Ekonomija

Eko sir Puđa iz Livna planira povećati proizvodnju

Tokom 2019. godine, kompanija Eko sir Puđa iz Livna  je otkupila i preradila pet miliona litara mlijeka, od čega je 85 posto bilo kravlje, deset posto kozje i pet posto ovčije mlijeko. Bez obzira na učinke pandemije COVID-19 na ekonomiju, u 2020. godini planiraju otkupiti 5,5 miliona litara mlijeka, a svoju proizvodnju sira povećati do nekih 500 tona godišnje.

Puđa želi započeti i proizvodnju putera iz surutke i time povećati profitabilnost i smanjiti nusproizvode.

„Prije smo proizvodili Livanjski sir za vlastitu upotrebu, a ono što nismo mogli pojesti prodavali bismo u Dalmaciji“, kaže Tomislav Puđa, direktor kompanije Eko sir Puđa iz Livna.

Kako je potražnja za njihovim  sirom rasla u Dalmaciji  i u BiH, 2001. su osnovali firmu, a prvu mljekaru otvorili 2003. godine, saopćeno je iz  Sweden/USAID FARMA II projekta.

„Već tada smo imali viziju da postanemo ozbiljan i prepoznatljiv proizvođač mliječnih proizvoda, te i dalje radimo u tom pravcu“, kaže Tomislav Puđa.

Puđa proizvodi sireve vrhunskog kvaliteta od kravljeg, kozjeg i ovčijeg mlijeka, uključujući i poznati autohtoni Livanjski sir.

„Mlijeko dobijamo od nekih 220 do 230 farmera. Prije smo radili sa više farmera, ali grupa sa kojom sada radimo se proizvodnjom mlijeka bavi na ozbiljniji način. Povećali su stada i količine mlijeka koje proizvode. Također se brinu za ispašu stoke na otvorenim pašnjacima u pravo vrijeme tokom proljeća, ljeta i jeseni, dok zimi stoku hrane sijenom i žitaricama koje sami uzgajaju“, objašnjava vlasnik kompanije Puđa i  i dodaje da je njihov  proizvod  u potpunosti domaći.

Iako su prisutni u svim velikim tržišnim lancima, HoReCa je i dalje veliko tržište za njih. Kada je koronavirus "udario",ističe Tomislav Puđa, njihova  prodaja se gotovo zaustavila.

„April je za nas bio katastrofalan mjesec. Kakao je prodaja stala, dogodilo nam se da imamo prevelike zalihe za koje smo jedva imali dovoljno skladišnog prostora. Bez obzira na to, nismo htjeli otpustiti nijednog od 34 uposlenika, niti prestati otkupljivati mlijeko od naših farmera. Obratili smo se kompaniji Meggle (jedan od najvećih proizvođača mlijeka u BiH kojem Puđa prodaje 40 posto svog svježeg mlijeka), i zamolili ih da počnu otkupljivati više našeg mlijeka“, kaže Tomislav Puđa.

Sweden/USAID FARMA II projekt je 2017. godini  kompaniji Puđa eko sir obezbjedio dodatnih 20 laktofriza kako bi im pomogli u povećanju otkupa i kvaliteta sirovog mlijeka, što je dovelo do povećavanja njihove proizvodne sa 350 na 400 tona sira. Ranije, 2014. godine, vlada Švedske i USAID su pomogli Puđi u provođenju HACCP standarda sigurnosti hrane i uvođenju manje ambalaže za njihove konačne proizvode koji su bili pogodnijih za kućnu potrošnju.

„Pratimo našu viziju, ali imam i nove ideje koje želim oživjeti. Trenutno, kao nusproizvod u proizvodnji sira, dnevno imamo nekih 10.000 litara sirutke, koju obično dajemo farmerima kao hranu za bikove i svinje, ili je jednostavno bacimo. To je veliki gubitak za nas. Zbog toga je naš plan započeti s proizvodnjom putera iz surutke i biti prvi u BiH koji će na tržište predstaviti kozji puter. Ako uspijemo u tome, naš nusproizvod će biti gotovo čista voda, a profitabilnost će se povećati“, ističe Puđa.

Za razliku od mnogih drugih, Tomislav vjeruje da 2020. godina neće biti izgubljena godina.

„Kako se HoReCa tržište oporavlja, vjerujem da i dalje možemo imati veću proizvodnju i prodaju od prošlogodišnje. U 2019. smo izvezli oko 27 posto proizvoda u Hrvatsku, Srbiju i Crnu Goru. Ove godine nastojat ćemo to povećati na 40 posto, i već ulažemo više napora u tržišta  Hrvatske i Srbije koja još uvijek mogu apsorbirati više tvrdog i polutvrdog sira“, rekao je.

Nada se da će dobiti podršku da započnu proizvodnju putera iz surutke, koju bi mogli pokrenuti za dva mjeseca.

„Planiramo započeti i proizvodnju svježeg kravljeg i kozijeg mlijeka i jogurta, što bi nas učinilo otpornijima u slučaju nove pandemije“,- kaže Tomislav.

Razgovor zaključuje najavom otvaranja njihove prve prodavnice u krugu tvornice, do avgusta 2020., koja bi trebala biti prva u lancu njihovih delikatesa prodavnica.

Clicky