Kriminal

Šta je afera ‘Zenicatrans’ zbog koje se hapsi Fuad Kasumović? Raport donosi hronologiju

Policijski službenici Državne agencije za istrage i zaštitu (SIPA) danas su započeli pretrese na 11 lokacije na području Zenice, zbog postojanja osnova sumnje da su počinjena krivična djela "Organizovani kriminal", "Zloupotreba položaja ili ovlaštenja", "Oštećenje povjerilaca", "Prouzrokovanje stečaja" i "Nesavjestan rad u službi" iz Krivičnog zakona Federacije Bosne i Hercegovine, saopćeno je iz SIPA-e.

U operativnoj akcija 'Zenicatrans' policijski službenici SIPA-e vrše pretrese stambenih i službenih prostorija, u cilju pronalaska i privremenog oduzimanja predmeta, odnosno dokumentovanja nezakonitih aktivnosti službenih i odgovornih osoba u Gradu Zenica.

Među uhapšenima u današnjoj akciji su bivši gradski pravobranilac Zlatko Osmanović, bivši direktor 'Zenicatransa' Besim Husaković, bivši predsjednik Nadzornog odbora tog preduzeća Vahdet Drino te drugi. Nije jasan status prvoosumnjičenog, gradonačelnika Zenice Fuada Kasumovića (nekadašnji istaknuti funkcioner SDA), odnosno je li uhapšen ili je u bijegu.

Besim Husaković

Akcija SIPA-e rezultat je višemjesečne istrage protiv Kasumovića i drugih koji su osumnjičeni za krivična djela koja se dovode u vezu s poslovanjem 'Zenicatransa', firme koja je već mjesecima u stečaju, a čiji su radnici na birou. U sklopu današnje akcije, osim Fuada Kasumovića, uhapšeno je još devet osoba.

Podsjećamo, još sredinom augusta SIPA je izvršila pretres u Gradskoj upravi Zenice, odakle je izuzeta dokumentacija vezana za 'Zenicatrans - prevoz putnika' d.d. u stečaju i Računovodstvo d.o.o. u Zenici, a Federalna uprava policije još početkom januara ove godine Kantonalnom tužilaštvu ZDK dostavila je izvještaj o počinjenim krivičnim djelima Fuada Kasumovića i drugih i to zbog krivičnog djela udruživanja radi činjenja krivičnih djela zloupotrebe položaja ili ovlasti, krivičnog djela zloupotrebe ovlasti u privrednom poslovanju te krivičnog djela prijevare u privrednom poslovanju.

Hronilogija slučaja „Zenicatranas“ seže još u 2016., odnosno početak 2017. godine, kada je upravljanje Gradom Zenica preuzeo upravo Kasumović. Iako je predizbornu kampanju vodio obečavajući radnicima ovog državnog preduzeća da će konačno riješiti nagomilane probleme, njegovom dolaskom ubrzan je propast „Zenicatransa“.

Premda je Kasumović godinama kasnije tvrdio da je SDA uništila 'Zenicatrans', istina je nešto drugačija. Činjenica jeste da je za vrijeme vladavine SDA nagomilan dug preduzeća, ali i da je 'Zenicatrans' radio, poslovanje nije bilo ugroženo, radnici su redovno primali plaće…

Sve do dolaska na čelo Nadzornog odbora 'Zenicatransa' Vahdeta Drine, Kasumovićeve desne ruke za sve finansijske akrobacije u Zenici. (Drino je trenutni direktno JP 'Grijanje', čijim su se dolaskom na čelo i u ovoj firmi počele otvarati brojne afere, a Zeničani sve češće ostaju bez grijanja).

Vahdet Drino

Elem, dolaskom Drine na čelo NO, počinje i sunovrat „Zenicatransa“. Prvo što je uradio bila je čistka u firmi i dovođenje kadrova bliskih Kasumoviću, među kojima su i članovi porodica osoba koje su finansirale njegovu kampanju.
Jedna od prvih kobnih odluka po preduzeće, kako su mediji svojevremeno izvještavali, bilo je naređenje Kasumovića - „od danas kupujete gorivo od privatne kompanije „Tioil“ iz Nove Bile.

Kako su mediji tada izvještavali, gorivo je „Zenicatrans“ kupovao znatno skuplje od ove privatne firme nego što je to bio slučaj ranije, što je nanijelo stotine hiljada maraka štete „Zenciatransu“. Razlog je, kako su mediji izvještavali, interesna povezanost Kasumovića sa ovom privatnom firmom (navodno je suvlasnik).

Druga bitna odluka je bila nabavka 11 autobusa za koje je izdvojeno oko 200.000 maraka. Sredstva su osigurana iz budžeta Grada Zenice za 2018. godinu. Nakon problema oko dobivanja licence za zastarjele autobuse, otvorila se nova afera. Osim što autobusi nisu bili prilagođeni zeničkim cestama i da su nerentabilni, u medijima se pojavila informacija da su nabavljeni od gradonačelnikovog bliskog prijatelja Amira Junuzovića, vlasnika kompanije „Junuzović Kopex“ d.o.o. Lukavac. Zastarjeli autobusi su navodno samo prefarbani i plasirani javnosti kao velika pomoć firmi.

Sa jednog štrajka radnika Zenicatrans

I, tada dolazi do ključnog događaja.

S obzirom da dolaskom Kasumovićevog Nadzornog odbora i Uprave preduzeća počinju ubrzano rasti dugovi 'Zenicatransa', gradonačelnik Zenice odlučuje da digne ruke od ove firme i radnika. Odnosno, da na biro pošalje oko 170 radnika, a od firme, kako je svojevremeno se pohvalio, „kupi“ Autobusku stanicu.

Naravno, Autobusku stanicu, koja je najvrjednija imovina „Zenicatransa“, uzeo je besplatno, te je upisao u vlasništvo Grada. Razlozi su, kako se to pisalo, privatni interesi, kako se njenom prodajom ne bi namirili radnici i Porezna uprava. Nakon upisa u vlasništvo Grada, Autobusku stanicu dao je na upravljanje privatnoj autoprijevozničkoj firmi, i to, gle čuda, bliskoj SDA. Prije stečaja Zenicatransa, većinu profitabilnih linija ustupio je, također, privatnim kompanijama bliskim SDA.

Upravo je izuzimanje Autobuske stanice iz vlasništva „Zenicatransa“ te njeno upisivanje u vlasništvo Grada, predmet višemjesečne istrage Tužilaštva ZDK, koja je rezultirala jutrošnjim hapšenjem.

Kantonalni sud u Zenici u julu je donio Rješenje o određivanju privremene mjere osiguranja, kojim se zabranjuje Gradu Zenica otuđenje i opterećenje nekretnina ili stvarnih prava upisanih na nekretnini uz zabilježbu zabrane u zemljišnim knjigama i to na nekretnini Autobuska stanica, upisanoj kod Općinskog suda u Zenici.

Da je cijeli proces urađen mimo zakona proteklih godina upozoravali su i predstavnici tadašnjeg Sindikata „Zenicatransa“. Posebno su isticali da je izvršena dvostruko manja procjena vrijednosti Autobuske stanice od njene stvarne vrijednosti, a sve radi planskog prijenosa vlasništva nad najvrednijom nekretninom preduzeća.
Inače, Kasumović preko bliskih medija mjesecima vodi kampanju protiv policijsko-pravosudnih organa i pojedinih stranaka, najavljujući svoje hapšenje. Policijsko-pravosudni organi nisu se oglašavali nego, očigledno, radili svoj posao…

Istovremeno, od proglašenja stečaja, radnici 'Zenicatransa', njih 82 koliko je ostalo nakon što su ostali sami otišli u potrazi trbuhom za kruhom, nalaze se na birou. Nije im uvezan radni staž, ne mogu u penziju, a Kasumović odbija da im pomogne i pored zaključaka Gradskog vijeća Zenica, optužujući ih da su naklonjeni SDA?!

Clicky