Tanker ARC 1, koji prevozi iransku sirovu naftu, nalazi se na sidru u akvatoriju Kvarnerskog zaljeva, nakon što je, prema neslužbenim informacijama, već drugi put u sedmicu dana pokušao u Omišlju u JANAF-ovoj luci iskrcati svoj teret.
Iako Evropska unija nema embargo na uvoz iranske nafte, razlog za zadržavanje tankera "na ledu" je, navodno, upozorenje koje je hrvatskim sudionicima u priči stiglo od američke lobističke organizacije UONI (Ujedinjeni protiv nuklearnog Irana).
U JANAF-u negiraju da su imali predbilježbu za dolazak tankera, a iz Ministarstva mora, saobraćaja i infrastrukture odgovorili su kratko da je tanker "ARC 1" (zastava Panama) usidren na sidrištu u Riječkom zaljevu 9. maja.
"Ne postoje zapreke da brod napusti sidrište i hrvatski morski prostor u bilo kojemu trenutku", kažu iz Ministarstva.
Kako navodi Jutarnji, lučki kapetan Darko Glažar potvrdio je samo da se brod nalazi na sidru.
"Čeka se odobrenje za vez u luci u Omišlju", kazao je kratko, uputivši nas na resorno ministarstvo.
"Brod je na sidru i čekamo razvoj situacije", rekao je ddirektor Lučke uprave Rijeka Denis Vukorepa.
ARC 1 je 240 metara dugačak i 42 metra širok tanker, izgrađen 2003. godine, koji plovi pod panamskom zastavom, a navodno prevozi iransku naftu. Treba napomenuti da je to, od 2018. i uvođenja paketa sankcija Iranu od SAD-a, prvi dolazak tankera s iranskom naftom u Jadranu.
Prema servisima za praćenje kretanja brodova, tanker je iz Malezije isplovio 2.aprila te je prošao kroz Sueski kanal, za što je i projektiran, stigavši prvi put do Omišlja 4. maja.
Nakon što, očigledno, nije uspio iskrcati teret, napustio je Jadran i otišao do Jonskog mora, nakon čega se u noći s nedjelje na ponedjeljak vratio. Zasad je poznato samo to da je stigao posredstvom jedne slovenske agencije, a nije potvrđeno kome je njegov teret bio namijenjen, no u kuloarima se govori da se vjerojatno radi o Mađarskoj ili Srbiji.
Tanker je trenutačno usidren u akvatoriju između Kostrene i Omišlja na otoku Krku, gdje se nalaze JANAF-ova postrojenja.
ARC 1 projektiran je za prolazak Sueskim kanalom, kojim je stigao u Europu i ovaj put, a kapacitet mu je 106.360 tona sirove nafte.
UONI je lobistička organizacija koju je osnovao Richard Holbrooke, domaćoj javnosti poznat kao posrednik u mirovnim pregovorima tokom ratnih sukoba u BiH i Hrvatskoj, a posao im je, među ostalim, vršenje pritiska na tvrtke koje posluju s Iranom.
Od uvođenja sankcija SAD-a Iranu 2018. godine, nakon zaoštravanja odnosa tokom Trumpove administracije, izvoz iranske nafte opao je, prema procjenama, za 50 do 60 posto. Dotad, najveći kupac bila je Italija. Iranska nafta spominje se ponovno kao alternativa u kontekstu mogućeg rješenja za Evropu zbog sankcija Rusiji.