Tokom ljetnog odmora ili općenito vožnje u nekim evropskim zemljama plaća se cestarina za korištenje autocesta. Postoje različiti sistemi – djelimično elektronski ili djelimično s naljepnicama za zalijepiti – tzv. vinjetama.
Donosimo vam u nastavku nekoliko savjeta za vaše putovanje u inozemstvo.
Vinjeta kao naljepnica za vjetrobransko staklo postoji samo još u Švicarskoj i Austriji. Kupovina obično funkcionira na benzinskim stanicama ili kod automobilskih klubova. Švicarska je od 1. augusta uvela digitalnu vinjetu koja se može kupiti online za oko 40 eura. Vrijedi od 1. decembra do 31. januara iduće godine. Kazna za vožnju bez vinjete u Švicarskoj iznosi oko 250 eura.
Austrijske vinjete
"Austrijski Pickerel" dolazi u opcijama od deset dana, dva mjeseca ili dvanaest mjeseci, pri čemu se godišnja vinjeta za 2023. više ne isplati. Digitalni "Pickerel" dostupni su online putem operatera ASFINAG, međutim privatni korisnici moraju čekati 18 dana na aktivaciju usluge, jer je tako regulirano u zaštiti potrošača za odustajanje od online kupovine. To se može izbjeći ako digitalnu vinjetu kupite na automatima na granici, tada cestarina odmah vrijedi. Isti princip vrijedi i za tzv. naknadu za ceste u Austriji, na primjer za Tauern i Brennersku autocestu. Vožnja bez cestarine u Austriji za osobna vozila košta 120 eura, piše Superradio Minhen.
Za višednevno korištenje vinjetom plaća se paušalna naknada u zemljama poput Rumunije, Češke i Slovenije. Kod kupovine digitalnih vinjeta obavezno treba provjeriti jesu li unijeli tačan registarski broj vozila i radi sigurnosti sačuvati potvrdu.
Za razliku od paušalnog plaćanja autocestarine za određeno razdoblje, u Hrvatskoj, Italiji, Španiji i Francuskoj ona se naplaćuje na stalnim cestarinskim stanicama prema prijeđenoj udaljenosti.
Cestarinske stanice ljeti su često pretrpane, što dovodi do duljeg čekanja. Plaćanje je većinom moguće putem kreditne kartice. Posebnim cestarinskim kutijama (ENC u Hrvatskoj) koje se zalijepe na vjetrobransko staklo, može se često zaobići gužva i koristiti određene cestovne trake za naplatu cestarine. Međutim, za to je potrebno registrirati se kod jednog od ponuđača i unijeti plaćanje (obično kreditnu karticu).
Raspitati se i o uvjetima ENC-a
Postoje ponuđači koji naplaćuju godišnju naknadu i troškove aktivacije, što može postati nerazmjerno skupo. Druge kompanije naplaćuju uređaj i zatim mjesečnu ili godišnju naknadu. Također može biti da se na troškove cestarina dodaje provizija. Za samo jedno putovanje tokom godine, na primjer, preporučuje se model bez godišnje naknade, s niskim mjesečnim doprinosom samo pri upotrebi, piše Superradio Minhen.
Za putovanje u određenu zemlju nužno se dobro informirati kako o načinu naplate cestarina, tako i o iznosu cestarine i kaznama za eventualno neplaćanje. Svaka država ima svoje specifičnosti pa se treba s time dobro upoznati i izračunati najpovoljniju varijantu.
Ponašanje na naplatnim kućicama
Pravovremeno se uključite na odgovarajuću traku kad se približavate stanici za naplatu cestarine. Ako je posebno gužva, djelatnici na licu mjesta vas mogu usmjeravati.
Pripazite na druge automobile kad mijenjate traku i budite strpljivi. Druga traka za cestarinu obično nije brža, ma koliko vam se činilo da se vozila u njoj kreću brže. Pripremite karticu za naplatu cestarine i svoje sredstvo plaćanja, to skraćuje vrijeme čekanja na rampi za sve koji čekaju.
Nemojte doći u napast gurati se
Ako nemate uređaj za elektronsku naplatu cestarine, nikako ne biste smjeli koristiti rezervirane trake za pretplatnike i kamione.
Također je zabranjeno vožnja unazad na cestovnim stanicama i za to se ponekad izriču visoke novčane kazne. Ako ste završili u krivoj traci za cestarinu, bolje pritisnite tipku za hitne pozive i posavjetujte se s uposlenikom kompanije za naplatu cestarina.
Približite se dovoljno blizu šalteru kako biste mogli doseći dugmad, naplatni automat ili osoblje u kućici, jer se vozačeva vrata obično tamo ne otvaraju zbog nedostatka prostora.