Prema pisanju ukrajinskog časopisa Pravda, raketa ukrajinskih zračnih snaga koja je u petak iskorištena za rušenje A-50, jednog od rijetkih ruskih vojnih aviona s radarskim sistemom, nije bila američki Patriot, kao što su pretpostavili mnogi promatrači. Prema dostupnim izvještajima, bila je to bivša sovjetska raketa 5V28, komponenta sistema protuzračne odbrane S-200, piše Forbes.
Gledano unatrag, trebalo je biti očito da je nešto drugo, a ne Patriot, srušilo A-50. Golemi radarski avion bio je na oko 120 milja udaljen od linije fronte u južnoj Ukrajini kada se strmoglavio na tlo. Dok Patriot obično ima domet do 90 milja, S-200 može pogoditi ciljeve na i više od 190 kilometara.
Već smo ranije znali da su Ukrajinci reaktivirali dio starih S-200 raketnih baterija - od njih 16 koje su sovjetske zračne snage nekad držale u Ukrajini - jer su ih ispaljivali na ciljeve na tlu u okupiranom dijelu Ukrajine te čak i na Rusiju. Do ove sedmice nismo znali da Ukrajinci šalju te brutalne rakete na zračne ciljeve.
No takav razvoj ima smisla. S-200 nije baš najprecizniji sistem na svijetu za protuzračnu odbranu. Svakako je manje tačan nego što su Patrioti. No finese koje sistemu S-200 nedostaju on nadoknađuje čistom snagom. Teška osam tona, 5V28 je velika raketa s masivnom, preko 200 kilograma teškom bojevom glavom, piše Forbes.
Video probably related. It was reportedly shot down near Mariupol pic.twitter.com/Pljv8Br5iL
— NOELREPORTS 🇪🇺 🇺🇦 (@NOELreports) February 23, 2024
Sistem razvijen 1960-ih godina
Sovjetski Savez je razvio S-200 početkom 1960-ih godina specifično za gađanje teških bombardera američkih zračnih snaga. Ukrajina je te dinosauruse protuzračne odbrane umirovila prije više od desetljeća zbog teškoća s upravljanjem - teški su i glomazni te problematični za transport - kao i visokih troškova za njihovo osuvremenjavanje.
No modernizacija je bila na stolu. Prije sadašnjeg, šireg rata, ukrajinska vlada je razmatrala reaktiviranje nekih S-200 sistema i njihovo naknadno opremanje istim radarskim tragačem koji je ukrajinska industrija razvila za manje S-125 protuzračne sisteme.
S obzirom na prilično dobru preciznost oživljenih ukrajinskih S-200 sistema u zemlja-zemlja ciljevima, postoji šansa da su kijevski inženjeri instalirali bolji sistem traženja za 5V28: ili novi koji je razvijen za S-125 ili neki drugi model. Može li isti sistem traženja djelovati u ulozi zemlja-zrak, otvoreno je pitanje.
Koliko 5V28 Ukrajinci imaju?
Bez obzira na to, rušenje A-50 u petak znači povratak u formu klasičnih raketa koje su Sovjeti specifično dizajnirali za uništavanje velikih, sporih aviona. A-50 je upravo takav, velik i spor.
Ostaje pitanje od milijardu dolara: Koliko raketa 5V28 je Ukrajini ostalo? Ukrajinske zračne snage su ih možda imale na stotine - čak i hiljade - kad je sistem S-200 umirovljen 2013. godine. No velike rakete s hemijskim punjenjem ne traju zauvijek. Stoga je moguće da Ukrajinci imaju nove pošiljke raketa 5V28 od svojih saveznika koji još uvijek imaju operativne S-200 sisteme. Možda od Poljaka. Ili čak Bugara.