Kultura

Otvorena izložba fotografija Milomira Kovačevića Strašnog, ratnog hroničara života u Sarajevu

Izložba fotografija Milomira Kovačevića Strašnog "Prvo ratno kino Apollo" otvorena je večeras u Galeriji Akademije likovnih umjetnosti u Sarajevu u okviru manifestacije 'Festival u Centru' 29. Sarajevo Film Festivala.

Izložba je nastala povodom tridesetogodišnjice prvog ratnog kina Apollo, pokrenutog u februaru 1993. godine u prostoru Otvorene scene Obala na Akademiji scenskih umjetnosti u Sarajevu.

Sačuvao od zaborava

Kovačević, svojevrsni hroničar života u Sarajevu tokom rata, fotografijama je zabilježio i sačuvao od zaborava ne samo prvo ratno kino Apollo, već i brojne izložbe nastale tokom rata u produkciji Obala Art Centra, kao i trenutke s ratnih koncerata, predstava  i drugih kulturnih događaja te druženja na Obali, koji su bili dio kulturnog otpora strahovitoj agresiji i okrutnoj svakodnevici bestijalne ratne opsade glavnog grada Bosne i Hercegovine.

Mirsad Purivatra, prvi čovjek Obala Art Centra, rekao je večeras da je ponosan zbog tog projekta i zahvalan svima koji su učestvovali.

On, kao i autor fotografija, prisjetili su se kulturnih događaja u ratnom Sarajevu sa sjetom, ali i s ponosom na učinke jer ko zna da li bi preživjeli rat na način na koji su preživljavali da nije bilo Obale, kako je kazao Kovačević.

Otvorena scena Obala, umjetnička organizacija osnovana 1984., neposredno pred izbijanje rata u BiH 1992. godine završila je rekonstrukciju kino-dvorane u zgradi Crvenog krsta u Sarajevu za svoje aktivnosti u području pozorišne, muzičke, filmske i vizuelne umjetnosti.

Tokom rata organizacija je  promijenila naziv u Obala Art Centar te između ostalog, 1995. godine osnovala Sarajevo Film Festival.

Zapaljena dvorana

U noći između 9. i 10. maja 1992., prije realizacije ijednog projekta, obnovljena dvorana pogođena je agresorskim granatama i zapaljena. Ogroman napor i sredstva uložena u rekonstrukciju su tokom samo jedne noći pretvoreni u pepeo.

Unatoč ovom događaju, članovi Obale, s direktorom Mirsadom Purivatrom na čelu su ostali u Sarajevu i nastavili djelovanje koristeći uništenu dvoranu kao prvu ratnu galeriju u Sarajevu.

(Foto: FENA)

U želji da bar jednim dijelom sačuvaju sjećanje na dvoranu u kojoj nisu uspjeli realizovati niti jedan projekat, pozvali su najistaknutije sarajevske savremene umjetnike da odaju počast ovom i svim ostalim porušenim kulturnim objektima u Sarajevu.

Grupna izložba osam bosanskohercegovačkih umjetnika “Svjedoci postojanja” nastala je u produkciji Obala Art Centra kao rezultat osam pojedinačnih izložbi realiziranih u porušenom prostoru kina “Sutjeska” u zgradi Crvenog krsta u periodu od decembra 1992. do marta 1993. godine.

U februaru 1993., u starom prostoru Obale, na Akademiji scenskih umjetnosti u Sarajevu nastalo je Prvo ratno kino Apollo. Struja za projekcije filmova obezbijeđena je pomoću agregata; filmovi su prikazivani sa VHS-video opreme, a simbolična cijena ulaznice za projekcije bila je jedna cigareta.

Dokumentarni film

Dokumentarni film o Prvom ratnom kinu Apollo je tokom rata snimio i režirao Srđan Vuletić u produkciji Sage. Dvadeset godina kasnije, nastao je film u režiji Šejle Kamerić i Marka Cousinsa te u produkciji Blow up-a.

U galeriji Akademije likovnih umjetnosti, koju su izgradili članovi Obale 1994. godine, uz fotografije sa projekcija Prvog ratnog kina Apollo, izložene su i fotografije iz perioda 1992-1994. sljedećih izložbi Galerije Obala: “Ratni tragovi” Edina Numankadića u porušenom kinu Sutjeska, Milomira Kovačevića Strašnog “Apokalipsa now” na Otvorenoj sceni Obala, New York-Sarajevo u Preporodu, “Svjedoci postojanja”, “Sarajevo Portraits” Annie Leibovitz, “UNPROFOR u službi mira”, World Press Photo i “Posljedice” Sophie Ristelbueber u Umjetničkoj galeriji Bosne i Hercegovine te “Shadows” Christiana Boltanskog na Akademiji scenskih umjetnosti Sarajevo.

Clicky