Najmoćnija raketa ikad razvijena upravo će doživjeti prvi pokušaj lansiranja. Raketu poznatu kao Starship izradila je kompanija SpaceX, ćiji je vlasnik američki poduzetnik i milijarder Elon Musk.
Visoka je gotovo 120 metara i dizajnirana je da ima gotovo dvostruko jači potisak od bilo koje rakete u historiji, prenosi BBC.
Elon Musk: Velika očekivanja
Demonstracije bez posade u ponedjeljak krenut će iz Boca Chice u američkim Teksasu. Cilj je poslati gornji dio rakete prema istoku, kako bi obišao gotovo jedan krug oko svijeta, prenosi BBC.
Musk je apelirao na sve da ublaže očekivanja. Nije neuobičajeno da raketa doživi neku vrstu kvara na svom prvom "izletu".
"Ovo je prvo lansiranje vrlo komplicirane, gigantske rakete. Tako da možda neće biti lansirana. Bit ćemo vrlo oprezni. Ako vidimo nešto što nas zabrinjava, odgodit ćemo lansiranje.
Ako lansiramo, smatrao bih pobjedom sve što ne rezultira uništenjem same lansirne rampe", objavio je Musk.
SpaceX će pokušati dići Starship u zrak u 8 sati ujutro po lokalnom vremenu.
Predviđa se da će hiljade ljudi pokušati doći do obalnih lokacija u Meksičkom zaljevu kako bi svjedočili događaju.
Muskova su očekivanja da će Starshipom potpuno preokrenuti raketni biznis.
On predviđa letove ljudi i satelita u orbitu više puta dnevno na isti način na koji bi mlazni avion mogao preći Atlantik.
On čak vjeruje da bi ova "raketno vozilo" moglo započeti eru međuplanetarnih putovanja za sve ljude.
Ako, kao što je obećano, SpaceX u ponedjeljak postigne 90% potiska, trebao bi isporučiti nešto blizu 70 meganewtona.
To je ekvivalentno sili potrebnoj za pokretanje gotovo 100 nadzvučnih aviona Concorde pri polijetanju.
Pod pretpostavkom da će se sve odvijati prema planu, Starship će se uzdići i spuštati preko Zaljeva. Ukupno 33 motora na dnu pojačivača na metan gorit će dvije minute i 49 sekundi.
U tom će se trenutku dvije polovine rakete razdvojiti. Gornji dio, brod, vlastitim će se motorima gurati daljnjih šest minuta i 23 sekunde.
Do tog vremena trebao bi putovati preko Kariba i krstariti svemirom više od 100 kilometara iznad površine planete.
Kontrolirano slijetanje
SpaceX želi da Super Heavy booster pokuša odletjeti natrag blizu teksaške obale i spustiti se okomito, kako bi lebdio iznad voda Zaljeva. Tada će mu biti dopušteno da se prevrne i potone.
Brod namjerava ponovo ući u Zemljinu atmosferu nakon gotovo punog kruga oko Zemlje, spuštajući se u Pacifik sjeverno od Havajskih otoka.
Obložen je zaštitnim pločama kako bi se nosio s ogromnim zagrijavanjem koje će doživjeti tokom spuštanja. Padanje u okean tempirano je da se dogodi 90 minuta nakon polijetanja.
Dugoročno gledano, SpaceX očekuje da će i nosač i brod kontrolirano slijetati kako bi se mogli napuniti gorivom i ponovno lansirati.
Jedan od najzainteresiranijih gledatelja u ponedjeljak bit će američka svemirska agencija NASA. Ona daje SpaceX-u gotovo 3 milijarde dolara za razvoj varijante Starshipa koji bi trebao spustiti astronaute na Mjesec.
"Postoji mnogo potencijalnih koristi, ali postoji i mnogo potencijalnih rizika jer je ovo vrlo teško. Niko nije napravio raketu ni blizu ovako veliku, dvostruko veću od sljedeće najbliže", kaže Garrett Reisman, profesor astronautičkog inženjerstva na Univerzitetu Južne Kalifornije