Hrvatska i Francuska jučer su potpisale ugovor o kupovini francuskih borbenih avona Rafalea. Prema potpisanom ugovoru, riječ je o kupovini 12 rabljenih francuskih višenamjenskih borbenih aviona tipa Dassault Rafale F3R, deset jednosjeda i dva dvosjeda za 1,1 milijardu eura, a ukupan iznosu će biti isplaćen u pet obroka od 2022. do 2026. godine. Hrvatska je tako dobila najmoćniji avion na području između Njemačke i Grčke, što bi trebalo povećati njenu geopolitičku važnost.
Inače, prvotno najavljena cijena je bila 999 miliona eura, ali se jučer, na javno čuđenje, popeo na 1,1 milijardu eura. Iz Ministarstva odbrane Hrvatske su uskoro otklonili upitnike objasnivši da je iznos uvećan za PDV koji se u skladu sa Zakonom mora obračunati na novu robu i usluge te se u konačnici uplaćuje u Državni budžet Republike Hrvatske. Usto je u cijeli iznos uračunata i klauzula o očekivanoj indeksaciji cijena, piše Slobodna Dalmacija.
Vlada je proces najveće nabavke naoružanja od rata za neovisnost pokrenula 4. jula 2019. Svoje ponude dostavile su Sjedinjene Američke Države (novi F-16 C/D Block 70), Švedska (novi Gripen C/D), Francuska (korišteni Rafale F3-R) i Izrael (korišteni F-16 C/D Block 30). Međuresorno povjerenstvo je, nakon evaluacije pristiglih ponuda, jednoglasno usvojilo Studiju izvedivosti za nabavu višenamjenskog borbenog aviona koju je predalo vladi nakon čega je ocijenjeno da je ponuda Francuske najbolja.
Kupovina Rafala, 'najmodernijih aviona nove generacije za najmanje novca i s najbržom isporukom', Hrvatska čini golem skok u odbrambenoj sigurnosti, 'na razinu kojoj nikad nije imala', tvrde u vladi. Premijer Plenković je ocijenio da nabava eskadrile borbenih aviona Rafale znači i jačanje Hrvatskog ratnog zrakoplovstva i borbenih sposobnosti Hrvatske vojske. 'Avioni će sigurno utjecati na vanjskopolitički, sigurnosni i odbrambeni karakter Hrvatske koja na taj način štiti svoj teritorij i dobiva sposobnost saradnje u okviru NATO-a i Evropske unije', izjavio je.
Dodao je kako će borbena eskadrila u idućih 30 do 40 godina imati ulogu odvraćanja mogućih pretendenata na hrvatski teritorij, ali biti i izvoznik sigurnosti te važan faktor stabilnosti na jugoistoku Evrope. Dodao je i kako ćemo 'time prvi put doseći 2 posto BDP‑a izdvojenih za jačanje svojih odbrambenih sposobnosti, što je cilj svih članica NATO-a'.
Hrvatska je druga zemlja Evropske unije nakon Grčke koja kupuje Rafale, a i dobila je povoljniju cijenu. Naime, Grčka je svojih 18 komada platila 2,5 milijardi eura. Prvi kontingent borbenih aviona će biti isporučen krajem 2024, a drugi početkom 2025. godine. Zanimljivo je da Rafale isprva niko nije htio, a danas ga naručuje nekoliko država. Francuzi ga 2002. nisu uspjeli prodati Češkoj, Južnoj Koreji i Nizozemskoj, tri godine kasnije ni Singapuru, a potom ni Maroku, Ujedinjenim Arapskim Emiratima i Brazilu. Avion kompanije Dassault Aviation stekao je ugled aviona koji se ne može prodati. Njegov spori razvoj, uzrokovan rezovima u francuskom odbrambenom budžetu, zadavao je prave glavobolje i nije pomogao u reklami u inozemstvu.
🔴 [UŽIVO] U tijeku je zajednička izjava za medije PVRH @AndrejPlenkovic i predsjednika Francuske Republike @EmmanuelMacron.
— Vlada Republike Hrvatske (@VladaRH) November 25, 2021
Prijenos ⬇️https://t.co/q2m7qSrfWI pic.twitter.com/4JXFf4ZZ3k
Rafale je svoje sposobnosti 2007. dokazao u borbi u Afganistanu, a potom i u Libiji, Sahelu i na Levantu. Osam godina kasnije uslijedile su prve prodaje - 24 komada Egiptu, 36 Kataru i 36 Indiji godinu poslije. Suočene sa skepsom američke politike prema Arapskom proljeću te sankcijama Washingtona nad Indijom zbog nuklearnih testova 1998. godine, te su zemlje htjele raznovrsnije naoružanje raznovrsnijih dobavljača. Učestvovao je u nizu francuskih ratnih operacija od Afganistana, Iraka, Sirije, Malija do Libije. Bio je i prvi lovac zapadne vojne alijanse koji je napao kopnene ciljeve u Libiji 2011. godine. Otada je ovaj avion tražena međunarodna roba.
Dassault Rafale je zasigurno najbolji evropski nadzvučni borbeni avion kompatibilan s NATO-ovim standardima. Tehnološki je nadmašio i svog koncepcijskog brata blizanca EF-2000 Eurofightera. Ovaj dvomotorni avion namijenjen je za izvršenje četiri primarne zadaće: za protuvazdušnu odbranu, za ostvarivanje premoći u zračnom prostoru, za djelovanja zrak-zemlja i zrak-more, kao i za zadaće izviđanja. Stručnjaci smatraju da je njegova najveća prednost pred ostalim avionima u konkursu mogućnost obavljanja širokog spektra borbenih zadaća istovremeno, bez obzira na vremenske uvjete i doba dana.
Rafale F3-R je avion generacije 4.5 kojima ima mogućnost superkrstarenja pri brzini od 1,4 Macha (letenje nadzvučnom brzinom bez korištenja naknadnog dogorijevanja goriva radi štednje). Pokreću ga dva motora tipa Snecma M88 koji osiguravaju najveću brzinu od 2.223 kilometara na sat (1,8 Macha na velikim visinama), borbeni dolet od 1.852 kilometara i neborbeni dolet od 3.700 kilometara s priključena tri vanjska spremnika. Brzina penjanja iznosi 304 metara u sekundi, a najveća visina leta je 16,8 kilometara, ističe proizvođač. Avion je projektiran da se zamjena jednog motora može obaviti za svega za 60 minuta. Punjenje gorivom obavi se za 4 do 7 minuta. Smanjen je i broj tehničara za održavanje aviona u prvom, odnosno osnovnom stepenu.
Avioni Rafale imaju revolucionarni integrirani sistem Spectra koji pilotu omogućava izuzetno veliku svijest o situaciji, a uključuje upozorenja o radarskom ozračenju, nadolazećim infracrveno vođenim projektilima, upotrebi protumjera i aktivnog ometanja neprijateljskih frekvencija. Po dostupnim informacijama, Spectra koristi softver za virtualno smanjenje radarskog odraza direktnim, ali teško zamjetljivim, ometanjem radara odašiljanjem lažnih podataka. Stručnjaci ocjenjuju da Rafale ima najmanji radarski odraz od svih ranije ponuđenih aviona (američki F-16 Block 70, švedski JAS 39 Gripen C/D i izraelski F-16 Barak), a što ga čini djelomično nevidljivim.
Rafale je kombinacija velike borbene moći i velikog doleta. Ima sposobnost nošenja širokog raspona pametnih bombi za udare danju i noću te koristi elektro-optički laserski označivač cilja za udare laserski vođenim bombama Damocles. Uz to, Rafale može ponijeti integrirani radarski samonavođeni projektil Meteor koji se smatra najboljom raketom na tržištu. Standardno naoružanje Rafalea uključuje i rakete zrak-zrak Mica, dok avion za napade na kopnene ciljeve može koristi krstareće rakete Scalp EG i AASM Hammer. Za protubrodske misije mogu se koristiti rakete AM39 Exocet, a predviđeno je i korištenje raketa ASMP za nuklearne udare. Avion je naoružan i topom kalibra 30 milimetara, a sveukupno ima 14 podvjesnih tačaka koje mogu ponijeti 9,5 tona naoružanja.
Osim naprednog napadno-navigacijskog sistema, radara AESA najnovije generacije uz visoku integraciju senzora i sistema samozaštite, Rafale se može pohvaliti izbacivim sjedištima koji osiguravaju pilotu da iskoči iz aviona dok je na zemlji i ne pokreće se. Također, pilot ima i mogućnost upravljanja putem konfiguracije HOTAS zbog koje ne treba micati ruke s upravljačke palice i ručice gasa. Djelomične karakteristike smanjenog radarskog odraza (stealth) ostvarene su gotovo idealnim aerodinamičkim oblikom te kroz obilatu upotrebu kompozitnih materijala i raznih senzora.