Zamjenik ministra odbrane BiH brigadir Slaven Galić uputio je predsjedateljici Vijeća ministra BiH Borjani Krišto dopis u kojem skreće pažnju na "drastično kršenje zakona i procedura propisanih Zakonom o odbrani BiH i Zakonom o službi u OS BiH" pri imenovanju generala u Oružanim snagama Bosne i Hercegovine.
Također, Galić navodi da je provedeno i smjenjivanje i umirovljavanje general bojnika Marka Stojčića sa dužnosti Zapovjednika zapovjedništva za potporu OS BiH učinjeno bez prijedloga Ministra odbrane. Tužilaštvo BiH se poziva da utvrdi na koji način se ime ‘kandidata’ za visoku poziciju pojavilo pred Predsjedništvom BiH ako nije dostavljeno od strane zakonskog predlagača, Ministra odbrane BiH.
Sadržaj dopisa prenosimo u cjelosti i bez intervencija:
Na temelju sjednice, broja i datuma iz veze, dostavljamo Vam sljedeće:
Imenovanje i umirovljavanje generala u Oružanim snagama Bosne i Hercegovine provodi se temeljem Zakona o službi OS BiH i Zakona o obrani BiH, koji su ujedno ‘lex specialis’ zakoni koji propisuju imenovanje, promicanje, smjenjivanje i umirovljavanje generala.
Zakonito imenovanje generala u OS BiH
Zakon o obrani BiH („Službeni glasnik BiH“ 88/05) kroz odredbe članka 22. točke
e) nalaže da Načelnik Zajedničkog stožera daje preporuke i mišljenja ministru
obrane u vezi s promicanjem i postavljenjem osoba u činu pukovnika, brigadira i generala.
Temeljem članka 15. točke g) ovoga Zakona, Ministar obrane Bosne i Hercegovine predlaže postavljenje, promicanje i smjenu generala.
Člankom 12. točke i), j), k) i l) Zakona o obrani BiH propisane su nadležnosti Predsjedništva BiH oko imenovanja, promicanja i smjenjivanja generala u OS BiH.
Nezakonito imenovanje generala u OS BiH:
Sve nabrojane odredbe članaka Zakona o obrani BiH, Predsjedništvo BiH je prekršilo donoseći Odluku o postavljenu djelatnih vojnih osoba na generalska mjesta. Prijedlog dostavljenih imena iz Ministarstva obrane BiH prema Predsjedništvu BiH nije uzet u razmatranje nego je protivzakonito na mjesto generala imenovan kandidat predsjedništva. Isti nije nikako dostavljen u prijedlogu Ministarstva obrane te je samim tim imenovanje od strane Predsjedništva nezakonito. Taj isti kandidat je protivzakonito postavljen u Operativno Zapovjedništvo OS BiH iz razloga što je Zakon o obrani BiH naložio da Ministar obrane predlaže, a Predsjedništvo postavlja generale (čl.27.st 1. Zakona o obrani
BiH). Sve to je izostalo u ovome slučaju, niti prijedloga, niti konzultacija. Samo nezakonita odluka Predsjedništva BiH.
Zakonito smjenjivanje i umirovljavanje generala u OS BiH:
Članak 15. točke g) Zakona o obrani u OS BiH nalaže da Ministar obrane predlaže smjenu generala.
Članak 30. stavak (3) Zakona o obrani BiH nalaže da Predsjedništvo na preporuku Ministra BiH može smijeniti s dužnosti zapovjednika Zapovjedništva za potporu OS BiH.
Članak 48. stavak (2) Zakona o službi u OS BiH propisuje uvjete za starosnu mirovinu te nalaže da se izuzetno, na prijedlog Ministra Obrane, osoba koja ima čin generala, bez obzira na godine starosti i godine mirovinskog staža može umiroviti.
Nezakonito smjenjivanje i umirovljavanje generala iz reda Hrvatskoga naroda: Predsjedništvo BiH je i u slučaju smjenjivanja i umirovljavanja postupilo nezakonito (Zakon o službi u OS BiH Članak 48,133,149). Smjenjivanje i umirovljavanje general bojnika Marka Stojčića sa dužnosti Zapovjednika zapovjedništva za potporu OS BiH je učinjeno bez prijedloga Ministra obrane.
Isti je bio predložen od strane Ministra obrane na dužnost Zamjenika načelnika Zajedničkog stožera OS BiH za operacije. Ne da nije postavljen, nego je smijenjen samo da bi se otvorilo jedno generalsko mjesto za predsjedničkog kandidata, koji se nije nalazio u prijedlogu Ministra obrane. Ako Predsjedništvo nije bilo zadovoljno sa dostavljenim kandidatima preostalo im je da zatraže nova, a ne da bez Ministarstva obrane, protivzakonito, postavljaju,
promiču i smjenjuju generale. Na žalost, to je urađeno samo na pozicijama koje pripadaju Hrvatima, i to za tri od četiri prijedloga usuglašena u Ministarstvu obrane, i time je se narušio kontinuitet dosadašnje prakse utemeljen na zakonskim procedurama i narušila operativnost funkcioniranja OS BiH.
ZAKLJUČAK
Kršenje odredbi članaka Zakona o obrani BiH i Zakona o službi u OS BiH oko imenovanja, smjenjivanja i umirovljavanja generala u OS BiH od strane Predsjedništva BiH bez prijedloga Ministra obrane samo da bi se uvažili osobni interesi pojedinih članova Predsjedništva, a koji su na štetu hrvatskog naroda dovodi u pitanje i primjenu odredbi članka 84. (Aktivnosti za prijem u NATO) Zakona o obrani BiH koji nalaže aktivnosti svih razina vlasti za prijem BiH u
NATO. Zašto poštovati ovaj, a ne onaj članak istoga zakona.
Zadnja prepreka da nezakonita Odluka Predsjedništva BiH bude nepotvrđena je Parlamentarna skupština Bosne i Hercegovine. Ako izostane glas razuma u Predstavničkom domu, preostaje Dom naroda.
I na kraju, kršenje odredbi Zakona je kazneno djelo, podliježe kaznenoj odgovornosti te je poziv Tužiteljstvu Bosne i Hercegovine da formira predmet i utvrdi kako i na koji način se ime predsjedničkog kandidata pojavilo pred Predsjedništvom BiH ako nije dostavljeno od zakonskog predlagača, Ministra obrane", navodi Galić.