Šarena planeta

Putovanje avionom nakon korone: Na aerodrom četiri sata prije leta, mjerenje temperature, red putnika – red tereta

Jedno je sigurno: kada je riječ o zračnom saobraćaju, povratak u stari svijet, kakav je bio prije korone, neće biti tako brzo moguć. Već sada se uveliko raspravlja o tome u kojoj formi bi se letovi mogli ponovo pokrenuti. Prije svega se postavlja pitanje hoće li sjedala u sredini morati ostati prazna. Neke aviokompanije poput Ryanaira to kategorički odbacuju.

"Onda radije nećemo letjeti", kaže vlasnik Ryanaira Michael O'Leary.

Naime, nije dokazano da bi slobodna sjedala u sredini mogla umanjiti rizik od infekcije. I pored toga brojne aviokompanije blokiraju mjesta u sredini, barem kada je riječ o prvoj fazi letova.

"To je čista kozmetika i naučno nije dokazano da je to potrebno", kaže Shashank Nigam, šef savjetničke kompanije za zračni saobraćaj Simpliflying.

S druge strane, azijska kompanija Haeco se pragmatično zalaže za to da između redova sjedala budu postavljeni redovi s teretom. To bi omogućilo veću distancu između putnika i bolju raspodjelu tereta u vremenima kada je potražnja za teretnim kapacitetima veća nego za sjedištima.

Nadležne službe, međutim, do sada nisu upoznate sa slučajevima zaraze u avionu. Avioindustrija uvijek iznova naglašava da je zrak u avionima, zahvaljujući kvalitetnim filterima za čestice, barem jednako čist kao i u operacijskim salama. Također ističu i da strujanje zraka u avionu ide odozgo prema dolje, što dodatno smanjuje rizik od zaraze.

U skladu s propisima koji su tek uvedeni u brojnim zemljama, i zaštitne maske će biti obvezne. To stoji i u konceptu za ponovno pokretanje zračnog saobraćaja Udruženja avioprijevoznika Njemačke (BDL). U Kanadi je to već na snazi, a kompanija Lufthansa moli putnike da od 4. maja nose zaštitu za usta i nos.

Umjesto dosadašnjeg direktnog odlaska na sigurnosnu kontrolu ili ka izlazima, moguće je da će se uskoro na kontrolna mjesta morati dolaziti i dva sata prije leta. Ubuduće će se možda sav prijavljeni prtljag, kao i ručni prtljag, morati dezinficirati ultraljubičastim zračenjem, a moguće su i dodatne zdravstvene kontrole. U avion će se ulaziti u malim grupama na sigurnoj razdaljini, a u putnički most za ukrcavanje bi mogao biti ugrađen svojevrsni tunel za dezinfekciju. Također je moguće da će se na aerodromima raditi i brza testiranja na koronavirus.

Općenito bi putovanje moglo postati znatno drugačije nego do sada: članovi kabinske posade u zaštitnim odijelima, svi putnici s maskama i rukavicama, unutrašnjost aviona se dezinficira prije polijetanja, na svakih pola sata članovi posade dijele sredstva za dezinfekciju ruku, a i u prvoj i biznis klasi samo će se dijeliti jela koja su zapakirana. Posebno osoblje tokom čitavog leta vodi računa o higijeni u toaletima i kuhinji.

Zbog budućeg intenzivnog čišćenja aviona i duže procedure ulaska u avion, s obzirom na propise o udaljenosti, i avioni će više vremena biti na pistama.

Nakon slijetanja, na aerodromima će se morati pokazati potvrda o imunitetu i proći kroz skener za mjerenje temperature. Prije preuzimanja prtljage, ona će još jednom biti dezinficirana. Tako da letenje mnogima više neće biti zabavno.

"U ovisnosti o tome koliko će vremena proći dok vakcine budu dostupne, neke stvari će ostati, a neke opet nestati", smatra Ingo Wuggetzer iz kompanije Airbus.

Kompanija Simpliflying je sada izradila scenarij kako bi zračni saobraćaj mogao izgledati u doba dezinfekcije.

"Promjene će u najmanju ruku biti velike kao nakon 11. septembra 2001. godine, ako ne i veće, i bit će trajne", prognozira Shashank Nigam.

U njegovoj nedavno predstavljenoj studiji putovanja avionom bi mogla izgledati ovako: u okviru online prijave za let ubuduće će se možda morati poslati i neka vrsta potvrde o imunitetu, kojom se dokazuje postojanje antitijela na Covid-19.

Na aerodrome će se morati dolaziti najmanje četiri sata prije leta. Prije nego što putnici stignu na check-in, morat će proći kroz dezinfekcijski tunel i skener koji mjeri temperaturu. Novoosnovana služba za zdravlje u saobraćaju bi mogla zajedno sa Svjetskom zdravstvenom organizacijom, aerodromskim i aviokompanijama utvrditi nove standarde. Ako pravila koje skicira Simpliflying zaista postanu stvarnost, to bi mogao postati još jedan razlog da se ubuduće izbjegavaju avioni.

Proizvođači avionskih sjedala sada prvi put predstavljaju ponudu za post-korona-eru. Kompanija Aviointeriors iz Italije je tako dizajnirala sigurnosnu pregradu u obliku haube od pleksiglasa, koje bi pokrivala ramena i glavu putnika, što pomalo podsjeća na stare telefonske govornice.

Kod zahtjevnijeg modela Janus, koji je ime dobio po rimskom bogu s dva lica, sjedalo u sredini je okrenuto u suprotnom smjeru, a pregrada od pleksiglasa ga odvaja od susjednog sjedišta.

"Higijenski pregradni zid bi na inteligentan način mogao odgovoriti na teme komfor/privatna sfera i higijena/distanca", smatra Ingo Wuggetzer iz Airbusa.

Do sada još niti jedna aviokompanija u svojim avionima nema takav post-korona-namještaj.

Clicky