Prva panel-diskusija u okviru društveno odgovorne kampanje „Ne zatvarajmo oči! Zaštitimo djecu na internetu“ održana je u Međunarodnom centru za djecu i omladinu Novo Sarajevo, s akcentom na temu "Nasilje u digitalnom okruženju - kako se zaštititi".
Riječ je o prvoj u nizu diskusija u gradovima BiH u okviru kampanje koju je kompanija m:tel pokrenula zajedno sa UNICEF-om u BiH i Plavim telefonom, s ciljem dodatne edukacije i sprečavanja rizika koje sobom nosi korišćenje modernih tehnologija za osjetljive kategorije društva - djecu i mlade.
"Zadatak svih nas bi trebao biti da djeci i mladima pružimo sigurno okruženje za rast i razvoj. Mi to činimo na ovaj način, koristeći snagu svoga brenda stvaramo prostor za dijalog o bezbjednosti djece na internetu. Svakako, to činimo tako što dajemo priliku ljudima iz struke da s nama podijele iskustva, konkretne uvide i savjete kako da internet učinimo bezbjednijim za naše najmlađe", rekla je Ana Ponjević, direktorica Sektora za marketing i odnose s javnošću kompanije m:tel.
Cilj ovih panela jeste jasno komuniciranje problema, rizika i negativnih strana korištenja globalne mreže, odnosno prenošenje važnih znanja i edukacija mladih, njihovih roditelja, nastavnog kadra, ali i cijele zajednice u pravcu sprečavanja negativnih posljedica nesavjesnog korišćenja interneta.
Nineta Popović, voditeljica Odjela za komunikacije Ureda UNICEF-a u BiH, naglasila je da je potrebno da osvijestimo da među pet milijardi korisnika interneta u svijetu sigurno postoje nedobronamjerni ljudi.
„Kao roditelji, ono što je najvažnije jeste da moramo razgovarati sa svojom djecom, suzdržavati se od postavljanja svojih i njihovih slika online, te prihvatiti da je edukacija najvažnija u zaštiti djece i mladih u online okruženju“, rekla je Popović.
Tema nasilja u digitalnom okruženju i načinima da se u tom svijetu zaštite naši najmlađi, aktuelnija je nego ikada, tim više jer i statistike govore o sve dužem vremenu koje mladi provode u online prostoru, odnosno društvenim mrežama, kao i broj negativnih situacija koje u tom prostoru doživljavaju.
"Primjećujemo porast broja djece koja nam se obraćaju upravo zbog izloženosti nasilju na internetu. Dodatna je komplikacija kada dijete nema razumijevanje od strane roditelja, institucija, škola, što onda dovodi do porasta depresivnosti i anksioznosti kod djece i mladih", naglasio je Saša Risojević iz Plavog telefona. On je poručio svim roditeljima da je komunikacija ključ, odnosno povjerenje koje nastaje iz te komunikacije.
Kompanija m:tel kao pružalac usluga interneta, pored softverskih rješenja koje nudi svojim korisnicima u pravcu zaštite djece pri korišćenju ovih tehnologija, kao društveno odgovorna kompanija želi otići korak dalje – obezbijediti i edukaciju i okupiti sve relevantne institucije da o tom problemu govore.
Lea Čengić, šefica Odsjeka za sadržaje i medijsku pismenost RAK BiH, naglasila je da se u stvarnom svijetu, u digitalnom formatu dešavaju strašne stvari u realnom vremenu i, kako navodi, važno je da to osvijeste svi roditelji koji često i sami provode sate na internetu, gubeći vrijeme na nevažne stvari.
„Kada pričamo o medijskoj pismenosti, mi ne treba da pričamo samo o tehnologiji. Naravno da treba da se zna kako izgleda sadržaj koji naša djeca koriste na internetu, kakva vrsta igrice je u pitanju. Moramo da gledamo širu sliku naših medijskih navika“, rekla je Čengić.
Istraživanje koje su u BiH sprovele RAK i UNICEF kaže, između ostalog, da je više od 50 odsto ispitane djece doživjelo neprijatnosti na internetu, a da više od 85 odsto o tome nije ni sa kim razgovaralo. Takođe, svako drugo ispitano dijete mlađe od 11 godina kaže da posjeduje profil na nekoj društvenoj mreži.
Saša Petrović, šef Odsjeka za borbu protiv kompjuterskog kriminala, FUP Sarajevo, naveo je da je nažalost, svaki dan sve gora i gora situacija kada je riječ o cyber nasilju, jer su sve sofisticiranije aplikacije i sredstva komunikacije i sve teže je pratiti razvoj tehnologija i zaštite koju koristi druga strana.
Kompanija m:tel će tokom aprila i maja organizovati panel-diskusije i u drugim gradovima BiH, kako bi se širila poruka o važnosti edukacije i razgovora sa djecom o ovoj temi, priopćeno je iz kompanije.