Tajanstveni milijarder, medijski magnat iz Kragujevca sa švicarskom adresom, jedan od najbogatijih Srba, strastveni golfer i ljubitelj nogometa. Riječ je o Draganu Šolaku, koji je postao novi većinski vlasnik legendarnog britanskog nogometnog kluba Southampton.
Ko je Dragan Šolak?
Počeo je sa poslom u rodnom Kragujevcu, gdje se bavio trgovinom muzičkih prava, odakle se proširio na cijelu tadašnju Jugoslaviju. Producentsku kuću VANS osnovao je 1990. godine, ali se 1992. godine povukao iz posla i preselio u Ljubljanu, a zatim u Prag. Iako se odselio, nije prestao sa poslom u Srbiji.
Prihodi od 600 miliona eura godišnje
Za njega prijelomne 2000. godine osniva KDS u Kragujevcu, koji 2004. godine prerasta u Serbian broadband (SBB). Nakon niza akvizicija u Sloveniji i Hrvatskoj 2012. godine formira United Media Group sa sjedištem u Luksemburgu.
United Group, u kojoj je Šolak zadužen za strateško upravljanje i razvoj, izrasla je u giganta sa godišnjim prihodima od preko 600 miliona eura i vodećeg provajdera komunikacionih i medijskih usluga u jugoistočnoj Evropi.
Šolak postepeno širi mrežu kupujući lokalne kablovske operatere, da bi 2007. godine kompaniju kupio investicioni fond iz Londona Mid Europa Partners zajedno sa EBRD-om, zajedno sa Telemach Slovenija i Telemach BiH. Ubrzo potom sve kablovske operatere u regionu pod svojim okriljem ujedinjuju u United Group, a sve to vrijeme do 2008. godine Šolak je generalni direktor kompanije. U 2013. godini Mid Europa Partners prodaje cijeli biznis u regionu američkom investicionom fondu KKR (Kohlberg Kravis Roberts & Co) za 1,3 milijarde eura. U tom fondu koji upravlja sa više od 100 milijardi dolara prvi čovek je bio David Petraeus, bivši šef CIA. Upravo sa njim Šolak je 2013. potpisao kupoprodajni ugovor. Šolak ostaje u menadžmentu kompanije, ali i kao suvlasnik. KKR je ove godine prodao United Group engleskom fondu BC Partners, kako se spekulisalo u američkim medijima za 2,6 milijardi eura.
Tako veliki utjecaj kakav ima kompanija koja ulazi u milione domaćinstava u regionu putem ne samo dobavljanja internet i telekomunikacionih usluga, već i plasiranjem sadržaja pošto u vlasništvu ima informativne kanale N1, Nova TV, sportske kanale Sportklub, kao i još desetak drugih bili su predmet raznih istraživanja. U BiH su konkurentski mediji ovu kompaniju optuživali da besplatno koristi električne stubove i kablove za plasiranje internet-signala. U Hrvatskoj su neki mediji razmatrali gdje i koliko poreza plaća, a u Sloveniji su istraživali vlasništvo Telemacha i imali težak zadatak da raspletu mrežu povezanih kompanija. Čak su se i malteški mediji, inače Šolak na Malti ima firmu, bavili njegovim poslovima.
"On je tajkun koji je bio u pravo vrijeme na pravome mjestu. Njemu je omogućeno bogatstvo bez granica", opisuju Šolaka slovenski novinari uz komentar da mu je srbijanska država omogućila skoro besplatno ovladati kablovskom televizijom i internetom, a da nakon posla s Amerikancima nije platio ni dolar poreza.
Zbog toga svega su Srbi optuživali Šolaka da se obogatio izbjegavajući poreze i sva ostala davanja državi. Ali finansijske kontrole su pokazale da to nije tačno. A istočni susjedi mu često prebacuju i da je mason. Inače, sistem upravljanja medijskog mogula iz Kragujevca izbjegava biti lični zastupnik ijedne od kompanije koju kontrolira. On te poslove povjerava advokatima i menadžerima.
Stalno mijenja imena firmi
Šolakovo ime je jedino moguće pronaći kao direktora u britanskoj kompaniji Eligo Club Limited te u nekoliko ugašenih londonskih kompanija, poput Genesis Home video, T.Pics Distribution, London European Leisure Company i Lightmind Limited. Također, poslovao je preko Praga s firmom T.Pics distribution. Šolak je upisan i u luksemburški registar kao menadžer Slovenia Broadbanda. U njegovu biznisu važnu ulogu imaju i agencije za marketing Cas Media te firme koju su počinjale s nazivom Iko Media. Firma s imenom Iko media Pro u Sloveniji vlasnički je bila pod rumunskom United Media Distribution.
U toj je zemlji sa Šolakom povezana firma Iko Media Balkan. Budući da stalno grupacija United Media ide u nove akvizicije, moraju prijaviti vlasničke strukture povezanih društava. No mnogim firmama nekad je teško ući u trag jer Šolak često mijenja njihova imena.
Šolak živi u Ženevi i ima dvoje djece.