Električni auti od 2027. godine trebat će 'pasoš za baterije' da uđu u Evropsku uniju, piše britanski Autocar. Kako navode, baterijski pasoši bit će obavezni za električna vozila koja se prodaju u Evropskoj uniji od februara 2027. kako bi se omogućila veća transparentnost ugrađenih materijala – što je konkretno u njih ugrađeno i odakle ta sirovina potječe. Digitalni dokumenti bit će povezani s VIN-om i QR kodom koji će, kada se skenira digitalnim uređajem, otkriti detaljne informacije o izvorima i prirodi sirovina prije proizvodnje baterije, s pojedinostima nakon proizvodnje, kao što su kapacitet i stanje pojedine baterije. Taj je potez dio nove EU uredbe o baterijama, koja zahtijeva od proizvođača baterija ili vozila (ovisno o tome ko je proizveo bateriju) da otkriju emisije ugljika iz proizvodnje i postupno uključe veće udjele recikliranih materijala u razdoblju do 2035. godine, kada Evropska unija planira zabraniti prodaju novih ICE automobila (osim onih pogonjenih e-gorivom). Pasoš baterije trebao bi rasvijetliti često nejasne kanale nabave baterija, omogućiti veću transparentnost suistema proizvodnje pa time i mogućnost da se po potrebi intervenira u pretproizvodni proces.
"Mnogi proizvođači ne poznaju svoj lanac opskrbe i dobavljači se zbog postizanja nižih troškova često mijenjaju, tri ili četiri puta godišnje, na temelju ugovora sklopljenih na srednjoj razini upravljanja nekom firmom", rekla je Ellen Carey, glavna službenica za vanjske poslove kompanije Circulor, koja je specijalizirana za transparentnost opskrbnog lanca te izrađuje pasoš za baterije. Kazala je da će putovnice koštati između 7 i 13 eura po bateriji te će povećati pouzdanost tog opskrbnog lanca – znat će se ko je što ugradio, kada i gdje. Također će upozoriti proizvođače na promjene u njihovim opskrbnim lancima kako bi mogli ispitati jesu li učinjene promjene opravdane ili ne. Carey je pojasnila da je to manje pitanje same nabave zaliha, sirovina, a više transparentnosti lanca kojim sirovine dolaze do baterija. Bit je u upravljanju opskrbnim lancem i pravednijoj raspodjeli odgovornosti sudionika u tom lancu. Circulorov pasoš trebala bi otkrivati izvore kobalta, grafita, litija, tinjca i nikla. Kombinirat će podatke o organizacijama za koje se vjeruju da su dio opskrbnog lanca s onime što je zaista navedeno 'na papiru'.
"Uzimamo informacije koje znamo o tom niklu i stvaramo njegovu digitalnu repliku", rekla je Carey. – Gdje je miniran? Koja je bila njegova geolokacija? Kolika je bila njegova težina? Kad je obrađen? Sve informacije koje prikupimo o tom istom komadu nikla možemo povezati s VIN-om ili QR kodom. Kako bi se očuvalo intelektualno vlasništvo, proizvođači će moći pristupiti punom opsegu informacija u pasošu baterije, ali ostalima će dostupnost informacija biti ograničena.
"Ne mogu svi vidjeti iste podatke. Proizvođač automobila može vidjeti sve. Kupac automobila dobiva uvid u opće informacije, možda neke informacije o opskrbnom lancu i svakako stanje kapaciteta i zdravstveno stanje baterije", kaže Carey.
Dostupni podaci mijenjat će se ovisno o ulozi u primarnom izvoru ili kružnoj ekonomiji. Primjerice, onaj ko je zadužen za recikliranje vidjet će samo vrstu baterije i kako je sigurno ukloniti i rukovati s njom. Izvan EU, putovnice za baterije mogu se koristiti u različite svrhe i u svojstvu koje nije zakonom propisano. Recimo, iako u Americi neće biti potrebne, tamo mogu poslužiti, navodi Carey, kao dokaz da električni automobil ispunjava uvjete za porezne olakšice za čista vozila. Pasoši za baterije također se mogu postaviti tako da ne obraćaju pozornost na početni lanac opskrbe i proizvodne elemente, već da se umjesto toga usredotoče na sve što se događa s baterijom od proizvodnje nadalje. Takvi 'bazni pasoši baterija' osmišljene su za tržišta koja stavljaju veći naglasak na druge vlasnike vozila, odnosno na one koji će biti zainteresirani za rabljeni električni automobil pa će im koristiti podatak o njegovu ostatku vrijednosti. Naime, stanje baterije od ključne je važnosti kupcu rabljenog električnog automobila, jer upravo je baterija njegov najskuplji dio. Unatoč ograničenjima pristupa podacima za one koji nisu proizvođači električnih vozila, pasoši baterije otkrit će mnogo više kupcima o tome što tačno ulazi u njihov automobil nego ikad prije. Carey smatra da bi to moglo utjecati na njihove odluke o kupnji. Također je istaknula da će od veljače 2027. proizvođači koji posluju u EU morati osigurati da takve informacije budu dostupne i priopćene regulatorima, trgovcima i potrošačima.
"Ovo je prvi put da se takve detaljne informacije o proizvodnim aktivnostima dijele s krajnjim potrošačima, tako da im to daje više informacija o proizvodu i izbor pri kupnji", rekla je Carey. Proizvođač treba surađivati s opskrbnim lancem kao i s trgovcem na prijenosu svih tih informacija do krajnjeg kupca koji pak treba imati pristup spomenutom QR kodu. Evropske vlasti još nisu točno odredile koje podatke mora sadržavati putovnica baterije, ali trogodišnji projekt vrijedan 8,2 miliona eura pod nazivom 'Konzorcij za pasoše baterija' upravo to definira. Osnovalo ga je njemačko Savezno ministarstvo za ekonomska pitanja i klimatske akcije, predvodi ga Systemiq, Circulor je preuzeo tehnološko vodstvo, a među 11 partnera ovog su projekta i teškaši automobilske industrije, poput Audija i BMW-a. Predložili su da se u putovnicu uključi 90 informacija u sedam kategorija: opći podaci o bateriji i proizvođaču; sukladnost, certifikati i oznaka; ugljični otisak baterije; dubinska analiza lanca opskrbe; materijali i sastav baterije; cirkularnost i učinkovitost resursa; performanse i trajnost.