Globalna nestašica ključnih komponenti baterija podigla je cijene na rekordne nivoe, a od prošle godine cijene litija su skočile za više od 700%, nikla za 250% a kobalta i mangana za 100%, pa se postavlja pitanja šta to znači za ubrzanu tranziciju ka električnim automobilima?
Elon Musk, izvršni direktor Tesle je nedavno preporučio svima koji žele da se brzo obogate način na koji to najlakše mogu da urade – iskopavanje litija. Prema ekscentričnom milijarderu, marže na litij su sada iste kao i kod proizvodnje softvera, jer su cijene na tržištu otprilike 10 puta veće od cijene ekstrakcije.
Rast cijena sirovih materijala koji su potrebni za baterije poput litija i nikla su doveli do toga da proizvođači baterija podignu cijene proizvođačima automobila, koji su naravno ovo poskupljenje prenijeli na kupca, navodi Nova.rs.
Cijena nikla je bila na svim naslovnim stranicama početkom marta kada je cijena dostigla više od 100.000 dolara po toni zbog straha od obustave trgovine sa Rusijom, ali je od tada cijena pala na oko 33.000 dolara. Ipak, trenutno najveći problem jeste litij. Prema izjavama industrijskih eksperata, isporuke litija rastu duplo sporije od potražnje za električnim automobilima. Primjera radi, Musk koji je nedavno kupio Twitter, rekao je da će možda da osnuje i vlastitu kompaniju za iskopavanje litija kako bi osigurao snabdijevanje.
Cijene sirovih materijala litij-jonske baterije su toliko porasle, pogotovo što se katode tiče, pa sada čine čak 80% cijene baterijske ćelije, dok je 2015. učešće u cijeni bilo svega 40%. Milijarde koje su uložene u gigafabrike baterija nisu stigle do izvora sirovih materijala. To je dovelo do toga da Tesla razmišlja o investicijama u rudnike i rafinerije. Situacija je slična kao 2018. kada su sami morali da uđu u proces proizvodnje baterija.
Dacia je nedavno morala da znatno poveća cijenu električnog Springa zbog problema sa nestašicom sirovih materijala. Ovaj rumunski automobil na baterije je tokom januara u Francuskoj imao cijenu od 17.390 eura, dok je za isti model sada potrebno izdvojiti 18.690 eura, što je najveći skok cijene u cijeloj gami rumunske kompanije.
Prošle godine je globalna prodaja električnih automobila skočila duplo, na 6,6 miliona primjeraka. Zbog sve većeg interesovanja za baterijskim vozilima, potražnja za litijem mogla bi da se poveća i do deset puta do kraja ove decenije. Širom svijeta, traže se nove lokacije za iskopavanje litija, a najviše su zabrinuti ekološki aktivisti zbog procesa rudarenja koji može biti štetan po životnu sredinu.