„Ogroman je značaj usvajanja Zakona o prevenciji i suzbijanju korupcije prije nekoliko dana u Skupštini Kantona Sarajevo. To je temelj budućeg pravednijeg i poštenijeg društva i možda najbolji posao ovog saziva Skupštine KS. Zastupnici su stvorili osnovu za strateški zaokret iz kriminalnog u pravno društvo,“ kaže Alija Begić, poduzetnik i aktuelni vijećnik u Općinskom vijeću Stari grad i kandidat na listi Narodnog evropskog saveza (NES-a) na broju 3 za Skupštinu KS na Općim izborima u oktobru 2022. godine.
Dok obavlja svoj drugi mandata u OV Starog grada, u kampanju ulazi sa spremnim idejama kako unaprijediti funkcioniranje Kantona u svim njegovim sferama, iskoristiti potencijale i „napasti“ goruće probleme Sarajeva. A nekoliko je ključnih...
Prvo i osnovno, kako bi riješili problem korupcije ?
„Ja znam da je korupcija problem države i mora ga se rješavati generalno, a ne samo na nivou Sarajeva. Ali, novi Zakon u KS je model kako tu borbu početi. Sarajevo je bitno kao glavni grad i kao sredina u BiH sa najvećim lokalnim budžetom. Ako se korupcija može riješiti ovdje, pokazaćemo da može i drugdje. Dosljedna primjena ovog Zakona o prevenciji i suzbijanju korupcije mora biti prvi prioritet novog saziva SKS i Vlade KS. Budem li u prilici, u Skupštini KS jedan od mojih prioriteta biće podrška Uredu za borbu protiv korupcije i upravljanje kvalitetom KS. Jer, korupcija je rak rana svakog društva. Zakon se mora konačno početni primjenjivati, uključujući i rigorozne kaznene mjere posebno prema osobama koje obnašaju povjerljive i važne funkcije. Presijecanje tih kriminalnih „halki“ je od vitalnog značaja za napredak države.
Nije samo korupcija pravni problem ove zemlje...
„Naravno. Tu su i MUP, tužilaštva i sudovi. Dobro znamo do kakvih je slučajeva dovela korupcija u ovim institucijama. Evo, upravo se razotkrivaju razmjere „slučaja Dženan Memić“ gdje su u koruptivnom kriminalu isprepleteni svi ti dijelovi policijsko-pravosudnog sistema. A godinama se pokušavaju zataškati slučajevi u vezi sa respiratorima, odbijanjem liječenja djeteta, masovnog umiranja na KCUS-u tokom pandemije covida-19, kriminalne javne nabavke...
Šta je rješenje ?
Rješenje je potpuna depolitizacija sigurnosnih službi, tužilaštva i sudova i uvođenje principa potpunog profesionalizma i rada po zakonu. Političke stranke i razne interesne grupe se moraju istjerati iz institucija za provođenje zakona. Samo tako ćemo postići vladavinu prava i jednakost građana pred sudovima. Zaštita „elitnih prijestupnika“ pred zakonom mora prestati. Skupština KS je pokazala da zna prepoznati probleme i krivce... Evo, već dva puta je obarala izvještaje Tužilaštva KS gdje se, po meni, nalazi jezgro problema. U novom sazivu SKS i Vlada KS će morati napraviti korak naprijed tj. pronaći i način da svoje odluke o pravosuđu kao relevantne „nametne“ VSTV-u da ih prihvati i provede.
Koliko je činjenica da je budžet Sarajeva najveći u BiH bitna za buduće politike Kantona?
„Vrlo je bitna. Kapital je osnov razvoja. Ja kao ekonomista po struci u toj činjenici vidim veliku šansu, dosad neiskorištenu i najčešće zloupotrijebljenu u koruptivne svrhe. Evo, kapitalni projekat obnove tramvajske pruge, koji napreduje svakim danom, pokazuje kako se rezultat vrlo brzo vidi kad se ulaže u konkretne i bitne stvari. Samo kapitalnim projektima BiH se može približiti evropskim standardima, a to je jedna od strategija NES-a koju ću, inshallah, zastupati u Skupštini KS.
Osim u budžetu gdje se nalazi glavni razvojni potencijal Kantona Sarajevo ?
Svakako – u turizmu ! Turistička posjećenost ovog ljeta i rast rejtinga grada kao turističke destinacije to pokazuju, a ja tvrdim da može mnogo više... da je turizam oblast koja može promijeniti karakter i status Sarajeva iz temelja. Također, mislim da je vrlo bitno i da se mora mijenjati percepcija grada u očima stranaca... da Sarajevo osim simbola žrtve posljednjeg rata mora postati i simbol mjesta za ugodan odmor tj. top-destinacija.
Kako to postići ?
Moje lično iskustvo u turizmu i hotelijerstvu, a 24 godine sam u tom poslu, mi govori da je to moguće. I u mnogo lošijim uslovima ja sam pokrenuo i vodio dosad tri hotela. Sa dosta truda i pametnim projektima to se može i vrlo sam optimističan, jer je turistički potencijal jedan od vodećih resursa. Evo, navešću samo primjer Starog grada gdje padinski dijelovi nude veliki potencijal za mega-investicije. Svjedoci smo da je u posljednje vrijeme sve popularniji planinski turizam koji traje ne samo 2-3, nego10 mjeseci u godini. Sarajevsko područje raspolaže sa velikim neiskorištenim planinskim prostorom npr. od Donjeg Bioska, preko Crepoljskog do Bukovika i Barica. Mišljenja sam da bi pametnim, profitabilnim projektima i pojednostavljivanjem procedura za ulagače mogli za kratak period biti vodeća sredina po investicijama...
Ali, BiH je poznata po sporim i komplikovanim procedurama upravo u tome!
„Da, dosad je bila, jer je je bivša vlast 25 godina pravila procedure koje su bile paravan za krađu javnog novca. Ovdje govorim o suštinskom preokretu... da se javni novac ulaže transparentno i u strateške stvari, a da se procedure za strane investicije pojednostave tako da najprije investitori više ne budu odbijani koruptivnim zahtjevima pojedinaca iz vlasti za „plaćanje ispod stola“. Time smo ih tjerali u druge zemlje regiona. Dakle, Skupština KS je mjesto gdje se takvi zakoni i procedure mogu i moraju mijenjati za dobrobit zajednice, a ne pojedinaca. To moraju biti brzi i efikasni potezi odmah nakon formiranja nove vlasti u KS.
Da li bi za takve radikalne promjene imali podršku i drugih stranaka tzv. Trojke ili neke buduće koalicije ? I kakva bi bila korist od takvih rezova.
„Koliko se može čuti, svi su za – promjene. Mislim da im je to i iskrena namjera i politika, bar ovima sa kojima NES sada sarađuje. A korist... osim investicija i svježeg novca Sarajevo bi dobilo nove kapacitete koji bi mijenjali fizionomiju grada. I da naglasim najvažnije – to bi bile stotine novih radnih mjesta i razlog za ostanak mladih u svom gradu i zemlji.
To ne ovisi samo o kantonalnoj vlasti, mnogo je ovlasti i na lokalnoj...
To je tačno. Zato se odnos opštinske i kantonalne vlasti može i mora poboljšati jer je nemoguće ići u pravcu razvoja bez potpune saradnje i uvažavanja. Dotok kapitala ne smije imati prepreke niti na jednom nivou. To važi kako za strateška pitanja, tako i za svakodnevna pitanja koja utiču na sigurnost, raspoloženje i okruženje ljudi u lokalnim zajednicama. Evo npr. u gradu ponovo imamo problem velikog broja pasa lutalica, a znamo da je rješenje vrlo kompleksno i da dosadašnja nisu bila konačna ni kvalitetna.
Ima li takvog rješenja ?
„Naravno da ima i nije nikakva filozofija niti „topla voda,“ ali mi ipak godinama gledamo u našem okruženju na koji način se vlast ophodi prema životinjama, a istovremeno iza nekih „projekata“ je opet bila korupcija, pranje para, a problem je ostao. Treba samo „prepisati“ uspješna rješenja iz nekih drugih gradova gdje su psi lutalice prestali biti problem. Dakle, jedino kvalitetno i dugoročno riješenje za sve napuštene životinje jeste da se odredi lokacija van grada, dalje od naseljenog mjesta i samim tim da se steknu uslovi za trajne objekte za zbrinjavanje, udomljavanje, veterinarsku njegu i svu pažnju koja im je potrebna. Na taj način bi trajno riješili problem napuštenih životinja. Sav rad bi morao biti transparentan i vidljiv kako bi bile onemogućene zloupotrebe. Ovo sam imao prilike da vidim u Turskoj, u gradu Bursa, gdje je izgrađen vakuf za životinje. Na koncu, onaj ko nema sluha i osjećaja za životinje nema ni za ljude.“
Ima li nade za ljude... da dobiju konačno kvalitetnu zdravstvenu zaštitu u kantonu gdje „pare nisu problem“ ?
Koliko bitno, toliko i delikatno pitanje. Znamo da je ovdje problem u dugogodišnjoj kadrovskoj zapuštenosti domova zdravlja, u neefikasnoj organizaciji rada, zastarjeloj opremi... i tu je korupcija odigrala pogubnu ulogu. Rješavanje na tom nivou će biti skup i dug proces, a cilj nam je da svi građani imaju pravovremen pristup ljekarima. Inovacija u tom smislu moglo bi biti i efikasnije uređenje odnosa ZZO KS i privatnih klinika, a putem sporazuma Vlade KS i privatnika. Pozitivna praksa po nekim ugovorima pokazuje da je i to opcija... da osiguranici sa zdravstvenim osiguranjem mogu neograničeno birati gdje će tražiti i dobiti uslugu.
Ipak, najviši nivo medicinske njege rezervisan je za KCUS...
„Na višem, tercijarnom nivou, poznato je da je devastacija KCUS-a u svakom smislu najviše posljedica posljednjih nekoliko godina pogrešnog upravljanja aktuelnog menadžmenta. Odlazak preko 150 specijalista, preko 300 srednjeg osoblja unazadilo je zdravstvenu uslugu i to će biti prioritet u zdravstvenoj politici nove vlasti. Međutim, za radikalnu promjenu na KCUS-u nabolje, evidentno je da mi kao stranke opozicije i oni koji nas podržavaju moramo osvojiti vlast i na nivou Federacije BiH. A ne samo u KS koji finansira preko 70 % troškova rada KCUS-a. Promjene na Koševu, od menadžmenta do organizacije rada i opreme, moraju biti temeljite tako da se više nikad ne dogodi „slučaj Nadin“, pomor pacijenata na respiratorima sumnjivog kvaliteta i porijekla, da nema najprostijih lijekova i materijala, da pacijenti sami kupuju najosnovnije stvari... itd. Nova vlast te tragične priče mora raščistiti i vratiti povjerenje građana u zdravstvo.“