Bugatti, francuski proizvođač superautomobila vrijednih i po nekoliko miliona dolara, suočava se s velikim izazovom - prelaskom na električnu budućnost, a u tome će ga voditi Mate Rimac, 33-godišnje inženjersko čudo rođeno u Bosni i Hercegovini, piše CNN.
Francuska firma poznata je po nekim od najvećih i najsnažnijih benzinskih motora ikad ugrađenih u cestovni automobil - neprestano pomiču granice onoga što su inženjeri i kupci smatrali mogućim. Želite automobil koji može prijeći 400 kilometara na sat? Nema problema. Ili možda 480? Može i to, sve dok imate barem 4 miliona dolara, koliko takva luksuzna jurilica i stoji.
No ogromni motori koji se pokreću naftnim derivatima više nisu tehnološka čuda. Bugatti 2021. konačno treba ući u doba električnih vozila, a tu nastupa Mate Rimac, koji je 2009. osnovao Rimac Automobile, hrvatski startup koji proizvodi električni superautomobil Rimac Nevera od 1900 konjskih snaga. Dvije firme spojile su se u julu 2021. i stvorile Bugatti-Rimac.
CNN piše kako je Mate imao nevjerovatan i relativno brz put do tako hvaljene pozicije. Sve je počelo kad je Rimac dignuo u zrak motor u BMW-u dok se utrkivao automobilom u svojim kasnim tinejdžerskim godinama - no umjesto da ga samo popravi, on je odlučio pretvoriti BMW u električni trkaći automobil. Podsjetimo, ovo se događalo mnogo prije nego što je Tesla počeo prodavati svoje porodične limuzine visokih performansi. Rimčeva porodica u međuvremenu je otišla u Njemačku, gdje su proveli desetak godina, da bi se na kraju nastanili u Hrvatskoj.
"Budući da sam bio u Hrvatskoj, puno sam čitao o Nikoli Tesli, koji je također rođen u Hrvatskoj. On je prije 160 godina izumio elektromotor koji sad koristimo svugdje i zapitao sam se - zašto niko još nije koristio ovako savršen stroj koji je izumio Nikola Tesla kako bi automobile učinio zabavnima i uzbudljivima", izjavio je Mate.
Njegov električni BMW, nazvan Green Monster, postavljao je rekorde i privlačio pažnju svjetskih medija. No Rimac je brzo shvatio kako postavljanje elektromotora u stare automobile nije dugoročno održiv posao. Zato je i odlučio konstruirati vlastite električne automobile visokih performansi. Mate je u to vrijeme tek bio završio srednju školu. Pohađao je Veleučilište VERN u Zagrebu, no nije diplomirao.
Morao sam sve naučiti od nule, što je ovdje bilo prilično teško bez mentora i prateće industrije. Puno toga morao sam odraditi na teži način - izjavio je. S obzirom na to da nije imao velike investitore koji bi financirali njegove ideje, Rimac je preuzimao i projekte već etabliranih tvrtki. Mnogi proizvođači automobila tražili su električna i hibridna vozila, a upravo im se u tom procesu Matino jasno razumijevanje tehnologije pokazalo kao vrlo dragocjeno.
Taj dio poslovanja - prodaja tehnologija drugim tvrtkama - postao je najveći izvor stvarnog prihoda tvrtke i razlog zašto su Rimac Automobili bili profitabilni gotovo od samoga početka - kaže Mate i dodaje kako je sad ta djelatnost izdvojena u zasebnu tvrtku pod nazivom Rimac Technology, koja će nastaviti razvijati nove tehnologije električnih vozila za druge proizvođače automobila.
Prvo su to bile kompanije za koje niste niti čuli, a onda smo počeli raditi za male proizvođače automobila kao što je Koenigsegg, uslijedili su Aston Martin i Renault - govori Rimac.
"Upoznao sam Matu kad je kao 17-godišnjak došao na Sajam automobila u Ženevu. Rekao mi je: 'Želim stvarati automobile, električne automobile. Kako da to napravim?'… Tad sam na neki način postao njegov mentor", kaže Christian von Koenigsegg, osnivač i izvršni direktor švedske kompanije Koenigsegg.
"S vremenom su još dva velika proizvođača automobila, Hyundai i Porsche, postali veliki ulagači u Rimac Automobile. Upravo je Porsche bio ključan u spajanju Rimaca i Porscheove sestrinske tvrtke Bugatti. Uostalom, Porsche sad posjeduje 45% Bugatti-Rimca.
Za automobile poput Nevere, Mate kaže kako će za desetak godina oni biti nebitni, jer automobile više neće voziti ljudi: "Bit će samovozeći", uvjeren je.
Rimac će svoje električne superautomobile proizvoditi u Hrvatskoj, dok će Bugatti nastaviti sastavljati svoja skupa vozila na benzin u svom sadašnjem sjedištu u Molsheimu u Francuskoj.
"Najlakši potez za nas bio bi uzeti Neveru, staviti na nju drugačiji dizajn i nazvati je Bugatti. Ali to apsolutno nije ono što ćemo učiniti", izjavio je Mate, a prenosi CNN.
"Danas smo u sumraku automobilske ere. Volim automobile, zarađujem prodajom automobila, ali mislim da će doći do velike promjene u sljedećoj deceniji", zaključuje Rimac.
Iako još nije spreman reći kako će izgledati ta budućnost, on definitivno radi na oblikovanju radikalne redefinicije automobila.