Stručnjaci za aviosaobraćaj vjeruju kako su pomoću sofisticirane radio tehnologije napokon otkrili mjesto gdje je pao avion na letu MH370 te kažu da 'neobična' putanja kojom je pilot krenuo sugerira da ga je možda neko pratio, piše Daily Mail.
Avion Malaysia Airlinesa s 239 putnika i članova posade, nestao je bez traga 8. marta 2014., nedugo nakon polijetanja iz Kuala Lumpura za Peking.
Uprkos iscrpnoj međunarodnoj potrazi koja je trajala četiri godine, koštala više od 200 miliona dolara i u kojoj je pretraženo više od 120.000 kvadratnih metara, olupina Boeinga 777 nikad nije pronađena, dok očajne porodice nestalih tvrde da pad aviona nije bio slučajan.
No britanski inženjer vazdušnog prometa, Richard Godfrey, vjeruje da je MH370 pao u ocean oko 1.933 km zapadno od Pertha te da leži 4.000 metara pod morem uzduž linije poznate kao 'sedmi luk'.
Pomoću tzv. 'analize širenja slabog signala' (WSPR), Godfrey je pratio smetnje koje je avion radio u radijskim frekvencijama diljem svijeta kako bi otkrio njegovu tačnu putanju čime je stvorena možda i najtačnija pretpostavka dosad o tome gdje leži olupina aviona.
Putanja aviona, otkriveno je, bila je vrlo neobična, a uključivala je i okret od 360 stepeni nad oceanom, što podupire teoriju da je pilot Zaharie Ahmad Shah namjerno avion maknuo s kursa.
'Svi su dosad mislili da je avion išao pravo, možda čak i na autopilotu', kazao je Godfrey. 'Ja mislim da je pilot Shah aktivno upravljao čitavo vrijeme.'
Tri sata nakon polijetanja, avion je ušao u neobičan 'uzorak zadržavanja', što je, prema Godfreyevim nalazima, trajalo oko 20 minuta.
Uzorak zadržavanja je kada pilot drži avion unutar određenog zračnog prostora, obično kako bi pričekao odobrenje za nastavak leta ili slijetanje.
Godfrey vjeruje da taj privremeni zastoj može ukazivati na to da je pilot zastao kako bi uspostavio kontakt s malezijskim vlastima - uprkos tome što je kontakt sa avionom prestao 38 minuta nakon polijetanja.
'Ako pokušavate izgubiti avion u najudaljenijem dijelu južnog Indijskog oceana, čudno je da tada uđete u uzorak zadržavanja', objasnio je Godfrey.
'Možda je komunicirao s malezijskom vladom i provjeravao prate li ga. Možda je samo želio vremena da se odluči kamo će krenuti odavde. Nadam se da bi, ako je bilo ikakvog kontakta s malezijskim vlastima, nakon osam godina bili spremni to otkriti.'
Stručnjak je na karti odredio 160 tačaka iznad Indijskog oceana na kojima su signali bili poremećeni, rekavši da je samo još jedan avion bio u tom području te noći - i to udaljen najmanje sat vremena - što znači da je poremećaje vjerovatno prouzrokovao MH370.
Suprug Danice Weeks, Paul, bio je jedan od šest Australaca za koje se vjeruje da su poginuli kada je avion nestao prije gotovo osam godina.
Do Godfreyevog otkrića, dugo je insistirala da je avion doživio mehanički kvar, no sada vjeruje da je nesreća bila ubistvo.
'Nikad nisam vjerovala da je u pitanju pilot. Nažalost, Richard Godfrey je rekao da vjeruje da je pilot imao kontrolu. Tražili smo avion kojeg nema i logično je da ga nismo pronašli. Dakle, možda bismo sada trebali tražiti na temelju novih saznanja.'
Majka dvoje djece, koja se ponovno udala prije dvije godine, kaže da joj je život na čekanju dok se nada da će moći ispuniti svoje obećanje i vratiti tijelo svog bivšeg muža kući.
Udovica sada traži da se ponovno pokrene potraga na temelju Godfreyevog izvještaja.
'Ako ovo nije vrijedno još jedne potrage, onda ne znam šta jeste', rekla je Weeks.
'Napravila sam i svoje vlastito istraživanje o tome i izgleda vrlo obećavajuće. Naježim se. Pogledam sve to i pomislim - to je to.'
'Prošlo je tako dugo vremena bez odgovora. Nema dana da o tome ne razmišljam. Obećala sam Paulyju da ću ga dovesti kući. Još to nisam ispunila', kazala je gospođa Weeks i dodala da se susrela s malezijskim premijerom, koji je obećao da će nastaviti potragu, ali njegova obećanja nisu se ostvarila.
I drugi stručnjaci istražuju Godfreyeve navode, a ako nalazi budu dobri, lobirat će kod malezijske vlade da ponovno otvori potragu.
Godfrey je rekao da su mu malezijske vlasti zahvalile što im je prenio svoj rad, ali su mu kazale da su 'vrlo zauzete'.
'Ako se pokaže da je pilot ipak bio odgovoran, mogli bi biti suočeni s višemilionskim tužbama', rekao je.
'Možda se samo nadaju da će ovo sve skupa nestati.'
Međutim, stručnjaci su izrazili sumnju u pouzdanost podataka WSPR-a, koji avion smještaju u podvodno grebensko područje južnog Indijskog oceana.
Godfrey tvrdi da su to propustili u prethodnim potragama.
Australski ured za sigurnost saobraćaja opisao je Godfreya kao 'vjerodostojnog' te će ažurirati podatke, ali nije potvrdio hoće li se potraga ponovno pokrenuti.
Australski stručnjaci za zračnu sigurnost (ATSB), predvođeni novim direktorom, tiho su obnovili potragu za letom Malaysian Airlinesa MH370, koji je nestao u ožujku 2014. s 239 ljudi u zrakoplovu.
'ATSB je svjestan rada gospodina Richarda Godfreyja i priznaje da je on vjerodostojan stručnjak na temu MH370', rekao je u izjavi glavni povjerenik ATSB-a Angus Mitchell.
'Ali ATSB nema dovoljnu tehničku stručnost i nije zatraženo da se pregleda njegov rad 'MH370 Flight Path'. Kao takav, ATSB ne može ponuditi ocjenu valjanosti rada Godfreyja koristeći WSPR podatke.'
Mitchell je rekao da će Godfreyevi nalazi biti proslijeđeni Geoscience Australia na pregled kako bi bili sigurni da ništa važno nisu propustili.
'ATSB priznaje da rad gospodina Godfreya preporučuje zonu pretrage za MH370, čiji značajan dio pokriva područje već pretraženo tijekom podvodne potrage koju je vodio ATSB', rekao je.
ATSB očekuje da će taj pregled biti dovršen u narednim tjednima, a rezultati će biti objavljeni na web stranici ATSB-a.
Dok se formalni zaključak o sudbini MH370 tek treba donijeti, od nestanka zrakoplova kruže mnoge teorije i zavjere.
Popularna teorija ugledne zrakoplovne novinarke Christine Negroni je ta da je sistem za zračni pritisak u kabini brzo izgubio pritisak, pri čemu je isisan sav kisik.
Vjeruje se da je prvi časnik Fariq Abdul Hamid preuzeo upravljanje dok je kapetan Zaharie Ahmad Shah bio na toaletu.
Negroni pretpostavlja da je kopilot Hamid imao velikih problema s kisikom - uprkos tome što je nosio masku - te nije mogao jasno razmišljati.
Zbog toga Negroni vjeruje da je avion prebačen u 'standby' umjesto da uputi poziv za pomoć - što objašnjava zašto je signal transpondera prekinut i kontrolori su još mogli vidjeti avion na radaru, ali nisu mogli odrediti njegovu visinu.
Osim toga, neko je još upravljao avionom - i upravljao njime bizarnim smjerom, skrećući na jugozapad, zatim na sjever i onda na jug.
Negroni smatra da je kopilot Hamid (27) bio za kontrolama te da je brzo izgubio kisik.
'Mislim da više nije puno razmišljao, jer je njegova sposobnost da to čini odavno nestala', rekla je.
'Kada uzmete u obzir koliko je Fariqov um morao biti zbrkan, možete objasniti bizarnu putanju leta MH-370.'
Avion je tada letio više sati, vjerovatno na autopilotu, i nestao.