koristiti kao jedan alat za pomoć u procesu."