Zalihe dizelskog goriva u zapadnoj Evropi početkom idućeg proljeća biti će najniže u zadnjih 12 godina, prognozira eminentna konsultantska kuća Wood Mackenzie.
Prema njezinim predviđanjima, zalihe dizela će se povećati krajem ove i početkom iduće godine, nakon čega slijedi oštar pad. Dno će dotaknuti u martu, piše Bloomberg.
Budući da je Evropska komisija prekinula pomorske isporuke ruskog goriva, postoji opasnost da se pogorša situacija s opskrbom na kontinentu. Zalihe su ključna zaštita od takvih poremećaja, a kad ih ponestane, postoji veći potencijal za nepredvidiva događanja na tržištu.
'Niže zalihe pridonijele su većim maržama za rafinerije nafte, potičući europske operatere da rade punom parom', ističe James Burleigh, glavni analitičar u Woodmacu. Kao rezultat toga, konsultantska kuća očekuje da će dnevna prerada sirove nafte u zapadnoj Ecropi ovog mjeseca porasti za 420.000 barela, na 6,14 miliona.
'Očekujemo da će veća proizvodnja i dalje biti podržana snažnim neto maržama. Zalihe dizela krajem prosinca dostići će gotovo tri miliona barela', rekao je Burleigh.
Kako je Rusija još uvijek daleko najveći pojedinačni vanjski dobavljač dizelskog goriva u EU, može se očekivati oštar pad zaliha na kraju zime.
Dio problema s dostupnošću dizela u Evropi, ali i u SAD, leži u strukturi terminskih tržišta. Trenutno su brze isporuke isplativije nego da se isto gorivo isporučuje kasnije. To obeshrabruje gomilanje zaliha jer trgovci danas mogu dobiti bolju cijenu nego što to mogu očekivati u budućnosti.
Podsjetimo, cijena dizela na benzinskim postajama prethodnih nekoliko godina veća je od cijene benzina. I prije aktualne krize potaknute ratom u Ukrajini globalno naftno tržište dramatično se promijenilo. Rafinerije su se okrenule preradi lakših goriva, što je povećalo količine benzina, a smanjilo dizela. Istodobno se povećala potrošnja dizela prvenstveno jer su ga počele više koristiti velike svjetske brodarske kompanije.