Iako su učitelji i nastavnici ključna pokretačka snaga procesa učenja u svakom obrazovnom sistemu, širom Evrope nastavnička struka proživljava stručnu krizu.
Privlači sve manje mladih i gubi one koji su se školovali da postanu učitelji i nastavnici.
Učitelji i nastavnici sve više pod stresom
Oni pak koji ostaju u sistemu širom Europe svjedoče o sve većoj izloženosti stresu. Sve jasnije izražavaju nezadovoljstvo uvjetima rada, satnicom i plaćom.
Sve to iskazano je u velikoj analizi obrazovnih politika i politika za mlade. Objavljena je analiza u izvještaju Izvršne agencije za obrazovanje, audiovizualnu djelatnost i kulturu.
Tako, primjerice, više od trećine učitelja i nastavnika mlađih od 35 godina u Evropskoj uniji ima ugovor na određeno vrijeme. U Špaiji, Italiji, Austriji i Portugalu takvih je više od dvije trećine.
Drugim riječima, na razini EU jedan od pet nastavnika zaposlen je na ugovor na određeno vrijeme.
A ako se u toj statistici promatraju samo nastavnici mlađi od 35 godina, onda ugovor na određeno vrijeme ima jedan od troje zaposlenih nastavnika.
Kada je pak riječ o stresu na poslu, tada na razini EU gotovo 50 posto nastavnika navodi da osjeća “prilično” ili “mnogo” stresa na poslu. Prema istraživanju čini se da su pod najvećim pritiskom upravo nastavnici u Mađarskoj, Portugalu i Engleskoj.
Administrativni zadaci
Najveći im stres stvaraju administrativni zadaci, previše ocjenjivanja,o dgovornost za postignuća učenika. Tu je i ponašanje u skladu sa zahtjevima nadležnih tijela, koji se prečesto mijenjaju.
Sva su te uzroke stresa potvrdili i hrvatski nastavnici u zasebnom istraživanju koje je u školama proveo i nedavno predstavio Institut za društvena istraživanja, piše Večernji list.
Ipak, unatoč tim navodima, jasno je da veliki dio radnog vremena nastavnika, kako u EU tako i u Hrvatskoj, zapravo ne uzima sama nastava i podučavanje.
Učitelji i nastavnici na razini EU navode da je manje od polovine njihova radnog vremena (46,8 posto) zapravo posvećeno nastavi.