Ekonomija

Bago: Građani BiH nisu uputili niti jedan prigovor na rast cijena, ali se zato odriču svega

Građani Bosne i Hercegovine se ne žale na rast cijena, ali se zato odriču svega, ocijenio je Marin Bago, predsjednik Udruge za zaštitu potrošača "Futura".   

Niti jedan prigovor građana zbog poskupljenja

Napomenuo je kako nisu zaprimili nijedan prigovor građana vezan za poskupljenja. Iako je sve poskupjelo od proizvoda do usluga, a najviše hrana, kako kaže, od 25 do 30 posto.

Jednoj prosječnoj porodici potrebno je izdvojiti 1 500 maraka samo za hranu, ako se želi hraniti iole normalno i kvalitetno, kaže Bago. Dodaje da uvozimo više od 80 posto hrane koju konzumiramo "dakle, na sceni je izostanak kontrole nad svojom hranom i njenom proizvodnjom".

Upitan moraju li građani BiH biti 'čarobnjaci' da prežive s ovakvim cijenama i primanjima, odgovorio je kako "mi nismo nikakvi čarobnjaci te da to samo sami tepamo i lijepo govorimo".

"Nema tu nikakve magije nego se jednostavno odričemo svega, u svoje ime i u ime naše djece. Loše se hranimo, obrazujemo, liječimo. Kultura i sport je na zapećku, kao i higijena. Nema nikakve ljepote u tome i nije dobro u tome tražiti ništa pozitivno", ocjenjuje Bago.

"Građani BiH se odriču svega normalnog"

Komentirajući nedavni izviještaj da Evropljani zbog inflacije i straha od novih poskupljenja preskaču obroke, kupuju na akcijama, naveo je kako se građani BiH odriču svega normalnog.

Inače, građani se Udruzi "Futura" najviše žale kada su prekršena njihova individualna potrošačka prava. Kao loš proizvod, neuvažavanje garancije, prigovora itd.

"S tim u konačnici i nemamo nekih problema, stvari se najčešće riješe pozivom trgovcu ili ponuđaču usluga. Imamo preko devedeset posto pozitivno riješenih slučajeva. Ljudi ipak uvažavaju zakon i klijenta… Jako mali broj to ne čini" – ustvrdio je Bago.

Dalje dodaje kako je česta pojava da trgovac ili ponuđač usluga nije informiran o pravima potrošača. I kad se razgovara s njima, oni to uvaže.

Ipak, po njegovom mišljenju, potrošači su trenutačno najugroženiji u konzumiranju kolektivnih prava.

"To su oblasti vezane za električnu energiju, telekomi, komunalna poduzeća, vodovodi, javni transport itd. Oni uvijek imaju zaštitu u politici i tu stvari idu jako sporo. Potrošačka prava su sigurno ugrožena ako vi kao pojedinac morate ići u sudski spor protiv, elektroprivrede npr., napominje Bago.

Bago: Propali smo kao društvo

Bago se na kraju referirao i na educiranost potrošača. Kazavši kako je zaštićeni potrošač samo onaj informirani te da bh. potrošači nisu dovoljno educirani.

"Ova oblast je zapostavljena kao i mnoge druge važne oblasti. Zapostavljeno je obrazovanje generalno. Mi odavno živimo u društveno ekonomskom modelu koji se zove tržišna ekonomija. Jedini pravi balans je tu ravnopravni potrošač. U čemu smo ravnopravni? U trgovini, obrazovanju, zdravstvu…?

Ali to je opet posebna priča. Čim se zanemari načelo izvrsnosti, da naši najbolji ljudi preuzmu posao i odgovornost, dolazi do srozavanja obrazovnih, zdravstvenih, kulturnih i sportskih institucija, i svih drugih. Na tome počiva društvo, na pametnim, obrazovanim i dinamičnim ljudima. Mi takve tjeramo od sebe. Možemo slobodno reći da smo propali kao društvo, koliko god to bilo neprijatno čuti. Jako je važno znati gdje smo, kako bismo mogli napraviti nekakve korake u budućnosti" - zaključio je on.

Clicky