Post tokom mjeseca ramazana je jedan od pet stubova islama i predstavlja obavezno uzdržavanje od jela, pića, pušenja, i seksualnih odnosa od zore do zalaska sunca.
Post ima za cilj duhovno čišćenje, jačanje samokontrole, empatiju prema manje srećnima, i približavanje Bogu. Međutim, često se susrećemo sa pitanjima da li su trudnice i dojilje obavezne postiti ili ne te da li je to poželjno.
“Kako bismo pojasnili ovo pitanje, korisitit ćemo se referencama iz poznate vjerske literature, koristeći Hanefijski fikh I, Abdulhamid Mahmud Tuhmaz, djelo od Jusuf El-Qardavija, Propisi o postu. Također ćemo konsultirati fetve zvaničnog fetve emina Islamske zajednice u BiH, muftije Enesa Ljevakovića, te neke druge priznate tekstove naših znamenitih fakiha”, navodi se u tekstu mualime Šejla Mujić Kevrić koju je objavio Preporod.
Bolesnik, putnik = trudnica i dojilja?
Jusuf el-Qardavi, u Propisi o postu, trudnice i dojilje spominje u dijelu knjige pod naslovom „Ko nije dužan postiti?“
„Ko od vas u tom mjesecu bude kod kuće, neka ga u postu provede, a ko se razboli ili se na putu zadesi, neka isti broj dana naposti. Allah želi da vam olakša, a ne da poteškoće imate…“ (El-Beqare, 185.)
“Pod bolesnikom se u ovom slučaju podrazumijeva bolesnik za čiju bolest postoji nada za ozdravljenje. Kako odrediti koje su to bolesti? Za njih se saznaje na jedan od dva načina: Na osnovu vlastitog iskustva, na način da čovjek pokuša postiti jedan ili više dana te osjeti probleme ili pojačane tegobe, ili na osnovu iskustva drugih, pouzdanog ljekara specijaliste koji je u isto vrijeme pouzdan vjernik koji će nam iskreno reći da li smo u mogućnosti da postimo.
Bolesniku je znači dopušteno mrsiti, a ako se zamuči i bude ipak postio trpeći probleme i bolove, taj post ne spada u dobra djela, jer bolest je sigurno preči razlog za mršenje od puta, a putniku je dopušteno mrsiti. Nije bez razloga Allah prvo spomenuo bolesnika, pa tek putnika, jer je bolest preča od puta. Shodno Kur'anu, bolesnik će te dane napostiti, i nema potrebe da se muči, jer ga Allah ne duži.
Prema analogiji, svi islamski pravnici složni su u tome, da trudnica i dojilja spadaju u kategoriju bolesnika koji se nada ozdravljenju, te shodno tome, nije obavezan postiti, ali će propuštene dane napostiti”, navodi mualima.
Trudnica i post
“Žena je u prilici da nosi plod, o čemu Kur'an kaže sljedeće: „Majka ga nosi, a njezino zdravlje trpi…“ (Lukman, 14.)
U tome stanju kod žene se javlja mučnina, nelagoda, poteškoće i bolovi koje ona devet mjeseci strpljivo podnosi, jer ona je ustvari sretna i zadovoljna, svjesna Božijeg dara na trudnoći. Međutim, iz svega kazanog zaključujemo; trudnica žrtvuje svoje zdravlje, te nije u stanju uvijek s lahkoćom da podnosi to stanje. Neke žene imaju posebno teške trudnoće i prema medicinskim pravilima spadaju u kategoriju bolesnika, mjesecima ležeći u bolnici ili kod kuće, čuvajući svoj plod i svoje zdravlje. Druge trudnice lakše podnose stanje trudnoće, ali ipak ne toliko da sebi mogu priuštiti situacije u koje se upuštaju žene koje nisu trudne.
Post nije i ne smije biti poteškoća, jer ga Allah nije propisao da nam oteža, nego da se putem posta približimo Njegovoj ljepoti, Uzvišenosti, da Ga putem posta obožavamo, da se u suštini, tokom tog procesa osjećamo ugodno, mirno i spokojno. Ovo ne znači da su trudnice lišene dostizanja ovih duhovnih stepenica, nego da su samo ograničene na druge ibadete tokom mjeseca posta, što ne smanjuje mogućnost duhovnog zadovoljstva”, piše mualima.