Mark Zuckerberg ljetos je objavio da mu je namjera Facebook pretvoriti u "metaverse kompaniju", a potom je osnovao i posebnu proizvodnu grupu za metaverse, tehnologiju za koju smatra da će naslijediti mobilni internet.
Iako ni sam izraz nije širokoj publici poznat, a kamoli šta bi se sve moglo iz toga izroditi, u Silicijskoj dolini sve se češće spominje. Metaverse bismo mogli u našoj verziji nazivati metaverzum (jer se na engleskom radi o kombinaciji prefiksa meta i riječi universe), a u pitanju je koncept budućeg interneta gdje se sadržajima pristupa kroz virtualnu stvarnost.
Podrazumijeva da će donijeti digitalne ili virtualne svjetove koje će mnogo ljudi moći "naseliti" istodobno sa svojim hiperrealističnim avatarima, 3D svijet za virtualno druženje, zabavu, komunikaciju i interakciju ili, pak, za rad.
Novi ekosustav
Kako je to interpretirano, Mark Zuckerberg ne želi da se samo logirate na proizvode njegove kompanije, piše Bloomberg, on želi da živite, radite, pa čak i vježbate unutar njih. Zarada? Osnivač Facebooka smatra da će vrlo vjerojatno dolaziti od oglasa, kao i sada u slučaju njegove kompanije tj. društvene mreže koja je u 2020. godini imala prihod od gotovo 90 milijardi dolara. Njezina tržišna kapitalizacija ove je godine premašila bilion dolara.
Kako za CNN tumači jedan od neovisnih stručnjaka, bacajući malo svjetla na još nejasan koncept metaverzuma, nije u pitanju samo jedna tehnologija koja bi odjednom mogla biti uključena i dostupna. Baš kao što je bio slučaj i s internetom kakav poznajemo, radit će se o cijelom ekosustavu koji će paralelno graditi različite kompanije, i to pomoću različitih tehnologija za virtualnu i proširenu stvarnost.
Budu li u tome uspješni, dijelovi ekosustava bit će međusobno povezani i interoperabilni, a rezultat će biti da ćemo moći naoko živjeti i u nekom alternativnom, ne samo u realnom svijetu. Zasad je to ipak naučna fantastika, nešto poput obećanja virtualne teleportacije ("otjelovljeni internet u kojem jeste, a ne da ga samo gledate", da se poslužimo Zuckerbergovim riječima), razvoj bi mogao potrajati godinama i investicije biti teške milijarde dolara, ali kad se time bave u nekima od najpoznatijih kompanija današnjice (među njima je i Microsoft, gdje spominju metaverzum za poduzeća), valja obratiti pozornost. Ako ni zbog čega drugog, onda zato što će taj koncept sa sobom donijeti dodatna pitanja povezano s privatnošću naših podataka i njihovom sigurnošću.
Zašto sada?
Ambicije oko virtualne i proširene realnosti ima niz velikih kompanija, guraju se tu Apple, Google, Amazon, Microsoft i drugi, no taj segment još nije stekao komercijalizaciju koja bi opravdala ulaganja. Uređaji i softver koji omogućavaju "život" u virtualnom svijetu idućih će se godina ipak nesumnjivo usavršavati kako bi korisnici bili spremniji, recimo, provesti radni dan, odmor ili fitness trening prikopčani na neki od njih te, recimo, hodati naokolo s naočalama za proširenu stvarnost u kojoj će sve doista i izgledati stvarno.
Takve će naočale morati nalikovati, smatra Zuckerberg, uobičajenim naočalama, ali pitanje je kako u njih ugraditi sve što je potrebno za život u metaverzumu. Kako je rekao u julskom intervjuu za The Verge, to će u idućih deset godina biti jedan od najvećih tehnoloških izazova industrije kojoj pripada.
"Zapravo, mislim da je minijaturiziranje stvari kako bi superračunalo stalo u naočale jedan od najvećih izazova. Kad se to postigne, kad imate takve naočale i VR set, to će omogućiti mnoge uistinu zanimljive načine korištenja", rekao je.
Dok ga slušaju, dio američkih komentatora u čudu se pita zašto je Zuckerberg baš ovog ljeta navalio naveliko najavljivati goleme investicije u metaverzum (Wall Street nije reagirao baš oduševljeno), čija je funkcionalna verzija još prilično daleko, te usput podsjećaju da tamošnje vlasti upravo rade na setu propisa koji bi trebali rezultirati suzbijanjem prevelike moći novih tehnoloških divova, među kojima je i Facebook, koji bi rado razlomile i ograničile mu akvizicije kojima u pravilu guta moguće manje rivale.
Drugi smatraju da Facebook, zapravo, trenutno i nema najbolje tehnološke i softverske karte u utrci za osvajanje metaverzuma te upiru prstom u Apple, Epic Games i Nvidiju.
Prvi koraci prema novom internetu
Dio Facebooka unutar kojeg je sada grupa za metaverzum, Reality Labs, već se godinama bavi virtualnom i proširenom stvarnošću, a njihovi proizvodi poput Oculusa i Portala prvi su koraci prema zamišljenom novom internetu.
"Laboratorij" vodi Andrew Bosworth, koji kaže da im je namjera stvoriti iskustvo za korisnike koji će iz fizičkog ulaziti u digitalni svijet lakoćom kojom ulaze i izlaze iz soba u svojim domovima, a trenutno naveliko zapošljava stručnjake za virtualnu i proširenu stvarnost.
Forbes, pak, piše kako je ideja o takvom "mjestu" već popularna među kompanijama koje se bave videoigrama, a posebno tu spominju Epic Games i njihov "Fortnite".