Ekonomija

Pehar: Ostajemo partner od povjerenja za naše klijente i zajednicu

UniCredit Bank Banjaluka nastaviće biti lider na lokalnom tržištu i partner od povjerenja za naše klijente i zajednicu, ističe Gordan Pehar, predsjednik Uprave ove banke.

U intervjuu za "Nezavisne novine" Pehar se osvrnuo na rezultate banke postignute u prošloj i prvom kvartalu ove godine, ali i na planove za naredni period.

Kakve poslovne rezultate je UniCredit Bank Banjaluka ostvario u 2021. godini?

Zaista sam ponosan na cijeli naš tim, jer je 2021. godina bila izuzetno uspješna godina s aspekta komercijalnih aktivnosti i ključnih finansijskih pokazatelja, čime smo iznova potvrdili poziciju sistemski snažne i važne finansijske institucije na domaćem tržištu, u partnerstvu sa više od 126.000 klijenata. Ono što jednu organizaciju čini snažnom jeste snaga pojedinaca koji u njoj rade, kao i timski duh koji ih motiviše. Moja ogromna zahvalnost ide upravo zaposlenima UniCredit banke Banjaluka. Banka je u 2021. godini ostvarila dobit od 25,3 miliona KM, s aktivom od 1,68 milijardi KM i kapitalom od 256,6 miliona KM. Dugoročnu stabilnost i održivost banke čuvamo kroz snažnu kapitalnu poziciju (stopa adekvatnosti kapitala iznosi 22,7 odsto), kreditni portfolio s niskim udjelom loših kredita (1,7 odsto) i visokom pokrivenošću loših kredita rezervisanjima (90,7 odsto), kao i dobro uravnoteženim bilansom stanja i adekvatnim nivoom likvidnosti u svakom trenutku.

Volumen novih plasmana fizičkim licima, premašio je onaj iz 2020. godine za 138 odsto. I u poslovanju sa pravnim licima nastavili smo snažan rast te smo u 2021. plasirali 89 odsto više kredita u odnosu na prethodnu godinu, podržavajući naše klijente na putu oporavka od posljedica pandemije. Zahvaljujući prethodno navedenom, ostvarili smo značajan rast tržišnih učešća u kreditima u odnosu na kraj prethodne godine. Ostali smo, takođe, dosljedni našem pristupu rizicima, što je, pored navedenog rasta, preduslov za dugoročnu održivost. Takođe, rast depozita klijenata (+11,5 odsto u odnosu na 2020. godinu) ujedno je i potvrda kontinuirano rastućeg povjerenja klijenata u banku, na čemu smo im posebno zahvalni. Ponosni smo na činjenicu da smo jedna od vodećih banaka u RS. Kroz partnerstvo sa institucijama, kao što su Garantni fond RS, Evropska banka za obnovu i razvoj i Evropska investiciona banka, UniCredit Bank Banjaluka nastavio je da podržava lokalnu privredu i klijente obezbjeđujući sredstva potrebna za oporavak i razvoj poslovanja, kroz kreditne linije. Dodatno, i dalje smo prepoznati kao vodeći investitor te smo pružili podršku institucionalnim investicionim projektima značajnim za cijelu privredu. Duboko vjerujemo u budućnost lokalnog tržišta te nastavljamo raditi na unapređenju uslova za investitore, kako bismo zajedno ohrabrili nova ulaganja.

Da li je takav trend u poslovanju banke nastavljen i u prvom kvartalu ove godine?

Pripreme za prvi kvartal počele su još sredinom prošle godine, budući da nas je neizvjesnost koju je donijela nova normalnost, pristigla sa virusom korona, naučila da planiramo mnogo ranije, kroz više različitih scenarija. Drugim riječima, planove smo finalizirali i prije nego što je to ranijih godina bila praksa, što se pokazalo kao pravi potez u svim segmentima poslovanja. Dakle, u prvom kvartalu bilježimo rast u ukupnim prihodima i dobiti. Ovi rezultati potvrđuju našu poziciju tržišnog lidera u bankarskom sektoru RS, kao i strategiju stabilnog i kontinuiranog poslovanja, kojem smo posvećeni, a daje nam prostora da vjerujemo da ćemo ovaj pozitivni trend zadržati i u mjesecima koji su pred nama. Duboko svjesni situacije u kojoj smo se svi našli u prethodnom periodu, postavili smo jasne ciljeve, kako bismo bili pravi partner lokalnim zajednicama u kojima poslujemo i podržali naše klijente na putu oporavka od pandemije, kao i prevazilaženja posljedica nastalih aktuelnim geopolitičkim dešavanjima.

Za razliku od prethodne godine, kada je fokus bio na održavanju kontinuiteta poslovanja, ove godine naši klijenti nalaze se pred novim izazovima pronalaska načina i prilika da održe ili čak povećaju nivo poslovnih aktivnosti. Svjesni smo da kao ključan partner u bankarskom sektoru u RS imamo posebnu odgovornost. Upravo iz tog razloga, i u ovoj godini nastavljamo biti podrška i ključni partner za tranziciju ka zelenoj ekonomiji našim klijentima, naročito u sektoru proizvodnje električne energije, gdje, zajedno sa elektroprivredom, nastojimo da efikasno implementiramo mehanizme za postizanje energetske efikasnosti ovog sektora.

Možete li nam otkriti osnove strategije poslovanja UniCredit grupe na našim prostorima, ali i šire, za naredni period?

Živimo u vremenu u kojem je digitalizacija ključna riječ, stoga nove proizvode razvijamo u skladu sa stvarnim potrebama klijenata i ostajemo usmjereni na digitalizaciju i unapređenje naših digitalnih kanala, kako bismo olakšali poslovanje klijenata sa bankom te efikasno odgovorili na njihove potrebe. Trend poboljšanja aktivnih korisnika mobilnog bankarstva u prošloj godini porastao je za više od 20 odsto u odnosu na godinu prije, što pokazuje da klijenti sve više prepoznaju prednosti digitalnih bankarskih usluga. Naš novi strateški plan "UniCredit Unlocked", koji je UniCredit grupa predstavila krajem prošle godine, usmjeren je na osnaživanje zajednica, prelazak na održivu ekonomiju, istovremeno stvarajući bolje i inkluzivnije društvo. "Otključavanje potencijala UniCredita" u svim regionima podrazumijeva ulaganje značajnih sredstava u kreiranje novih, odnosno unapređenje postojećih digitalnih servisa, kako bismo povećali operativnu efikasnost kroz redizajniran operativni model i novi način rada u cijeloj grupi. I u ovoj godini ostaćemo posvećeni aktivnostima bankarstva sa društvenim uticajem, mentorskom programu za mlade sa održivim poslovnim idejama, kao i strategiji odgovornog poslovanja, u skladu sa načelima ekološkog, društvenog i korporativnog upravljanja (ESG).

Ekološkim akcijama koje sprovodimo pokazujemo koliko nam je važna čista životna sredina, ali i ljudska odgovornost prema ekosistemu. Jedna od akcija koja nas očekuje u narednom periodu je i velika akcija čišćenja obale Vrbasa u Banjaluci, koja će biti realizovana uz podršku naših zaposlenih i naših partnera. Sve što sam prethodno spomenuo, pored ulaganja u zajednicu, podrazumijeva i značajna ulaganja u ljudske resurse. Vjerujemo da su dobrom timu dostižni baš svi rezultati, stoga smo upravljački tim banke dodatno osnažili kvalitetnim resursima i to je u velikoj mjeri rezultovalo vanserijskim uspjehom, koji smo postigli u toku prošle i početkom ove godine. Različitim aktivnostima u kontinuitetu radimo na poboljšanju kvaliteta života naših zaposlenih, poštivanju različitosti i promovisanju ravnopravnosti. Pružajući različite tipove podrške u nekim od najvažnijih trenutaka u životima zaposlenih, poput plaćenog odsustva za sve očeve, povodom rođenja djeteta. Već godinama pratimo i osiguravamo da se uporedive plate zaposlenih ne razlikuju po rodnoj strukturi, čime pružamo jednake šanse muškarcima i ženama.

Kako biste ocijenili stabilnost poslovanja bankarskog sektora u RS?

Osnovni pokazatelji stabilnosti jednog finansijskog sistema ili banke je snaga njenog kapitala, kao i njena likvidnost. Posmatrajući posljednje finansijske pokazatelje banaka u RS, mogu reći da možemo biti zadovoljni postignutim. Stopa adekvatnosti kapitala UniCredit banke Banja Luke iznosi 22,7 odsto, što je znatno više od zakonski predviđene. Prva smo banka po visini kapitala u RS, a četvrta na nivou BiH.

Koji su osnovni globalni, a posebno lokalni izazovi s kojim se susreće UniCredit banka Banjaluka?

Situacija koja je globalno uzburkala, ne samo finansijski, već i druge sisteme, sigurno je ona koja se dešava u Ukrajini. Globalna kretanja su dakako uticala i na naše podneblje, što se moglo vidjeti kroz svakodnevni život naših klijenata - građana RS, kretanjem cijena osnovnih životnih namirnica, cijenom nafte i poremećajima u lancu distribucije. Kao banka prvog izbora na lokalnom tržištu, u potpunosti smo posvećeni pružanju podrške našim postojećim, ali i novim klijentima i partnerima i jačanju razvoja zajednice. Naša dugoročna posvećenost lokalnom tržištu ogleda se u dostupnosti našim klijentima, kroz mrežu od 35 poslovnica, uz punu podršku svakog od naših 435 zaposlenih. Što se tiče prvostepene odluke tekućeg sudskog postupka (koja je trenutno u drugostepenom postupku), odluka nije konačna i koristićemo sva raspoloživa pravna sredstva da osiguramo poštovanje naših prava, jer smo potpuno uvjereni u ispravnosti naših postupaka.

Koje poteškoće je UniCredit banka Banjaluka imala u svom poslovanju usljed pandemije i kako ste se prilagodili toj situaciji?

Kao i u svim situacijama - na prvo mjesto stavili smo zaštitu naših zaposlenih i klijenata. U zaista ekspresnom roku smo reorganizovali rad naših poslovnica, povećali dostupnost klijentima, distribuciju naših digitalnih usluga te užurbanu edukaciju svih učesnika u poslovanju sa bankom. Pandemija je dobrim dijelom promijenila način na koji živimo i radimo, pokazala da su promjene konstanta, koja nas prati kroz život i poslovanje, ali i potvrdila koliko brzo se mi, kao pojedinci, društvo i kao organizacija, možemo mijenjati i biti lideri u promjenama. UniCredit Bank Banjaluka uspio je i u ovom izazovnom periodu ojačati svoju lidersku poziciju na lokalnom tržištu.

Smatram da je važno da zapamtimo lekcije koje smo naučili od početka pandemije, a to je da su zdravlje i bezbjednost naših zaposlenih i klijenata na prvom mjestu. Uspjeli smo svi zajedno prevazići prvi talas krize i okrenuti se daljem razvoju i napretku. Nastavićemo da osnažujemo jedni druge, kako bismo intenzivirali poslovanje privrednih subjekata i ubrzali rast. Iskreno vjerujem da ćemo, nakon svih izazova sa kojima smo se kao društvo i ekonomija susreli u prethodnom periodu, globalno i lokalno, izaći sa novim pogledom na svijet koji nas okružuje. Na tom putu, UniCredit Bank Banjaluka nastaviće biti lider na lokalnom tržištu i partner od povjerenja za naše klijente i zajednicu.