Dva američka diva imaju razloga za glavobolju, jer zbog zbog svojih ulaganja u novog proizvođača električnih automobila u prva tri mjeseca ove godine bilježe goleme minuse u finansijama. Je li Rivian još jedan prenapuhani startup balon?
Jedna kompanija proizvodi automobile, a druga je gigant u e-trgovini, ali dijele zajednički prioritet: obje se klade i ulažu milijarde u “čista” vozila. Tako se Amazon, koji konstantno širi svoju logističku mrežu, želi pobrinuti da ostane ispred konkurencije u utrci za brzu, zelenu i ekonomičnu isporuku proizvoda. Ford, sa svoje strane, disperzijom ulaganja želi osigurati da se jaz između njihovih EV-a i Tesle (TSLA) ne proširi do te mjere da je nepremostiv, piše automobili.hr.
Upravo su te zabrinutosti donekle motivirale njihova dionička ulaganja u Rivian, relativno novog proizvođača električnih pickupova, kombija i SUV-ova, koji se predstavlja kao jedan od Teslinih glavnih konkurenata. Prema dokumentima podnesenim Komisiji za vrijednosne papire, Amazon je 31. decembra imao 17,74% Riviana, a Ford 11,42%.
Ova su se ulaganja u početku isplatila. IPO Rivian Automotive u novembru prošle godine donio je, na primjer, oko 12 milijardi dolara dobiti za Amazon. No, pogled u budućnost donekle je potamnio zbog brojnih problema vezanih uz njegovu proizvodnju. Poput ostatka autoindustrije, ni Rivian nije bio u mogućnosti proizvesti broj automobila koji im tvornički kapaciteti omogućuju, no u ekstremnom omjeru. Analitičari ukazuju na nekoliko faktora, dok najveći problem i dalje predstavljaju neuredni lanci opskrbe.
Proizvođačima automobila ponestalo je dijelova, posebno poluvodiča koji su neizostavni dio vozila i kojih se sve više ugrađuje, pogotovo ona električna. Rivian i konkurenti također se suočavaju s rastućim cijenama sirovina, koje povećavaju troškove proizvodnje, time i proizvoda. Konačno, ovaj startup se suočava s klasičnim problemima novih proizvođača povezanih s porastom stope proizvodnje.
“Naše početne isporuke za R1T i R1S su odgođene, a naš proizvodni proces traje duže nego što se prvobitno očekivalo zbog niza razloga”, objavio je Rivian još početkom aprila. “Kaskadni učinci pandemije covid-19, a nedavno i sukoba u Ukrajini, utjecali su na naše poslovanje i operacije od izgradnje objekata do ugradnje opreme i opskrbe vozila komponentama.”, dodaju. Rivian je osnovan 2009., a izašao je na berzu 2021. Iz pogona u Normalu, Illinois., proizvode tri električna vozila: pickup R1T, SUV R1S i dostavni kombi RCV kojeg je samo Amazon naručio u 100.000 primjeraka.
No, iako planiraju 2024. otvoriti drugu proizvodnu lokaciju kod Atlante i proizvodnju 400.000 vozila godišnje, u 2021. godini proizveli su svega 1.015 vozila! Početkom marta kompanija je saopštila da tvornica Normal ima kapacitet za proizvodnju 50.000 vozila u 2022., ali zbog poteškoća u lancu opskrbe Rivian će proizvesti samo polovicu od tog broja – 25.000.
Ove operativne poteškoće odražavaju se na berzi, jer su im dionice ove godine pale za 69%. Tržišna kapitalizacija Riviana smanjila se u ovom četveromjesečnom razdoblju za 63,4 milijarde dolara, na 28,2 milijardi dolara, stoga ne čudi što su pogođene i dionice Amazona i Forda. “Izvijestili smo o ukupnom neto gubitku od 3,8 milijardi dolara u prvom tromjesečju”, rekao je Brian Olsavsky, glavni financijski direktor Amazona.
Taj neto gubitak uključuje gubitak od vrednovanja prije oporezivanja od 7,6 milijardi dolara koji je uključen u neoperativni trošak iz ulaganja običnih dionica u Rivian Automotive. Ford je, sa svoje strane, od januara do marta zabilježio neto gubitak od 3,1 milijardu dolara za koji kažu kako je proizašao iz elemenata izvan njihovog poslovanja. No, ni Amazon ni Ford na upite medija ne žele reći namjeravaju li smanjiti udjele u Rivianu, odnosno riješiti se dionica na vrijeme.