Sedam je razloga zašto bi bilo dobro objediniti funkcije predsjednika Republike Srpske i člana Predsjedništva BiH, a takvim modelom bi se ojačala pozicija Srpske u BiH i prema spoljnom svijetu, izjavio je Srni savjetnik predsjedavajućeg Predsjedništva BiH Milan Tegeltija.
Tegeltija je rekao da bi se kandidat kao i do sada birao direktnim izborom predsjednika koji bi u ovom slučaju predstavljao Republiku Srpsku u Predsjedništvu BiH.
"Ostvarila bi se ustavna uloga predsjednika Republike Srpske koja se zove predstavljanje Republike Srpske", istakao je Tegeltija objašnjavajući prvi razlog.
Kao drugi je naveo da "nije logično ni konzistentno da Republiku Srpsku po njenom Ustavu predstavlja predsjednik, a u Predsjedništvu BiH druga osoba koja je član Predsjedništva BiH".
"Član Predsjedništva BiH dekapacitira predsjednika Republike Srpske u funkciji predstavljanja Republike Srpske", istakao je Tegeltija.
Prema tome, pojasnio je, kapacitiranjem predsjednika Republike Srpske funkcijom predstavljanja u Predsjedništvu BiH u cjelosti se ispunjava Ustavna uloga predsjednika.
On je dodao da je prenosom oružanih snaga na nivo BiH takođe dekapacitirana uloga predsjednika kao vrhovnog komadanta oružanih snaga Republike Srpske koju ima po Ustavu.
"Kako oružane snage BiH imaju tri komponente od kojih je jedna srpska, to bi značilo i vraćanje nadležnosti predsjednika Republike Srpske nad svim oružanom snagama Srpske, bilo da se radi o policiji bilo o srpskoj komponenti Oružanih snaga BiH", objasnio je Tegeltija.
Kako je rekao, jedinstvo i autentičnost politike Republike Srpske u BiH oličavao bi predsjednik Republike Srpske koji i po Ustavu ostvaruje funkciju jedinstva vlasti.
"Pošto se ne bi mijenjao način opoziva predsjednika predviđen Ustavom, ostvarila bi se ustavna kontrola člana Predsjedništva kroz ustavni kontrolu koja već postoji za predsjednika Republike Srpske predviđena njenim Ustavom", naveo je Tegeltija.
Sedmi razlog je predstavljanje u spoljnoj politici Republike Srpske koju predsjednik mora da ima po Ustavu Srpske, te bi njegovim ulaskom u Predsjedništvo BiH bilo moguće ostvarivanje predstavljanja Republike u spoljnoj politici kroz funckciju predsjednika.
"Ovo su samo neki od direktnih argumenata zašto bi bilo dobro primijeniti model po kojem bi predsjednik Republike Srpske, izabran na neposrednim izborima, predstavljao Srpsku u Predsjedništvu BIH", rekao je Tegeltija.
Dualizam vlasti i predstavljanja na nivou Republike Srpske i BiH, smatra da ne doprinosi državotvornosti Republike Srpske.
"Što manje direktno izabranih funkcija od građana Republike Srpske na nivou BiH je dobro za Srpsku, što više predstavljačkih funkcija iz Republike na nivou BiH jača konfederalni koncept i kapacitet Republike Srpske", istakao je Tegeltija.
On je dodao da ovakvim modelom predsjednik Republike Srpske ne bi izgubio bukvalno ništa od svoje važnosti i kapaciteta predviđenih Ustavom Srpske , već bi njegova funkcije bila ojačana, a sa njom i pozicija Republike u BiH i prema spoljnom svijetu.