Braća Said* i Rachid* iz Alžira u privremenom prihvatnom centru Ušivak kod Sarajeva sanjaju o tome kako će jednog dana doći u Italiju gdje planiraju otvoriti svoj frizerski salon.
Said je stariji, i sa svojih nepunih osamnaest godina u rodnom Alžiru i tokom dugačkog putovanja uspio je “skupiti” pet godina iskustva u friziranju, a zanat prenosi i na mlađeg brata. Priliku da unaprijede frizerske vještine i dobiju certifikat koji će im kasnije biti od pomoći kod traženja posla dobili su kroz Program stručne obuke za djecu migrante i izbjeglice koji uz podršku UNICEF-a i World Vision BiH realizira JU Srednjoškolski centar Hadžići.
Svoju priču, skupa s drugim učesnicima programa, podijelili su za web stranicu Unicef.ba, a prenosi Anadolu Agency (AA).
“Imam već iskustvo, ali mi je ovaj program pomogao da ono što znam još više unaprijedim, da znanje prenesem i na druge, a u zaposlenju će mi pomoći i certifikat koji ćemo dobiti po okončanju obuke. Volio bih da jednog dana s bratom otvorim frizerski salon u Italiji”, priča Said, dok se njegov brat priprema za izvlačenje pramenova.
“Ranije sam učio zanat od Saida, a puno mi je pomogao i na ovim radionicama gdje sam još toga naučio od učitelja”, priča Rachid dok spremno u frizerskoj stolici čeka da mu kolega Munir* iz Maroka izvuče pramenove.
“Prošli čas je on meni radio frizuru i pramenove, sad ja radim njemu”, pojašnjava nam Munir koji je na putu od prošle godine, a u BiH je oko sedam mjeseci.
Do sada je na “game” - pokušaj prelaska granice, išao 3-4 puta. Želja mu je da dođe do Italije, a kaže da bi radio bilo kakav posao.
“U Maroku su mi ostali roditelji, ja sam na putu s prijateljima. Na put sam krenuo kako bih si obezbijedio bolji život”, kaže nam Munir koji je u Ušivku već sedam mjeseci. Prije izvlačenja pramenova Rachidu, pomogao je Omaru* iz Gambije oko raspetljavanja “dreadlocka”.
“Sviđa mi se ovdje na radionici. Iz Gambije sam, želim bolji život, volim da igram fudbal i nadam se životu u Njemačkoj”, govori nam dok se priprema za nastavak časa, a u maloj frizerskoj radionici je sve življe dok učenici u frizerskim keceljama dobijaju nove zadatke.
“Šta ima, teacher?!”, pozdrav je koji po dolasku upućuju Medihi Topalović, nastavnici praktične nastave frizer-vlasuljar u JU Srednjoškolski centar Hadžići koja je puna hvale i s ponosom govori o svojim novim učenicima:
“Djeca su predivna i zaista je divno raditi s njima, nemam riječi. Vrijedni su, žele učiti, ima ih nekoliko koji su već odlični i mogu raditi ko frizeri, ima ih koji stečenim nivoom znanja i vještina mogu raditi kao pomoćni radnici u frizerskom salonu i dalje se unaprjeđivati, ali u svakom slučaju svaki od njih osposobljen je za rad i eventualno dalje usavršavanje kroz praksu”, pojašnjava nam.
Živo je i u kuharskom kabinetu gdje druga grupa učenika u kuharskim uniformama i s kuharskim kapama na glavi s nastavnikom praktične nastave Maidom Mujićem priprema hurmašice, te svečani ručak i posluženje za ceremoniju dodjele certifikata koje će skupa s drugarima iz frizerske grupe dobiti nakon uspješno okončanog programa tokom kojeg je svaki od njih kroz svakodnevnu obuku prošao 80 nastavnih časova.
“Prezadovoljan sam, dječaci se zaista trude i žele da što više nauče. Osposobili smo ih za osnovne stvari koliko smo mogli za ovaj ciklus, da kasnije gdje god dođu imaju vještine i znanje koje im mogu olakšati da dobiju posao u bilo kojem ozbiljnijem hotelu ili restoranu. Završni ispit ovdje biće im priprema svečanog ručka i posluženja za svečanost dodjele diploma, za šta se ozbiljno pripremaju”, kaže nam ‘chef’ Maid, dok dječaci pripremaju sastojke za hurmašice.
Samir* i Hasan* su iz Pakistana, , i nadaju se da će im se nakon višegodišnjeg puta ostvariti san da bolji život nađu u nekoj od evropskih zemalja, najradije Francuskoj u kojoj, kažu, znaju cijeniti dobru kuhinju. Samir kaže da je naučio dosta novoga na radionicama, dok Hasan dodaje kako je unaprijedio ranije stečeno znanje:
“Na putu sam od 2019. godine, i dok sam bio u Grčkoj, nas nekoliko smo živjeli u jednoj kući, ja sam bio zadužen za kuhanje i dobro mi je išlo. Kad dođem u Evropu, nadam se da će mi ovo znanje i certifikat omogućiti da se zaposlim”, optimističan je Samir, dok je Ahmed* iz Sirije jedino nezadovoljan dužinom trajanja programa obuke:
“Odlično je, ali bih volio da traje duže, da možemo naučiti još više i imati još više prakse kako bismo bili što bolji u poslu. Volio bih i da smo bili u prilici više se družiti s vršnjacima iz ove škole”.
UNICEF i World Vision Bosna i Hercegovina podržavaju Ministarstvo obrazovanja Kantona Sarajevo u osiguravanju pristupa srednjoškolskom programu stručne obuke za djecu migrante i izbjeglice. Programe obuke realizuje JU Srednjoškolski centar Hadžići, a UNICEF pruža podršku osiguravanjem kulturnih medijatora koji nastavnicima i djeci pružaju podršku tokom nastave.
Muris Ajkunić iz World Visiona koji je svakodnevno među osobama u pratnji dječaka koji pohađaju program obuke kaže kako su neki od njih već iskazali želju da u sljedećem ciklusu pohađaju obuku za drugo zanimanje – koji su sada išli za frizera žele ići za kuhara, i obratno, a neki bi čak voljeli ponoviti i utvrditi gradivo iz istog zanimanja. Djeca manjih uzrasta od ranije pohađaju osnovnu školu u koju imaju organiziran prevoz, a za dječake ovog uzrasta bez roditeljske pratnje, koji u kampu imaju brojne sadržaje kao što su na primjer Akelius kurs engleskog jezika ili razne radionice u kutku za neformalno obrazovanje, i ovo je bila prva ovakva aktivnost koja se održava van kampa.
“Za njih ovo znači izlazak, druženje, muzika, veselje...”, govori dok se vozimo s dječacima školskim autobusom u kojem je vrlo živo i sa zvučnika “trešte” recentni svjetski muzički hitovi.
“Povratne informacije koje smo dobili od njih već nakon prvih dana programe bile su vrlo pozitivne, rado idu u školu, i čak ih ni nešto ranije buđenje od onog na koje su bili navikli u tome nije pokolebalo, pa su nakon prvih pet dana škole kada je došao vikend pitali zašto ne idu”, kaže Muris Ajkunić.
Pored spomenutog programa UNICEF pomaže i u nabavci školskog pribora i daje dodatnu podršku u učenju kroz svakodnevno neformalno obrazovanje u prihvatnom centru Ušivak, dok IOM BiH podržava prevoz djece do škole.
Tokom 2021. godine, UNICEF je omogućio pristup formalnom i neformalnom obrazovanju za 1.314 djece u pokretu. UNICEF je također podržao obrazovne vlasti u Kantonu Sarajevo i Unsko-sanskom kantonu u osiguravanju pristupa inkluzivnom formalnom obrazovanju za 312 djece u pokretu.
*Imena su promijenjena u svrhu zaštite identiteta aktera