Rupe na cesti su noćna mora svakog vozača, a posebno su izražene zimi kada ih ima više jer nastaju kada se voda smrzava i širi ispod kolnika, stvarajući pukotine koje mogu postati rupe u asfaltu ako se ne poprave što je u našim krajevima čest slučaj.
Prema podacima Consumer Reportsa, svake godine oko 1 od 10 vozača u SAD ozbiljno ošteti automobil na rupama, što zahtijeva i popravak koji u prosjeku košta gotovo 600 dolara.
Skrivena opasnost
Gume, točkovi i ovjes su dijelovi automobila koji najviše stradaju. Direktan udarac pri većoj brzini može uništiti gumu,. Čak i ako se guma ne ispuše, bočna stjenka se može oštetiti, čineći gumu opasnom i potencijalno beskorisnom.
“Takav udarac može izazvati skrivenu opasnost. Gume mogu pretrpjeti unutrašnja strukturna oštećenja koja se ne mogu vidjeti jednostavnim pogledom”, kaže Ryan Pszczolkowski, voditelj programa guma pri Consumer Reportsu.
“Možda drži zrak i izgleda dobro, ali guma bi potencijalno mogla imati oštećenja koja bi mogla skratiti njezin život. Moj najbolji savjet: uvijek dajte gume i točkove na pregled nakon udara u rupu”, dodao je.
Ali gume nisu jedine stvari koje mogu stradati. Rupa može saviti ili slomiti naplatak, sprječavajući ga da pravilno naliježe na rub gume. Također, i dijelovi ovjesa mogu biti oštećeni. “Dijelovi upravljača i ovjesa mogu se oštetiti, saviti ili olabaviti”, kaže Mike Crossen, automobilski tehničar u Consumer Reports.
“Vozilo bi moglo imati pogrešan balans, što uzrokuje trošenje guma i druge sigurnosne probleme. Čak je moguća i šteta na ovjesu ili strukturama karoserije”, dodao je.
Oblik, dubina rupe i brzina kojom se vozite utječu na veličinu potencijalne štete, ali postoji i drugi uvjeti. Mnogi novi automobili dolaze s niskoprofilnim gumama, koje imaju kratke, krute bočne stjenke koje se ne mogu saviti i uskladiti s rubom rupe. Kao rezultat toga, gume takvih performansi su sklonije oštećenjima od rupa.
Kako izbjeći štetu od rupa na cesti?
Budite svjesni situacije
Usporite i skenirajte dobro stanje na cesti ispred sebe. Sigurna vožnja zahtijeva svijest o tome što se događa daleko ispred vas. Povećajte udaljenost u odnosu na automobil ispred vas kako biste mogli vidjeti cestu i imati vremena reagirati. Nemojte pretpostavljati da rupa koja izgleda mala ne predstavlja prijetnju: duboke rupe mogu se napuniti vodom, prikrivajući svoju pravu dubinu.
Nježno usporite
Izbjegavanje rupa je očito idealno, ali ako je sudar neizbježan, usporite što je više moguće prije nego što udarite u njega. Upotreba kočnica može signalizirati drugim vozačima da postoji neposredna opasnost. Nemojte snažno kočiti u rupu, jer kočenje prenosi težinu na prednji dio automobila, sabijajući gume. To može povećati rizik od oštećenja.
Držite pravac
Nemojte skrenuti iz svoje trake bez provjere svih retrovizora. U saobraćaju vjerojatno neće biti vremena za takav manevar. Ako morate brzo reagirati, pokušajte zaobići rupu ako je moguće bez mijenjanja trake. Ako morate, smanjite gas i vozite ravno kroz rupu; kasno skretanje koje rezultira skretanjem unutar rupe izlaže bočnu stjenku gume potencijalnom oštećenju.
Provjerite automobil
Ako udarite u rupu, odmah nakon toga obratite pažnju na to kako vaš automobil vozi. Nešto je vjerojatno oštećeno ako se auto trese, podrhtava ili vuče u stranu. Gubitak zraka zbog bočne stjenke s mjehurima ili drugih problema s gumama može se vidjeti tek kasnije. Ako primijetite bilo kakve znakove problema, zaustavite se na sigurnom mjestu kako biste provjerili ima li vidljivih znakova oštećenja gume i točka.
Imajte na umu da, ako je prednja guma prešla preko rupe, vjerojatno je to učinila i stražnja guma, stoga provjerite obje. Čak i ako nema vidljivih oštećenja na gumama, moguće je da je točak izgubio ravnotežu ili da je neki dio ovjesa oštećen. Ako ste u nedoumici, neka auto provjeri mehaničar.
Preventivno liječenje
Održavanje guma napuhanim do preporučenog pritiska je jedan od najboljih načina za smanjenje štete od rupa na gumama i točkovima. Premalo ili prenapuhane gume mogu utjecati na otpornost gume ili točka na oštećenja. Moderni automobili imaju sistem za nadzor pritiska u gumama koji upozorava vozača ako guma gubi pritisak zraka.
Ako vaš automobil nema sistem za nadzor pritiska u gumama, provjerite pritisak u gumama kada se guma ohladi na sobnu temperaturu kako biste bili sigurni da ne gubi zrak zbog sudara s rupama.
Prijavite problem
Pomozite drugim vozačima da izbjegnu štetu tako što ćete prijaviti rupe na cestama lokalnoj službi.
Na kraju, najbolja zaštita od oštećenja na rupama je pažnja, zatim umjerena brzina, rezervna guma i zaštita od opasnosti na cesti.
Ali postoji još jedan trik, tzv. run-flat gume dobra su zaštita od oštećenja na cesti. Ako takva guma izgubi pritisak, možete se sigurno voziti oko 80 kilometara, što je dovoljno da potražite pomoć. Međutim, run-flat gume obično se voze kruto, a budući da su rjeđe, pronalaženje odgovarajuće zamjenske gume tokom putovanja može biti izazov.