Objaviti vlastiti film sa najmanjom zaradom još od Prestigea 2006. godine vjerovatno nije bilo u planu Christophera Nolana za 2020. godinu, ali opet, niko na planeti nije baš imao godinu kakvu je očekivao. Od kada je njegov veliki sci-fi triler Tenet stigao u kina krajem augusta – nakon više mjeseci odgađanja i razmatranja – brojke na box-officeu predmet su varijabilne rasprave isto koliko i zapetljana radnja u filmu.
Šest sedmica od globalnog izlaska, Tenet je do današnjeg dana na svjetskom nivou zaradio nešto više od 307 miliona dolara – brojka koja znači različite stvari različitim analitičarima. Za današnjeg Nolana, to je katastrofa: mnogo manje od 525 miliona dolara koliko je zaradio njegov posljedni film Dunkirk, koji je sam za sebe bio skroman na box-officeu u poređenju sa prethodnim – The Dark Knight Rises (preko milijardu dolara). Sa budžetom od približno 200 miliona dolara, pošteno je reći da zarada nije zadovoljila ni Nolana ni vodeće glave u Warner Brosu. Drugi bi rekli da brojke nisu ni upola loše za film objavljen usred globalne pandemije gdje se publiku obeshrabrivalo od odlazaka u zatvorene prostore. Globalno, Tenet je treći po zaradi ove godine, iza kineskog blockbustera The Eight Hundred i januarskog Bad Boys for Life, koji se već sada čini reliktom iz neke druge ere.
Sve u svemu, stvari su mogle biti i gore za Tenet – osim činjenice da, po gotovo bilo čijem kriteriju, stvari nisu ispale dovoljno dobre. Dok su drugi ljetni blockbusteri ispali iz kalendara, odloženi za zimu ili još dalje, Tenet se čvrsto odlučio za ljeto, iako je početni datum otvaranja bio još sredinom jula. U Warner Brosu su bili odlučni da Tenet bude historijski događaj koji će označiti povratak uobičajenom, pa čak i ako bi to značilo da stave vlastitu glavu u torbu. To pozicioniranje, upareno sa Nolanovom dugogodišnjom reputacijom za starinsku formu prikazivanja filmova - protivnik je digitalnog prikazivanja jednako koliko i digitalne kinematografije – dovelo je Tenet do etikete spasioca filmske industrije.
Nije ispunio očekivanja
Ispostavilo se da je više bio žrtveno janje. Ne baš podstaknut pomiješanim recenzijama, publika je došla u kina u najnižoj mogućoj količini. Ako se povratak u multiplekse činio i dalje riskantnim u kasno ljeto, u Warner Brosu su se nadali da će publika biti ohrabrena iskustvima drugih u narednim sedmicama. Ali kako su dani prolazili, a ukupna brojka na box-officeu stagnirala, bilo je jasno da preporuke prvih povratnika u kina i nisu baš uzele maha.
Da li šira javnost jednostavno nije bila spremna za povratak u kina? Ili Tenet konkretno nije bio film koji će ih namamiti nazad? Nolanovi filmovi nude bombastičan spektakl, skupu fantaziju i gomilu izuzetno atraktivnih zvijezda u sjajno krojenim odijelima. Dok je pojedinima samo to bilo dovoljno da pruže šansu, drugi su ostali razočarani: široko rasprostranjena kritika na internetu bila je da je film predug, prehladan, previše zamršen i prezahtjevan za gledati jer su gledatelji već navikli na lakše probavljive filmove. Ta percepcija je potvrđena u Americi od strane Cinemascorea, najvažnijim javnim rejtingom filmova koji vodeći studiji čekaju zabrinutije od bilo koje recenzije, gdje je Tenet dobio B, što ne zvuči previše loše na prvu, ali je najniži rejting za jedan Nolanov film još od Prestigea, pomenutog na početku teksta.
Tenetov efekt
Prilično je moguće, onda, da bi Tenet prošao loše čak i u ljetu van Covida – baš kao što je moguće zamisliti da bi masovna publika oslobođena korona-tjeskobe lakše prihvatila stilsku ozbiljnost filma. Bilo kako bilo, čini se da je Warner Bros izabrao pogrešan film da spasi kina, a osim toga, sada se možemo baviti samo onim šta bi bilo kad bi bilo. Mnogi kritičari opisali su Tenet kao Nolanovu verziju Jamesa Bonda; ali šta da je pravi James Bond, konstantno odlagani No Time to Die, umjesto toga bio prvi koji će ponovo prekrstiti uspavane multiplekse u avgustu? Kao dio popularne franšize, uvijek se činio sigurnijom finansijskom opkladom: možda je upravo on (ili Black Widow, ili Wonder Woman 1984, ili još neka poznata franšiza) mogao izazvati potražnju kod publike. Nikada nećemo znati.
Bilo da je Tenet bio samo žrtva tajminga ili razočarenje u vlastitim uvjetima, njegova sudbina je duboko uznemirila industriju: nijedan studio nije spreman rizikovati sa puštanjem svog asa. Tako se naglo ispraznio kalendar za kraj 2020. godine. Novi James Bond, sada odgođen za april 2021., čitavu godinu dana od prvobitno zakazanog izlaska, najjasniji je primjer Tenetovog efekta. (A to da je Disney prolongirao Black Widow i West Side Story za 2021., sa druge strane, sugerira da eksperimentalna taktika puštanja Mulana kao VOD dodatka za Disney+ pretplatnike nije donijela željeni dobitak.)
Pa ipak, vrijeme nije beskrajni resurs. Proglašenje proljeća novim početkom prikazivanja u kinima je dobro, ali ovosedmična šokantna objava da je Cineworld na neodređeno vrijeme zatvorio kina u Velikoj Britaniji i SAD-u podigla je zabrinutost da kada studiji budu spremni za objavu svojih filmova, možda neće imati gdje da ih puštaju. Tenet nije spasio kina, to je sigurno – no postoji razlog za strahovanje da će, u najcrnjem scenariju, Nolanov film zapravo označiti kraj bioskopa.