Nekada popularni samo kod starijih vozača i onih koji ne mogu koristiti ručni mjenjač, primjerice invalida, automatski su automobili sada sve učestaliji na našim cestama.
Lakši za vožnju od onog s ručnim mjenjačem, automatski automobil može biti bolji i u potrošnji goriva, što ga čini popularnim kod ljudi koji nisu sigurni za upravljačem, odnosno žele biti komotniji.
Razumijevanje kako voziti automatski automobil može biti zbunjujuće kada sjednete za volan i postanete potpuno zbunjeni nedostatkom papučice spojke i niza opcija koje nudi mjenjač. Međutim, kako električni automobili postaju sve uobičajeniji, automatski mjenjači bi uskoro mogli postati nova normala za vozače u Evropi.
Kako rade automatski mjenjači?
Automatski mjenjači rade mijenjajući brzine umjesto vas u normalnim uvjetima vožnje. Većina automatskih mjenjača omogućit će vam odabir između "P" (za parkiranje), "R" (vožnja unatrag), "N" (neutralni) i "D" (vožnja). Svaki od tih položaja jednostavno radi ono što kaže. Jedini stepen prijenosa koji je isti kao u automobilu s ručnim pogonom je R, ili što bi mi rekli "rikverc".
Parkiranje treba koristiti samo kada ste zaustavljeni i izlazite iz automobila. To zaključava mjenjač sprječavajući da se automobil otkotrlja (ali i dalje morate povući ručnu kočnicu i kada je parkiran ako to već automobil ne napravi automatski).
Unatrag radi kako kaže: ponaša se isto kao i ručni mjenjač za vožnju unatrag i treba ga odabrati kada želite voziti unatrag.
Neutralno je isto što i izbaciti ručni mjenjač iz brzine. Ne bi se trebalo birati tokom kretanja, ali se može koristiti (zajedno s ručnom kočnicom) ako ste zaustavljeni na kratko vrijeme, recimo na dugom semaforu.
Drive će automatski odabrati stepene prijenosa i omogućiti automobilu da se kreće naprijed.
Neki automatski mjenjači također će vam dati mogućnost ručnog odabira brzina. To će vam pomoći u situacijama u kojima želite koristiti mjenjač za smanjenje brzine - kao što je vožnja niz strmo brdo. Posjedovanje ove opcije također pomaže u smanjenju broja okretaja i zaustavljanju okretanja točka prilikom povlačenja u određenim situacijama.
Na primjer, kada krećete u snježnim ili ledenim uvjetima, ponekad je preporučljivo krenuti u drugoj brzini kako biste spriječili proklizavanje točkova ako je posebno snježno - neki automatici imaju namjenski zimski način rada koji se brine za to.
Činjenica da ručica ili selektor zauzima mjesto ručice mjenjača u automatiku znači da postoje samo dvije papučice: gas i kočnica. Ovdje nema papučice kvačila. I zato ponavljamo još jednom: pazite da lijevom nogom ne pritisnete instinktivno papučicu kočnice kao što biste pritisnuli papučicu spojke u ručnom načinu rada! To će dovesti do naglog zaustavljanja.
Kako voziti automatski auto
Iako su automatski mjenjači općenito vrlo jednostavni za korištenje, zabuna dolazi pri pokretanju i zaustavljanju. Da biste pokrenuli automatski automobil, prvo stavite desnu nogu na lijevu papučicu (kočnica) i pritisnite prema dolje. Pokrenite automobil okretanjem ključa ili pritiskom na tipku za pokretanje.
S nogom još uvijek na kočnici, pomaknite ručicu mjenjača u položaj D (ako želite voziti naprijed) ili R (ako želite voziti unatrag) i otpustite ručnu kočnicu, odnosno ili polugu ili taster obično uz ručicu ili polugicu selektora.
Podignite nogu s kočnice: to će uzrokovati da većina automatskih vozila "puzi" naprijed ili nazad. Da biste dobili na brzini, lagano pritisnite desnom nogom desnu papučicu (gas). Nakon kretanja mjenjač će odabrati odgovarajući stepen prijenosa za situaciju i obaviti sav težak posao umjesto vas
Kako zaustaviti automobil s automatikom
Kako smanjujete brzinu, automatski mjenjač će umjesto vas mijenjati stepene prijenosa. Kada završite s putovanjem, pritisnite papučicu kočnice dok se automobil ne zaustavi. Dok stojite, za parkiranje držite nogu na kočnici i pomaknite ručicu u položaj P. Zategnite ručnu kočnicu (bilo ručicu ili taster obično pored ručice mjenjača). Zatim isključite automobil.
I to je više manje to, nije teško, zar ne? Imajte na umu još nekoliko opcija.
"S" označava sportski način rada. To će skratiti prijenosne omjere i brže dovesti motor u visoke okretaje, povećati razinu osjetljivosti na gas, a ponekad i odraditi neke preinake na ovjesu vozila (spustiti ga, očvrsnuti ili slično). Automobil će često duže ostati u stepenu prijenosa kako bi maksimalno povećao razinu brzine.
"L" se odnosi na Low Mode. To će reći automobilu da ostane u nižem stepenu prijenosa za više snage i manju brzinu, što pomaže kod vuče i strmih padina.