Nekada najveći svjetski sajam automobila preselio se iz Frankfurta u Minhen. Iako automobilska branša već radi na prelasku na električni pogon, očekuju se protesti i hiljade policajaca.
Zaista se radi o novom početku i to iz više razloga. Međunarodna izložba automobila (IAA) je prvi sajam od početka pandemije koji se održava uz prisustvo publike.
To je pozitivan znak za sajamsku branšu koja je po sopstvenim navodima od početka pandemije pretrpjela gubitke od četrdeset milijardi eura. Ali, ovo je novi početak i za sam IAA, jednu od najvećih smotri takve vrste na svijetu, piše DW.
Pokrenut u Berlinu, gdje je opstao pola stoljeća, i nakon gotovo sedam decenija u Frankfurtu, ovaj sajam se seli na novu lokaciju.
Naime, nakon razočaravajućeg sajma prije dvije godine, organizator, Savez njemačke automobilske industrije, odlučio je da ovoj manifestaciji da novi elan preseljenjem u Minhen kao jednu od njemačkih automobilskih prijestolnica.
No ne radi se samo o promjeni mjesta održavanja nego i o novom konceptu.
"Puko pokazivanje automobila više nije dovoljno kako bi privuklo posjetioce. Zato se IAA odlučio na eksperiment", kaže stručnjak za automobilsku industriju Peter Fuss iz konsultantske kuće EY.
Glavno pitanje koje se postavlja na sajmu je: "Šta će nas pokretati u budućnosti?".
Automobil je ovdje samo djelić složene slike moderne mobilnosti. Tu su električni trotineti, ali i bicikl i tramvaj ili autonomni sistemi za prijevoz putnika.
IAA Mobility se zove nova verzija sajma koji želi da bude hibridni sajam. Osim na minhensko sajmište na sjeveru grada, izložba ulazi na trgove bavarske metropole.
Sajam i grad su povezani takozvanom Plavom linijom na kojoj će se testirati razni saobraćajni i prijevozni koncepti.
Ovaj koncept, koji poprilično odudara od klasičnog štimung sajmova automobila, krije šanse ali i mnoge rizike, kako kaže poznati njemački stručnjak za automobilsku industriju Ferdinand Dudenheffer.
Njemu u Minhenu nedostaje jasno fokusranje na automobil kao prijevozno sredstvo.
"U trenutku kada automobil ne stoji u centru pažnje, nekad najveći automobilski sajam na svijetu gubi svoj smisao", kaže ovaj stručnjak.
Taj trend je već sad vidljiv: osim kompanija kao što su Hyundai, Renault-Dacia i nekih novih iz Kine, na sajmu su prisutne samo tri vodeće njemačke kompanije: Volkswagen, BMW i Mercedes-Benz.
Konkurencija iz Toyote, General Motorsa ili Stellantisa (marke Fiat, Chrysler, Citroen i Opel) uopšte ne dolaze u Minhen.
Isto je i sa proizvođačima Volvo, Ferrari ili RollsRoyce, i ostalim magnetima za publiku.
I njemačke kompanije su manje-više skromne u nastupu. Neće biti ni traga bombastičnim prezentacijama modela sa dimnim, svjetlosnim i tonskim efektima.
No otkud ta skromnost uprkos povoljnim brojkama kojima se automobilska industrija u posljednje vrijeme može pohvaliti, uprkos pandemiji i nedostatku dijelova?
Konsultantska kuća EY kaže da automobilski koncerni nikada nisu zarađivali toliko kao u posljednje vrijeme. U prvoj polovini godine 16 najvećih imena automobilske industrije ostvarilo je dobit u visini od 71,5 milijardi eura, što je u poređenju s prošlogodišnjih četiri milijarde gubitka nevjerovatan obrt.
Novac će koncernima biti preko potreban za preokret koji neminovno očekuje automobilsku branšu. U mnogim dijelovima svijeta poput EU odbrojani su dani benzincima i dizelašima.
To znači mnogo novca koji treba uložiti u razvoj električnih vozila. Mnogima je cilj ono čemu se Tesla već približio, neka vrsta "smartphonea na točkovima".
I upravo ove složene procese IAA u Minhenu želi da predstavi publici, kako stručnoj tako i širokoj. No niko ne vjeruje da će prvi IAA u Minhenu privući 500.000 pojsetilaca kao posljednji sajam u Frankfurtu.
O brojkama poput miliona, koliko je u najboljim danima hrlilo u Frankfurt, niko ni ne sanja.
Za sada je jasno da na otvaranje dolazi kancelarka Angela Merkel. Ali i hiljade demonstranata koji akcijama poput biciklističkih povorki planiraju da ometaju otvaranje sajma i ukažu na nezadovoljstvo smjerom u kojem se mobilna industrija kreće.
Na demonstrante će motriti čak 4.500 policajaca, što je najavljeno kao najveći policijski poduhvat u historiji bavarskog glavnog grada.
Protesti su bili i jedan od razloga zbog kojih je IAA premješten u Minhen. U Frankfurtu se uskoro pokreće prvi sajam za električne bicikle što mnogi doživljavaju kao simbol promjene.