Svijet

Cure detalji komplicirane operacije deblokade, Egipćani progovorili o mogućim uzrocima nasukavanja

Napori za oslobađanje kontejnerskog broda zaglavljenog u Sueskom kanalu i dalje traju. Operacija oslobađanja broda Ever Given intenzivirala se u subotu. Uprava Sueskog kanala u subotu popodne održala je konferenciju za medije.

Predsjednik uprave Osama Rabie rekao je da je u subotu raspoređeno 14 tegljača i da se očekuje dolazak novih u nedjelju. Bageri su uklonili oko 20.000 tona pijeska oko pramca i 9000 tona balastne vode. Više od 300 brodova zaglavljeno je s obje strane.

Brod Ever Given, dugačak 400 metara i širok 59 metara, nasukao se u utorak u Sueskom kanalu nakon što ga je zahvatio vjetar jačine od 40 čvorova i pješčana oluja.

Od tad bageri rade na uklanjanju ogromnih količina pijeska i mulja. U petak navečer započeli su zahtjevni manevri tegljenja, pojasnio je Rabie, i da bi bili uspješni, treba se poklopiti nekoliko čimbenika, uključujući vjetar i morske mijene. Vlasnik broda Ever Given, japanska tvrtka Shoei Kisen, razmišljala je čak i o uklanjanju kontejnera. Međutim, takvu operaciju bilo bi izrazito teško izvesti, pa je zasad odbačena.

Nizozemska firma Boskalis, koja je vlasnik tima za hitne slučajeve Smit Salvage angažiranog za pomaganje u operaciji, smatra da bi brod mogao biti oslobođen do početka sljedećeg tjedna ako ga tegljači, jaružanje i plima uspiju pomaknuti. Do kraja vikenda trebala bi doći kopnena dizalica koja bi olakšala težinu broda micanjem kontejnera.

"Ako ga ne uspijemo osloboditi sljedeći tjedan, morat ćemo ukloniti oko 600 kontejnera s pramca", otkrio je Peter Berdowski, izvršni direktor Boskalisa. Do petka, oko 230 plovila, uključujući tankere za naftu i desetke kontejnerskih brodova, čekalo je tranzit kanala, koji obrađuje oko 12 posto globalne trgovine.

U međuvremenu, dio brodova krenuo je drugom rutom. Kompanija Maersk otkrila je da je 22 njezinih brodova dosad bilo pogođeno zastojem te je preusmjerila dva svoja broda oko Rta dobre nade na južnom dijelu Afrike. Smjer je promijenio i prijevoznik tekućeg prirodnog plina Pan Americas i krenuo na jug kako bi obišao južni vrh Afrike. To će produljiti putovanje za dva tjedna.

Blokada je utjecala i na vozarine u tankerskom prijevozu - gotovo su udvostručene. Očito očekujući dugu blokadu, i vlasnici zaglavljenog broda preusmjerili su sestrinski brod, Ever Greet, da odmah krene oko Afrike.

Blokada bi mogla koštati globalnu trgovinu između 6 i 10 milijardi dolara tjedno. Agencija Moody's očekuje da će najviše biti pogođeni europski dobavljači automobilskih dijelova jer upravljaju opskrbnim lancima "točno-na-vrijeme".

Strah od dugotrajne blokade Sueza podigao je cijene nafte. Od ukupno 39,2 milijuna barela nafte dnevno u 2020. koja je putovala morem, kroz Sueski kanal dnevno je prošlo 1,74 milijuna barela, a kroz kanal je prošlo i 1,54 milijuna barela dnevno naftnih derivata. Kad bi se brod mogao osloboditi, još se ne može sa sigurnošću prognozirati. Jedan stručnjak smatra da će u najboljem slučaju to trajati tjedan dana.

Nizozemci koji su odsukali i Costu Concordiju dno će produbiti za 15 metara
Za akciju spašavanja izabrana je legendarna nizozemska tvrtka Smit Salvage, koja je sudjelovala i u akciji odsukavanja Coste Concordije, golemog kruzera koji se s 4000 putnika i članova posade nasukao 2012. pokraj otoka Giglio kod Toskane.

Nizozemci su objavili da je potrebno izvući oko 20.000 kubičnih metara pijeska, čime bi se dno produbilo za 12 do 15 metara.

Tehnički problemi ili ljudska pogreška mogući uzroci nasukavanja broda u Suezu
Egipatske vlasti ne isključuju tehničke probleme ili ljudsku pogrešku kao uzrok nasukavanja golemog teretnog broda koji blokira Sueski kanal, jedan od najprometnijih plovnih puteva.

Šef Uprave Sueskog kanala (SCA) Osama Rabae u subotu je rekao da snažni vjetar i pješčana oluja nisu jedini uzroci nasukavanja broda.

"Tako složeni problem podrazumijeva nekoliko čimbenika. Može biti da je došlo do nekog tehničkog problema ili ljudske pogreške. Ne mogu utvrditi točan uzrok sve dok se istraga ne privede kraju", rekao je Rabae.

Sueski kanal, dug 193 kilometra, povezuje Sredozemno i Crveno more i najkraći je plovni put između Azije i Europe. Svake godine kroz njega prođe najmanje 18.000 plovila.

Sueski kanal jedan je od glavnih egipatskih izvora prihoda, uz turizam i novčane doznake iseljenika. Godine 2015., Egipat je otvorio 35-kilometarski produžetak koji prolazi paralelno uz povijesni kanal otvoren 1869. godine. Produžetak omogućuje dvosmjerni promet uz prethodno jednosmjerni kanal te je osmišljen da smanji vrijeme čekanja plovila, javlja Hina.

Clicky