Ministarstvo prometa i komunikacija Bosne i Hercegovine uputilo je u proces javnih konsultacija prednacrt novog Pravilnika o registraciji vozila.
Prednacrtom pravilnika propisuje se postupak i način registriranja motornih i priključnih vozila, izgled i sadržaj isprava o vozilu i oznaka za obilježavanje vozila i vođenje evidencija o vozilima.
Novi pravilnik je rađen zbog toga jer je početkom ove godine van snage stavljen pravilnik koji je donio bivši ministar prometa i komunikacija BiH, SNSD-ov Vojin Mitrović.
Privatna firma
U tom pravilniku bile su sporne odredbe koje su propisale da nabavku stikera umjesto države ubuduće vrši „stručna institucija“, odnosno privatna firma koja bi bila izabrana putem javnog konkursa.
Već se nagađalo koja firma je trebala i dobiti unosan posao nabavke stikera.
Posebno zabrinjavajuće je bilo to što je postojala opasnost od toga da podaci građana o njihovoj i lokaciji njihovog vozila budu predmetom zloupotreba.
U novom Pravilniku nema ovih spornih odredbi.
Aktuelni ministar Edin Forto ranije je najavljivao da će novi pravilnik biti usvojen do kraja godine i da će olakšati građanima proces registracije vozila, kao i da će biti jeftiniji.
S obzirom na to da je rok za konsultacije i primjedbe na ovaj dokument 10. januar naredne godine, a da je Agencija za identifikacione dokumente,evidenciju i razmjenu podataka (IDDEEA) i zvanično u komentare konsultacija o ovom pravilniku dostavila niz primjedbi, činjenica je da će do donošenja novog pravilnika proteći još vremena.
Vozila za posebne istražne radnje
Iz komentara IDDEEA-e vidljivo je da su oni od ukupno 83. člana koliko ih sadrži prednacrt novog Pravilnika o registraciji vozila u BiH imali primjedbe ili intervencije na oko čak 30 članova Pravilnika, a predlažu da se u ovaj dokument uvrste i neki novi članovi i odredbe.
Posebno je zanimljiv odgovor IDDEEA-e na odredbu koja propisuje da Agencija nakon što Pravilnik stupi na snagu donese posebno uputstvo o registraciji vozila koja se koriste za provođenje posebnih istražnih radnji, a na osnovu prethodno potpisanog memoranduma o razumijevanju.
U IDDEEA-i naime smatraju da oni ne mogu biti nadležni za ove poslove, te smatraju da „ovoj vrsti registracije vozila, ako se zaista radi o registraciji što je veoma upitno, nema mjesta u ovom Pravilniku.“ Iz Agencije navode da bi na ovaj način došlo „do pravne nesigurnosti, što je protivno principu vladavine prava u jednoj savremenoj državi“.
Inače, iz Ministarstva prometa i komunikacija su naveli da su ovu obavezu Agenciji propisali „na zahtjev organa koji provode istražne radnje“.
Dalje, u IDDEEA-i smatraju da se u definicije dokumenata u Pravilniku doda i ona s nazivom -potvrda o vlasništvu i registraciji.
Intencija je, navode iz Agencije da se u narednom periodu dva trenutno važeća dokumenta tj. isprave o vozilu: potvrdu o vlasništvu vozila i potvrdu o registraciji, koje se izdaju u papirnoj formi, zamijeni jednom ispravom - potvrdom o vlasništvu i registraciji.
Agencija planira da u naredne dvije godine, u zavisnosti od finansijskih sredstava uspostavi sistem izdavanja potvrde o registraciji i vlasništvu vozila.
Agencija ima dilemu i da li je još uvijek neophodna stiker naljepnica, kao znak kojim se označava rok važnosti registracije vozila, čiji je oblik i sadržaj dat kao sastavni dio novog pravilnika i koji izdaje nadležni organ sa rokom važnosti registracije vozila.
„Stiker naljepnica nije do sada opravdala svoju praktičnu korist niti značaj.Razmotriti mogućnost brisanja stiker naljepnice u cijelom tekstu Pravilnika.
Iskoristiti, ako se ide u tom pravcu, izmjene ZOBS-a koje su u toku, brisanjem odredbi o stiker naljepnicama i u zakonskom tekstu. Sa Agencijom i nadležnim organima usaglasiti vrijeme prestanka primjene odredbi o stiker naljepnicama (zavisno od količina na stanju, zalihama i sl.)“-smatraju u IDDEEA-i.
Odjava zbog nekorištenja
Za IDDEEA-u je nejasan i član Pravilnika koji tretira odjavu vozila zbog nekorištenja iz evidencije registriranih vozila vraćene registarske tablice pri čemu je planirano da se potvrda o registraciji vozila deponuju u kartonu vozila kod nadležnog organa i isti se izdaju prilikom slijedećeg podnošenja zahtjeva za produženje registracije vozila.
„Navedena odredba nije jasna, potpuna i izazvat će problem prilikom implementiranja u praksi. U vezi sa obavezom vraćanja registarskih tablica i potvrda o registraciji, te deponovanju u karton vozila kod nadležnog organa na čijoj evidenciji vozilo se i nalazi, postavlja se pitanje šta je sa slučajem kada se vozilo koje je odjavljeno zbog nekorištenja, poslije nekog vremena pojavi za prijavu kod drugog nadležnog organa?
Kako onda ovo sprovesti u djelo? Šta je sa slučajem da se vozilo pojavi za prijavu kod istog organa, ali od strane drugog lica?
Nova potvrda
Tada se mora izdati nova potvrda o registraciji, sa podacima novog lica!Šta je sa slučajem za vozila koja budu odjavljena zbog nekorištenja (vraćene reg_tablice, POR), a protekne 30 dana od dozvoljenog roka za novo produženje?
Iako je vozilo u statusu „odjavljeno“, da li u tom slučaju treba raditi odjavu po službenoj dužnosti?“, pitaju se u IDDEEA-i, te predlažu definiranje ovog člana na drugi način.
„U slučaju odjave vozila zbog nekorištenja iz evidencije registriranih vozila vraćene registarske tablice i potvrda o registraciji vozila se deponuju u kartonu vozila kod nadležnog organa, u čijoj nadležnosti se nalazi vozilo, te se postupa se na sljedeći način: u slučaju da vozilo nije promjenilo vlasnika, kao ni nadležni organ vraćene registarske tablice i potvrda o registraciji se izdaju prilikom slijedećeg podnošenja zahtjeva za produženje registracije vozila, a u slučaju ponovne prijave kod istog nadležnog organa, ako je vozilo promijenilo vlasnika izdaju se vraćene registarske tablica i nova potvrda o registraciji.
U slučaju ponovne prijave kod drugog nadležnog organa, izdaju se nove registarske tablica i nova potvrda o registraciji, prijedlog je IDDEEA-e.
Centralna evidencija
Agencija se protivi i načinu na koji je Pravilnikom regulisano ograničenje raspolaganja vozilom, a koji predviđa da „u slučaju dostavljanja izvršnog akta organa kojim se propisuje mjera zabrane otuđenja vozila ili zabrane opterećenja vozila, kao i upis zabilježbe izvršenja, nadležni organ odmah upisuje naloženu mjeru ili zabilježbu izvršenja u lokalnu evidenciju o vozilima i ispravama o vozilima.“
Iz IDDEEA-e ističu da je neophodno izmijeniti taj stav, jer je Zakonom o Agenciji propisano je eksplicitno vođenje Centralne evidencije o vozilima koja je data u nadležnost Agencije.
„Trenutni način funkcionisanja sistema registracije vozila ne poznaje termin „lokalna evidencija “ iz razloga što svi nadležni organi koriste jedinstvenu aplikacjiu za registraciju vozila (razvijena od strane IDDEEA-e) koja je povezana sa centralnom evidencijom koju tehnički vodi i održava IDDEEA.
U slučaju da se podaci upisuju u „lokalnu evidenciju“ mjere zabrane i ograničenja ne bi bile „vidljive“ drugim nadležnim organima.
Nadležni organi
Za Agenciju nije prihvatljiv predloženi način, odnosno ne spori se mogućnost nadležnih organa da vode lokalnu evidenciju o upisu naloženih mjera ili zabilježbe izvršenja, ali toj evidenciji ne može biti mjesto u ovom Pravilniku niti takva evidencija može imati bilo kakvog uticaja na rad Agencije, nadležnost i djelokrug poslova koje Agencija tj. IDDEEA prema zakonu obavlja“, naglasili su iz IDDEEA-e potrebu izmjene tog člana Pravilnika.
IDDEEA predlaže i novi član Pravilnika koji bi regulisao postupanje s vraćenim registarskim tablicama nadležnom organu.
„Registarske tablice su vlasništvo Bosne i Hercegovine.
Obaveza nadležnih organa jeste da sve vraćene registarske tablice evidentira u informacionom sistemu, čuva iste do momenta njihovog vraćanja Agenciji, izvrši transport u Centar za skladištenje, personalizaciju i transport ličnih dokumenata, kao organizacionu jedinicu Agencije, sa sjedištem u Banjoj Luci.
Agencija će donijeti posebno uputstvo o postupku vraćanja registarskih tablica u Agenciju i postupku uništavanja vraćenih tablica.“-predlaže IDDEEA.
Čitanje podataka
Iz IDDEEA-e smatraju i da odredba Pravilnika koja kaže:“ Vozilo koje se u Bosnu i Hercegovinu uveze kao oldtimer može se registrirati samo kao oldtimer sa pripadajućim tablicama“, nije jasna i da se postavlja pitanje na koje se tablice konkretno misli?
„Vozilo koje se u Bosnu i Hercegovinu uveze kao oldtimer može se registrirati samo kao oldtimer, sa registarskim tablicama za koje je podnesen zahtjev za personalizaciju oldtajmer registarskih tablica“-ocijenili su u IDDEEA-i.
IDDEEA je dala svoje prijedloge i na oblik i sadržaj potvrde o registraciji i vlasništvu vozila.
„U čip potvrde o registraciji i vlasništvu vozila podaci se unose na način koji omogućava čitanje podataka čitačima identifikacionih kartica, pri čemu se vrši digitalno potpisivanje kvalificiranim potvrdama“, stoji između ostalog u tom prijedlogu.
Treća tablica i izbor registarskih oznaka
I na član koji reguliše sadržaj obrasca potvrde o registraciji prenosivih tablica, prema prijedlogu IDDEEA, treba dopuniti u odnosu na onaj u prednacrtu Pravilnika.
U Agenciji smatraju i da izdavanje druge tablice O3 i O4, odnosno treće tablice za vozila kategorije N2, N3, M2 i M3 , kako to predviđa novi pravilnik, nema opravdanog niti praktičnog razloga za štampanje druge odnosno treće tablice, a istovremeno se povećava mogućnost zloupotrebe.
„Postavlja se pitanje na koji način objaviti registarsku tablicu nevažećom? Posljedica: istovremeno se će tablice sa istim registarskim brojem nalaziti na spisku nevažećih registarskih oznaka, ali bit će u saobraćaju, što će dovesti do konfuzije policijskih organa.
Za vozila koja odlaze u inostranstvo ne postoji više problem izmjene registarske tablice na uređajima za plaćanje putarine. Lica koja budu imala unaprijed drugu i treću tablicu destimulišemo na prijavu izgubljene tablice“, ocijenili su u IDDEEA-i.
Novi član
Prijedlog Agencije je i da se u Pravilniku doda novi član, a koji se odnosi na mogućnost izbora registarskih oznaka na način da vlasnik vozila, putem internet portala nadležnog organa, može po izboru odabrati najmanje tri a najviše osam slovnih znakova ili kombinaciju od ukupno osam brojčanih i slovnih znakova.
„Značenje izabranih znakova na registarskoj tablici po sadržaju ne smije biti provokativno, nemoralno ili suprotno pravnom poretku.
O zahtjevu i izboru znakova na registarskoj tablici odlučuje organ nadležan za registraciju.
Za registarske tablice iz ovog člana plaća se i posebna naknada u iznosu koji je utvrđen odlukom Vijeća ministara Bosne i Hercegovine na prijedlog Ministarstva uz prethodno pribavljeno mišljenje Agencije i nadležnog organa“, predlažu iz IDDEEA-e.
S obzirom na to da je u prednacrtu Pravilnika za registraciju vozila navedeno da će IDDEEA poslove iz svoje nadležnosti u vezi s ovim dokumentom obaviti po usvajanju ovog pravilnika iz Agencije su predložili da se preciziraju rokovi u kojima ova institucija treba to uraditi, a oni bi bili tri ili šest mjeseci nakon objave Pravilnika.