Evropska avioindustrija nalazi se na prekretnici.
Evropska unija je, naime, odlučila da se u sljedeće dvije godine na gotovo svim letovima sa aerodroma mora upotrebljavati određena razina održivih avio goriva.
Uzimajući u obzir da su održiva aviogoriva (SAF) trenutačno tri do četiri puta skuplja od kerozina te da zapravo još nigdje u svijetu ne postoji tržište zelenih aviogoriva, pred avioindustrijom je zahtjevno razdoblje. A ako vlade EU ne istupe i javnim politikama ne podrže ovu evropsku inicijativu, sav teret će pasti na leđa građana, koji će za putovanje avionom morati plaćati višestruko veću cijenu nego što to čine danas.
Izglasana nova pravila
Nakon dugotrajnih pregovora između Komisije, Vijeća i Parlamenta, zastupnici u Strasbourgu su u srijedu izglasali nova pravila koja se tiču upotrebe održivih aviogoriva u zračnom prijevozu.
Prema inicijativi "ReFuelEU Aviation", od 2025. će avioni koji polijeću sa evropskih aerodroma trebati koristiti minimalno dva posto održivog aviogoriva. Taj će se postotak s godinama povećavati pa će tako do 2035. minimalna količina SAF-a morati iznositi 20 posto, a 2050. čak 70 posto. Ta će se pravila primjenjivati na sve komercijalne odlazne letove sa evropskih aerodroma, s iznimkom za najudaljenije teritorije, poput Kanarskih otoka. Inicijativa je dio šireg napora EU da Evropa do 2050. postane prvi klimatski neutralan kontinent.
Najveći naglasak stavljen je na veću upotrebu sintetičkih ili e-goriva, dobivena pretvaranjem električne energije u tečno gorivo. Osim e-goriva, održivima će se smatrati i određena biogoriva proizvedena od poljoprivrednih ili šumskih ostataka, algi, biološkog otpada, korištenog ulja za kuhanje ili određenih životinjskih masti. Reciklirana mlazna goriva proizvedena od otpadnih plinova i otpadne plastike također se smatraju "zelenim".
Održiva goriva
Proizvodnja održivih goriva je danas još uvijek vrlo ograničena, a održiva avio-goriva čine manje od 0,1 posto ukupne potrošnje goriva za avione.
Zastupnik Zelenih Jakop Dalude istaknuo je kako u ovom trenutku kompletna proizvodnja održivih avio-goriva ne bi bila dovoljna niti kako bi se pokrila jedna trećina nacionalnih letova u Švedskoj.
Cilj EU je da se evropska proizvodnja poveća s nekoliko stotina hiljada tona na 160 miliona tona godišnje do 2050. Više od stotinu proizvodnih pogona, uključujući najmanje tri u Francuskoj, trebalo bi ugledati svjetlo dana u Evropi, s više od 200 000 novih radnih mjesta.
Ključni izazov je to što je avioindustriju posebno teško dekarbonizirati. Dok je tehnologija obnovljive energije već omogućila prelazak na električne automobile, kamione i ostala putna vozila, u ovom trenutku ne postoji tehnologija koja bi to isto učinila za avio saobraćaj.
Rješenja postoje, ali...
Postoji nekoliko inovativnih rješenja, ali su ona još daleko od široke primjene. Airbus je, na primjer, najavio da će do 2035. imati prvi avion s nultom emisijom, koji će koristiti vodikove gorive ćelije. Električni avioni također mogu biti održiv koncept, ali će vjerovatno biti ograničeni na vrlo male letjelice zbog ograničenja u tehnologiji baterija i njihovih kapaciteta, piše Jutarnji.hr.
Postoji i realna opasnost da će doći do povećanja cijena letova ako vlade ne uskoče i pomognu avio kompanijama prelazak na održiva goriva.
Izvjestitelj parlamenta José Ramón Bauzá Díaz apelirao je na nacionalne vlade da podrže ovu mjere financijskim sredstvima, poreznim poticajima i smanjenjem birokracije.