Digitalne tehnologije, ubrzani način života, ali i novo normalno koje je donijela pandemija, utjecali su na to da se svakim danom sve veći broj ljudi odlučuje na online kupovinu. U svijetu je ona itekako zastupljena, ali i u Bosni i Hercegovini postaje sve rasprostranjenija. Online kupovina je jednostavna, štedi vrijeme i novac, ali ima i niz drugih prednosti.
Ono što posebno treba istaći jeste da je online kupovina sigurna i da je ovakav vid plaćanja sve popularniji, naravno ako se poštuju upute i pravila koja postavljaju banke. Plaćanje odabranih proizvoda online nikad nije bilo jednostavnije, bilo da plaćate karticom, internet bankarstvom ili mobilnim bankarstvom.
Sve kartične transakcije zaštićene su posebnim protokolima
Naime, sva pravila koja vrijede kod standardne kupovine u maloprodajnim trgovinama vrijede i kod online kupovine. Sve kartične transakcije zaštićene su posebnim protokolima od pružaoca usluga.
Ekonomski analitičar Faruk Hadžić ističe kako je teško reći koji je tačno obim trgovine online putem u BiH, jer jedan od problema jeste što Bosna i Hercegovina nema regulisanu zakonodavnu regulativu, tj. nema zakon o elektronskoj trgovini.
„U praksi to znači da pravna lica prilikom podnošenja PDV prijava ne razvrstavaju svoj promet ostvaren online ili standardnim putem. Kada bi se donijela zakonodavna regulativa, tada bi se znao tačan obim online prometa“, ističe Hadžić.
Dodaje da su prednosti online kupovine brojne, ona je jednostavna, potrošači imaju svoju privatnost, vrlo je praktična, ne morate čekati u redovima ili biti u gužvama.
IT stručnjak Edin Halilović govori kako rast online kupovine zadnjih 15-tak godina ima snažan uzlazni trend, a kao primarni razlog za to navodi činjenicu da je to praktična priroda kupovine, što je dodatna vrijednost za kupce.
„Pored toga, dešavaju se generacijske promjene kupovnih navika i ljudi koji su odrasli uz moderne tehnologije i osjećaju se komforno da ih koriste u razne svrhe, pa tako i za kupovinu. Ovdje govorimo o globalnim trendovima, a bh. tržište u pravilu prati globalna kretanja s nekim razlikama i ograničenjima koja su isključivo uzrokovana relativno malim tržištem, a manjim dijelom kupovnim navikama. Na rast online kupovine dodatni utjecaj je imala aktuelna pandemija koja je prinudila korisnike da kupuju online, a time i kompanije da mijenjaju svoje poslovne modele u pravcu digitalnih kanala prodaje. Online trgovina kao poslovni model bi u naravi trebala biti efikasnija što online trgovcima ostavlja na raspolaganju veći oglašivački budžet i taj marketing efekt ima značajan utjecaj na konačan ishod trgovine“, kaže Halilović.
S njim se slaže i Hadžić, koji kao prednost online načina kupovine u odnosu na standardni ističe da građani mogu brzo pristupiti velikom broju proizvoda, naručiti ih iz svog doma i dobiti ih na kućnu adresu, i to ne samo putem domaćeg tržišta, već i međunarodnog.
„Dodatno, jedna od prednosti jeste sigurnost i garancija za nabavku određenih proizvoda, što automatski štiti potrošače u slučaju određenih manjkavosti i omogućava povrat novčanih sredstava“, pojašnjava Hadžić.
Ipak, ono što možda i najviše brine korisnike jeste sigurnost. Stručnjaci se slažu da je kupovina putem online platformi i plaćanje sigurno ako se korisnici drže preporuka.
Inspektor za cyber sigurnost Federalne uprave policije Saša Petrović kaže kako je internet kupovina sigurna, te da korisnici bankovne kartice mogu poduzeti mjere i radnje koje će smanjiti mogućnost zloupotrebe podataka sa bankovne kartice. Tu prije svega, navodi različite lažne nagradne igre, lažne web-shopove te posebno napominje da korisnici ni u kojem slučaju ne bi trebali kopirati i slati bilo kome podatke sa svoje bankovne kartice.
„Kako biste prepoznali lažni web-shop, obratite pažnju na to postoji li https protokol u nazivu web stranice, pogledajte kada je osnovana, jesu li navedeni kontakti administratora, sjedište kompanije. Čuvajte podatke sa bankovne kartice, a kada je koristite za online kupovinu prije svake upotrebe na novoj web-stranici, izvršite provjere, zatražite savjet od osobe koja se razumije u informacionu sigurnost, te ako primijetite bilo šta sumnjivo prijavite to u vašoj poslovnici banke ili na broj telefona za blokiranje kartice, a uposlenici banke će vam dati upute o daljem postupanju“, kaže Petrović.
Halilović napominje kako je sigurnost online kupovine u smislu zaštite privatnih podataka i sigurnosti plaćanja značajno povećana, a naročito se to odnosi na kupovine kod etabliraniih i dobro poznatih online trgovaca.
„Većina narušavanja sigurnosti koja su se dešavala ranije ili se u nekoj mjeri dešava i danas, najčešće su uzrokovana propustima samih korisnika. Korisnici moraju znati osnove zaštite svojih e-mail naloga, SIM kartica i telefona. Pored toga, korisnici moraju biti u stanju prepoznati legitimne ponuđače proizvoda od fraudstera (prevaranata) koji su aktivni u online svijetu, kao i u tradicionalnim poslovima“, naglašava Halilović, te dodaje kako sigurnost kupca prilikom online kupovine određuje nekoliko faktora.
Kontrola online plaćanja
„Prvi su sigurnosne politike banaka koje provode online transakcije. Drugi faktor koji određuje sigurnost korisnika jeste sama briga korisnika o sigurnosti, što se vidi iz sigurnosti lozinki, e-mailova, SIM kartica, duplih kontrola i sl. Možemo slobodno kazati da je najveći broj problema sigurnosti općenito, tako i kod online trgovine vezan za korištenje tehnologija od strane samih korisnika/kupaca. Treći faktor koji utiče na sigurnost kupca je svakako online trgovac i način kako provodi transakcije, osigurava korisničke podatke i kako ih koristi. U tom smislu, najjače kompanije garantiraju najveći stepen sigurnosti transakcija i najbolja praksa je ograničiti svoje online transakcije na provjerene i poznate online trgovce. Države razvijenih tržišta pored politika samih kompanija uvode i zakonske odredbe u cilju unapređenja privatnosti korisnika kao i sigurnosti online transakcija“, pojašnjava Halilović.