auta na baterije

CATL opkladu stavila na natrijum-jonske baterije i polučvrste elektrolite

​Natrijum-jonske baterije i polučvrsti elektroliti, aduti su na koje računa CATL, s podsmijehom gledajući na publicitet koji izazivaju baterije u čvrstom stanju.

Najveći svjetski proizvođač baterija za električne automobile, koji među svoje klijente ubraja i Teslu, opkladu je stavio na natrijum-jonske baterije i udvostručavanje prosječne energetske gustine uz pomoć polučvrstih elektrolita.

Uprkos brojnim projektima vezanim za čvrste EV baterije u Kini, koji su čak izazvali strah od prevelikog kapaciteta, generalni direktor najvećeg svjetskog proizvođača baterija, CATL-a, još uvijek ih ne smatra održivom tehnologijom.

Toyota i Samsung, primjera radi, najavili su proboj na planu čvrstih baterija, koji bi omogućio njihovu komercijalizaciju do 2027. Međutim, u Toyoti priznaju da će možda biti u stanju da sklope tek nekoliko hiljada vozila u početku, i to u okviru premijum marke Lexus.

Šef kineske kompanije, Robin Zeng, pružio je dodatne informacije na tu temu, ističući da CATL već čitavu deceniju radi na baterijama u čvrstom stanju, ali s malim komercijalnim uspjehom: "U potpunosti podržavamo čvrste baterije, ali ja u njih ulažem već 10 godina. Gledam ljude koji rade na njihovom razvoju gotovo svakog mjeseca, tako da sam u potpunosti upoznat s napretkom. Nekako, uvijek se pojave prepreke koje sreću kvare."

Dodao je:

"Mada ljudi insistiraju na čvrstim baterijama, ja im govorim da CATL već 10 godina radi na tome", dodao je on.

Pri tome navodeći ogromnu količinu pritiska neophodnog za stvaranje čvrstog elektrolita i cijenu litijumskih elektroda, kao i ukupnu stabilnost baterije ukoliko je metal izložen vlazi.

"Zatim vrše testove i kažu, o, veoma dobro, prenos jona je veoma dobar", kaže Zeng o tehnologiji prototipa uz pomoć koje se stvara elektrolit za čvrste baterije pod pritiskom.

Nažalost, CATL-ovo iskustvo je pokazalo da baterije kreirane ovim procesom "ne mogu da izdrže mnogo ciklusa punjenja i pražnjenja, možda tek desetak".

"Pa, kako onda to možete učiniti komercijalno održivim", retorički se pita generalni direktor CATL-a.

Mnogi baterijski startapi počinju da se diferenciraju, a postoje brojne tehnologije vezane za čvrste baterije, koje sada napreduju od prototipa do faze masovne proizvodnje, tako da ostaje da se vidi da li će Zeng biti u pravu po pitanju komercijalne održivosti baterija u čvrstom stanju.

Prošle godine, CATL je zauzimao 37 odsto svjetskog tržišta baterija, a spor i stalan pristup kompanije usavršavanju postojećih ili kreiranju prelaznih tehnologija, do sada se pokazao pobjedničkim. Baš kao što je Toyota upozoravala da će tranzicija ka čisto električnoj floti morati da bude postepenija, a sada se pokazuje da je bila u pravu, čini se da se CATL-ovo balansiranje između masovne proizvodnje i laboratorijske utopije isplati.

Kada je Nio zatražio od CATL-a da razvije paket od 150 kWh s polučvrstim elektrolitima za domet od 1000 kilometara, proizvođač baterija ga je navodno odbio, navodeći kao razlog previsoke troškove vezane za alokaciju resursa u odnosu na tone porudžbina koje ima za postojeće kupce. Nio je zatim dotični paket razvio sa startapom, ali su za to bile potrebne godine rada, s cijenom baterija koje koštaju koliko i sam automobil. Međutim, upravo je započela serijska proizvodnja dotičnog vozila.

Stoga se može dokazati da je CATL bio u pravu u svojoj prvobitnoj procjeni, da masovna proizvodnja električnih automobila s baterijama u čvrstom stanju neće biti započeta prije 2030. Umjesto toga, kineski gigant se kladi na jeftiniju natrijum-jonsku tehnologiju za pristupačnije elektromobile, dok za modele iz premijum segmenta razvija pakete s polučvrstim elektrolitima.

U Kini to navodno podrazumijeva baterije s 95 odsto čvrstih elektrolita, a u CATL-u kažu da su na ovaj način uspjeli da udvostruče energetsku gustinu postojećih EV baterija.

CATL-ova naredna generacija natrijum-jonskih baterija i prelazna tehnologija s polučvrstim elektrolitima već napreduju ka proizvodnoj fazi, kaže Robin Zeng, koji ipak nije pružio informacije o tačnim specifikacijama vezanim za energetsku gustinu. Za to ćemo morati da sačekamo zvaničnu najavu, prenosi "AutoBlog".

Clicky