Jutro i Željeznička stanica u Sarajevu. Svi užurbano idu ka jednom peronu gdje stoji talgo voz koji saobraća na relaciji Sarajevo - Ploče. Čuju se različiti jezici, mnogo je stranih turista, ali i bh. građana. Svi čekaju da se čuje pištaljka i da krene avantura kroz prelijepe predjele od Sarajeva, preko Konjica, Jablanice, Mostara, Čapljine do Ploča, hrvatskog grada u dolini Neretve.
Smjestili smo se u udobna sjedišta voza koji je nakon skoro devet godina pauze, uveden u julu ove godine. Obnavljanjem te linije nastavljena je priča duga 120 godina, koja je prekinuta 2013. godine.
Strani mediji su ovu južnu prugu svrstali u deset najljepših u Evropi i svijetu. Prugu od Sarajeva do Ploča započela je Austro-Ugarska, nastavila Kraljevina Jugoslavija, a završila SFRJ. Pruga je bila izgrađivana u više etapa i bila je jedan od najvećih prometnih i infrastrukturnih projekata prošloga vijeka.
Duga je skoro 200 kilometara, sa 27 željezničkih stanica, 71 mostom i 106 tunela. Tuneli su dugi oko 37 kilometara, a među njima je, s preko tri kilometra, najduži tunel Ivan, prokopan kroz istoimenu planinu.
Za potpun ugođaj u vozu brinu se domaćini Mirza, Adnan, Ahmet i Ćazim.
Samir Kadrić, savjetnik generalnog direktora Željeznica Federacije Bosne i Hercegovine, podsjetio je da je ova međunarodna linija bila u prekidu 8,5 godina.
"Od 1. jula do 11. septembra ovaj sezonski voz će saobraćati na ovoj međunarodnoj liniji. To je, nažalost, naša jedina međunarodna linija za sada, uz najavu da bi od decembra, odnosno početkom naredne godine, već mogli biti u prilici da imamo i međunarodnu liniju od Sarajeva prema Zagrebu. Mi smo samo za mjesec dana, koliko je ova linija u funkciji, prevezli 2.102 putnika. To nam daje za pravo da se potrudimo u saradnji s našim željezničkim partnerima u regionu, da ove linije zažive i na drugim destinacijama i relacijama", istakao je Kadrić.
Podsjetio je da ova pruga, prema pisanju svjetskih medija, spada u 18 svjetskih top destinacija kada je riječ o željezničkoj trasi, prema Mostaru i Čapljini.
"A među deset je evropskih najljepših željezničkih pruga. Ako tome dodate i savremene talgo garniture koje pružaju komfor i jedan vid izuzetno udobnog putovanja, onda možemo reći da je ova zadaća u potpunosti ostvarena", pojasnio je Kadrić za AA.
Kako je kazao, na ovaj način su Željeznice FBiH u funkciji promocije ne samo željezničkog saobraćaja, nego i promovisanju prirodnih ljepota BiH.
"Mi smo za prvih šest mjeseci ove godine prevezli 174.000 putnika, što predstavlja 205 posto više u odnosu na prethodnu godinu. Cilj nam je da se vratimo na predpandemijski period kada smo prevozili više od pola miliona putnika", naglasio je Kadrić.
Dok cesta prati kotlinu, voz se penje preko planina vijaduktima, tunelima i prugom koja se penje i spušta.
Veseli kondukter Ćazim Žiga ide od putnika do putnika, razgovara, šali se…
"Na Željeznicama sam 33 godine. Kondukter sam na vozu. Prije rata sam radio kao konobar na vozu, poslije rata sam smanjenjem posla prešao na mjesto konduktera. Prije rata sam išao do Ploča, Beograda, Ljubljane, Zagreba, Novog Sada, Bihaća. Tada je bilo puno bolje, brže. Voz iz Ploča do Sarajeva je stizao za 2,5 sata. Danas se do Ploča uglavnom voze bh. građani, manje je stranaca. Međutim, do Mostara od ukupnog broja putnika oko 80 posto su stranci. Ima ih iz Turske, Kine… Na ovoj liniji zna biti i do 500 putnika", pojasnio je Žiga.
Smatra da su željeznice "kičma države".
"Ako nema željeznica, nema ni države. Željeznice su najjeftinije za sve vrste prevoza, tereta, putnika", rekao je Žiga.
Mašinovođa Edin Omanović radi ovaj posao već 16 godina.
"Otac je radio na Željeznici tako da sam i ja nastavio. Porodični je to posao, zato sam se i ja odlučio za to. Ovo je jako zahtjevan i odgovoran, ali i lijep posao. Susrećemo se s različitim ljudima. Linija Sarajevo - Ploče je jako bitna, jer građani konačno vozom mogu opet na more, nema presjedanja", izjavio je Omanović.
Kako je kazao, na ovoj liniji je najljepši dio od Bradine do Ploča.
"Vozite se kanjonom rijeke Neretve, Jablaničkog jezera, tu su planine. Jako lijepa dionica", ispričao je Omanović.
U vozu je bila i Slobodanka Mrkonjić (53) iz Sarajeva.
"Idem do Ploča. Ovo je prvi put nakon 30 godina da vozom idem tamo. Želja mi je bila da ponovno idem ovom dionicom, jer sam putovala i prije rata. Divna sjećanja me vežu za ovu relaciju. Prijatno sam iznenađena kako je udobno u vozu, a ni osoblje nije bilo ljubazno kao sada. Sve je čisto, može se i kafa popiti. Ponovno se osjeti divna atmosfera '90-ih godina", ispričala je Mrkonjić.
Nasmijana i raspoložena za razgovor je bila i Belma Knežević iz Sarajeva.
"Prijateljica i ja smo krenule na more, u avanturu. Lijepo nam je, oduševljene smo. Ovo je prvi put da putujemo ovako nakon rata", kazala je Knežević.
Sezonski voz Sarajevo - Ploče - Sarajevo saobraćat će od 1. jula do 11. septembra petkom, subotom i nedjeljom.
Pruga Sarajevo - Ploče puštena je promet 29. novembra 1966. godine povodom proslave Dana Republike SFRJ, a službeni promet s voznim redom započeo je 1. decembra iste godine.
Prvi svečani voz na dizel vuču prugom normalnog kolosijeka krenuo je iz Sarajeva do Mostara 26. novembra 1966., povodom obilježavanja dana Prvog zasjedanja AVNOJ-a u Bihaću.
Zbog ratnih događanja 3. aprila 1992. godine u 10.42 u stanicu Ploče stigao je posljednji putnički voz iz Sarajeva (Zagreb - Ploče), a 7. maja 1992. godine u 12.45 otpremljen je posljednji teretni voz prema Sarajevu - nakon čega je nastupio potpuni prekid saobraćaja iz Ploča prema Mostaru i Sarajevu.
Sezonski voz Sarajevo - Ploče - Sarajevo saobraćat će od 1. jula do 11. septembra / Foto: AA