Bosna i Hercegovina važi za jednu od zemlju sa najslabijom povezanošću letovima u Evropi. Pokazuju to i podaci u posljednjem izvještaju o povezanosti Međunarodnog vijeća aerodroma (ACI) za 2022. godinu u zemljama bivše Jugoslavije. BiH je odmah iza Slovenije, koja je proglašena kao zemlja s najlošijom povezanošću letovima na kontinentu od 42 države. BiH je zauzela 40. mjesto na popisu. Istražili smo kako je Sarajevo postalo crna rupa kada su u pitanju direktne aviolinije te zbog čega su aviokarte vrtoglavo skupe.
Izvještaj iz 2022. godine
U izvještaju se navodi da su Hrvatska, Srbija i BiH poboljšale su svoj rang povezanosti u poređenju s periodom prije pandemije. Navodi se da su ti dobici bili minorni i uglavnom su rezultat kretanja ostalih na listi. BiH ima više letova nego Slovenija, ali nema usluga prema glavnim čvorištima.
Stoga, moramo napomenuti da je ovaj izvještaj objavljen u julu, kada je još na Međunarodnom aerodromu Sarajevu svoju bazu imala niskotarifna aviokompanija Wizz Air. Ova aviokompanija je nudila veliki broj direktnih letova.
Wizz Air je donio odluku da u novembru ove godine zatvori bazu u Sarajevu. Glavni grad naše zemlje je jedan od rijetkih gradova u Evropi bez baze neke niskotarifne aviokompanije.
Postavlja se pitanje koliko će odlazak ove kompanije pogoršati ionako lošu povezanost Sarajeva sa evropskim gradovima.
Međunarodni aerodrom u Sarajevu
Obratili smo se Međunarodnom aerodromu u Sarajevu kako bi nam pojasnili koliko je ovo utjecalo na njihov rad te šta možemo očekivati u narednom periodu.
"Prilagođavanje poslovanja u kontekstu promjene tržišta nije neuobičajena pojava kod low-cost kompanija, što je navedeno u saopštenju Wizz Aira, a što je prepoznato u rizicima kod sklapanja ugovora", naveli su u odgovoru za Raport.
Između ostalog, za naš portal su pojasnili kolika je visina takse koju plaćaju korisnici usluga.
"Prvo moramo da jasno razjasnimo šta taj pojam takse podrazumijeva. Naime, putnički servis (Passenger service charges), a ne taksa, Međunarodnog aerodroma Sarajevo iznosi 18 eura, a obavezi plaćanja ovog iznosa podliježu samo putnici u odlasku. Ovaj iznos se koristi za unaprjeđenje putničke infrastrukture i poboljšanja usluga Međunarodnog aerodroma Sarajevo. Putnički servis je kao takav definiran prema ICAO i podrazumijeva servis koji aerodrom pruža putnicima. Sve dodatne usluge koje putnik plaća u sklopu cijene karte, nisu takse Međunarodnog aerodroma Sarajevo", naveli su u odgovoru.
Dodali su kako je jedina taksa koju su plaćali putnici koji su putovali sa Međunarodnog aerodroma Sarajevo, bila putnička taksa.
"Radi se o naknadi za razvoj i unaprjeđenje avioprometa u Federaciji BiH u iznosu od 10 eura po odlazećem putniku. To je odlukom Vlade FBiH ukinuto 2021. godine. Riječ je o plaćanju putničke takse, koje se primjenjivala samo na aviokompanije koje posluju na Međunarodnom aerodromu Sarajevo. Ovo je bila jedna od glavnih kočnica razvoja zračnog prometa i znatno je utjecala na dolazak novih aviokompanija, kao i proširenje mreže destinacija iz Sarajeva ka ostatku svijeta.
Aerodromska taksa
Nadležne institucije država u regionu, u saradnji sa svojim turističkim zajednicama, subvencioniraju aviokompanije u određenim iznosima od od 2 do 15 eura po odlazećem putniku, a što ima za cilj rast prometa i unapređenje turizma. Kod nas to nije praksa. Može se zaključiti da aerodrom Sarajevo ima nepovoljniji položaj u odnosu na aerodrome u regionu. Unatoč tome naš putnički servis nije najskuplji u regionu. Putnički servis na Zagrebačkom aerodromu iznosi 57 KM)", naveli su za Raport.
Trenutno je Sarajevo direktnim linijama povezano sa 20 destinacija.
"To su Beč, Dortmund, Istanbul, Frankfurt, Dubai, Beograd, Stuttgart. Potom, Varšava, Köln, London, Cirih, Rijad, Eindhoven. Kao i Zagreb, Memmingen, Abu Dhabi, Hamburg, Bâle/Mulhouse, Treviso i Stockholm. U pripremi je i zimski red letenja koji stupa na snagu 30.10. Ono što je novost u u zimskom redu letenja je da jedan od vodećih svjetskih turističkih grupacija TUI pokreće svoj prvi i novi zimski program u BIH. Ova inovativna shema omogućava aviokompanijama i turoperaterima da vrše operacije svojom flotom aviona po konkurentnim cijenama, što Bosnu i Hercegovinu čini atraktivnom destinacijom", dodali su.
Međutim, veliki dio od 20 direktnih letova koje spominju odgovorni sa Međunarodnog aerodroma Sarajeva, uskoro će biti ukinuto. To će se desiti nakon što Wizz Air zatvori bazu 1. novembra, što je za manje od 10 dana. Tada će Sarajevo ostati bez direktne veze sa šest gradova. To su Dortmund, Memmingen, Bâle/Mulhouse, Hamburg, Treviso i Eindhoven.
Međutim, uprkos brojnim izvještajima koji jasno pokazuju da smo jedna od zemalja sa slabom povezanoću sa Evropom i brojnim drugim atraktivnim svjetskim destinacijam, sa Međunarodnog aerodroma u Sarajevu za naš portal tvrde drugačije.
Letovi iz RS
Kažu kako Sarajevo nikada nije bio bolje povezano te da je iza njih najuspješnija ljetna sezona do sada.
"U prvih devet mjeseci kroz aerodrom je prošlo 1.131.480 putnika, a već početkom oktobra smo premašili rekordnu 2019. godinu. Samo u ljetnom redu letenja čak 22 redovne aviokompanije i 6 kompanija koje operiraju čartere letove, direktno su povezivale Sarajevo sa 39 evropskih i svjetskih destinacija. Mi kontinuirano pregovaramo sa aviokompanijama o uspostavi novih aviolinija iz Sarajeva ka evropskim i svjetskim destinacijama", zaključili su u odgovoru za Raport.
Provjerili smo i kakva je situacija u manjem bh. entitu. Kontaktirali smo i Aerodrome Republike Srpske u Banjoj Luci. U odgovoru za Raport kazali su kako trenutno imaju letova za 13 destinacija.
"Imamo destinacije za Beograd, Brisel, Geteburg, Memingen, Beč, Milano, Štokholm Arlanda, Nirnberg, Dortmund, Bazel, Malmo, Stockholm Skavstva, Hamburg. Nemamo aerodromsku taksu", naveli su u odgovoru za Raport.
U nastavku vam donosimo sa kojeg bh. aerodroma možete letjeti po najjeftinijim cijenama. Bitno je napomenuti da za letove iz Tuzle i Banja Luke možete ponijeti samo lični prtljag po ovoj cijeni.
Međutim, građani mogu birati opcije prema svom budžetu.
Primjera radi, ukoliko ste odlučili da letjeti za Beč, najjeftinija karta do kraja mjeseca iz Sarajeva košta t 258 eura.
Međutim, ukoliko se odlučite da letite za Beč iz Tuzle cijena će biti mnogo jeftinija. Iznosi 61 euro. Naime, Aerodrom u Tuzli nudi dvije niskobudžetne kompanije sa kojima možete letjeti. Riječ je o Wizz Airu te Ryanairu.
Cijene aviokarata sa Aerodroma Banja Lika je slična je kao i iz Tuzle i iznosi 115 KM.
Glavni grad BiH ostao je bez direktnih veza sa svijetom, nemamo nacionalnu aviokompaniju, a cijene aviokarata iz Sarajeva su preskupe i nedostižne za većinu građana.