Sto ljudi, sto ćudi i sto različitih kriterija koje ocjenjujemo bitnima kada kupujemo novi automobil. No, bilo da se radi o potrošnji, performansama ili dizajnu eksterijera, sve pada u drugi plan jednom kada se dogodi saobraćajna nesreća. Tada se samo možemo nadati da je veliki trud uložen u sigurnost automobila, a što je automobil noviji, veće su šanse da je tako.
Ne vjerujte nama na riječ, već stručnjacima koji su protekla dva desetljeća proveli testirajući, analizirajući i ocjenjujući sve bitne modele koji su u nekom trenutku bili dostupni na evropskom tržištu. Radi se naravno o programu Euro NCAP, unutar kojih je razbijeno preko 2000 automobila i žrtvovan nepoznat broj lutaka koje imaju nezahvalan posao glumiti ljudska tijela u nesreći. O važnosti ovakvog projekta suvišno je uopće trošiti riječi, no ipak treba spomenuti koliko bitnu ulogu je imao u razvoju auto-industrije, na koliko je potencijalno katastrofalnih sigurnosnih propusta ukazao i na koliko je automobila koji nisu sposobni zaštititi svoje putnike, a uredno se prodaju na tržištu, upozorio. Drugim riječima, koliko je života spasio.
Put do toga da Evropa postane mjesto s najmanje fatalnih nesreća u cijelome svijetu bio je s jedne strane dug, no upravo je Euro NCAP organizacija drastično ubrzala proces. Sve je počelo u februaru 1997. godine kada je testiran prvi niz tada prilično zastupljenih automobila na tržištu, a redom su to bili Ford Fiesta, Volkswagen Polo, Fiat Punto, Nissan Micra, Opel Corsa, Renault Clio i Rover 100. Posljednji se nikako nije proslavio budući da je osvojio jednu jedinu zvjezdicu, što je svojedobno bilo više nego zabrinjavajuće ako se uzme u obzir popularnost malog automobila. Ako premotamo dvadeset godina unaprijed, za istu cijenu (uz uračunatu inflaciju) na tržištu se nudi znatno sigurnija opcija u vidu Honde Jazz, koju su stručnjaci iz Euro NCAP-a uzeli kao primjer dobro odrađenog automobila kada je riječ o zaštiti putnika.
Dva su automobila podvrgnuta frontalnom sudaru pri 64 km/h, dakle standardiziranom testu, kako bi se demonstriralo koliko je sigurnost automobila unaprijeđena, čak i kada govorimo o malim gradskim automobilima, dakle ne nužno nekoj visokoj klasi. Naime, analiza pokazuje kako bi putnici u Roveru u najboljem slučaju prošli s teškim povredama, dok bi se u dvadeset godina modernijoj Hondi izvukli s pokojom masnicom ili ogrebotinom. Podsjetimo kako je prije nekoliko godina test sa sličnim zaključkom proveo britanski Fifth Gear, kada je dokazao superiornost modernog malog Renault Modusa u usporedbi sa starim Volvom 940, iako bi se po izgledu vjerojatno kladili na tenkovskog Šveđana. Ako želite sigurno, želite što novije.