Mnogi su gradovi krenuli u različite mjere kojima žele smanjiti turistički pritisak, posebno se to odnosi na one najpopularnije. Jedan od njih je Venecija, koja je uvela posebnu taksu za goste koji u La Serenissimu dolaze samo na dnevni izlet, bez obzira dolazite li brodom, autobusom, automobilom, vozom ili avionom.
Ali, ima u cijeloj priči jedan trik koji omogućuje dolazak bez plaćanja 'ulaznice' u Veneciju: ona se neće plaćati stalno. Venecijanske gradske vlasti nedavno su objavile kojih 29 dana u 2024. ćete to morati platiti. Ili, ako vam se više sviđa, sada je jasno kojih 337 dana 'ulaznicu' ne treba platiti. Zvuči nelogično da će taksa biti na snazi ukupno niti jedan kalendarski mjesec, ali Venecija očito želi testirati kako će sve funkcionirati.
Taksa od pet eura nije velika, ali s obzirom na količinu turista koji u Veneciju dolaze na jedan dan, uključujući one na kruzerima, sigurno može donijeti pristojan prihod gradu. Hoće li rasteretiti golemi pritisak na ugroženi grad u laguni, veliko je pitanje, možda 'nulta godina' ponudi neke odgovore. Jedan od uočenih problema je što neće biti ograničenja broja ulazaka, pa se broj gostiju ničim ne smanjuje, nego se pokušava povećati komunalna zarada.
Dakle, u 2024. spomenuta taksa plaćat će se u sljedećim terminima, uglavnom je riječ o vikendima:
– 25-30. april
– 1-5. maj
– 11-12. maj
– 18-19. maj
– 25-26. maj
– 8-9. juni
– 15-16. juni
– 22-23. juni
– 29-30. juni
– 6-7. juli
– 13-14. juli
Spomenutih datuma, između 8:30 i 16 sati svaka osoba starija od 14 godina platit će pet eura za ulazak u Veneciju. Odredba se ne odnosi na stanovnike, vlasnike nekretnina u starom gradu, studentima venecijanskih univerziteta, te ljudima koji žive izvan Venecije ali u njoj rade. Izuzeti od plaćanja bit će i hotelski gosti koji već plaćaju turističku taksu na svako noćenje. No, da bi stekli to pravo morat će se unaprijed registrovati preko interneta i dobiti QR kod u hotelu u kojem će biti smješteni.
Taksa će se plaćati registracijom posjetitelja online na stranicama Grada Venecije, i nakon toga će dobiti QR kod koji će u slučaju kontrole moći pokazati redarima i drugim predstavnicima vlasti. Spomenuti kod potvrđuje da je taksa plaćena, ili da je njegov nositelj na neki način izuzet od plaćanja.
Venecijanski gradonačelnik Luigi Brugnaro u septembru, kada je mjera prvi put predstavljena, rekao je da 'žele pokazati svijetu da se u Veneciji nešto radi' na smanjenju prekomjernog turizma. Taksa je uvedena nakon dvije godine razgovora i uz nekoliko odgoda, a na koncu je ispala važan argument UNESCO-u za uklanjanje Venecije s popisa ugrožene svjetske kulturne baštine.
Brojke posjetitelja doista su strahotne. Rekord je zabilježen 2019., s 13 miliona ljudi koji su posjetili drevni grad s manje od 50 hiljada stanovnika, a očekuje se da će 2023. – kada se sve sabere– nadmašiti taj rezultat. Prva od mjera kojima gradske vlasti žele smanjiti ugroženost grada jest zabrana velikim kruzerima da plove tik uz staru gradsku jezgru kako je ranije bio običaj. No, to nije smanjilo broj putnika na tim brodovima koji nakon Venecije obično idu prema Hrvatskoj, najčešće u Split i Dubrovnik.
Skoro jednako veliki pritisak je drugim prijevoznim sredstvima, u sezoni venecijanska željeznička stanica je puna putnika koji u gradsku jezgru dolaze na jednodnevne izlete iz okolnih gradova. Zbog cijena smještaja vrlo je uobičajeno naći sobe i apartmane u Mestreu ili negdje u blizini, pa se vozom ili autobusom prebaciti svaki dan u Veneciju. Taj je grad ogroman mamac, a mnogi dolaze samo da bi stavili kvačicu na svoj popis turističkih želja, za što im je dovoljno nekoliko sati boravka. A svako ko želi uistinu osjetiti grad, zna da je to najbolje napraviti nakon odlaska kruzera i izletnika.