Studija

Umjetna inteligencija u okršaju kreativnosti s ljudima: Rezultati novog istraživanja su šokantni

Učesnici studije, 256 volontera i navedeni AI chatbotovi, imali su zadatak predložiti različite primjene za uže, kutiju, olovku i svijeću

Umjetna inteligencija nadmašila je ljudske sposobnosti u području kreativnosti, pokazala je najnovija studija. U studiji koju je proveo Univerzitet u Stavangeru u Norveškoj, tri AI chatbota, ChatGPT3, ChatGPT4 i Copy.Ai, nadmašila su ljude u stvaranju alternativnih namjena za korištenje predmeta kojima se svakodnevno služimo. Prema istraživačima, AI se koristila vještinom divergentnog razmišljanja, odnosno misaonim procesom koji potiče kreativne ideje istraživanjem višestrukih rješenja.

Učesnici studije, 256 volontera i navedeni AI chatbotovi, imali su zadatak predložiti različite primjene za uže, kutiju, olovku i svijeću. Kada se mjeri u odnosu na divergentnu vježbu razmišljanja koja potiče pojedince na razmišljanje o bezbrojnim upotrebama jednostavnog objekta, chatbotovi su dosljedno nadmašili ljude.

Ipak, studija je otkrila i intrigantan obrat: najizuzetniji ljudski prijedlozi bili su jednaki ili bolji od onih koje je generirala umjetna inteligencija.

Ovo je izvanredna vrsta sposobnosti koju AI chatbotovi pokazuju, istaknuo je Simone Grassini, voditelj studije sa Univerziteta u Stavangeru. Međutim, naglasio je da se procjena usredotočila posebno na jedan aspekt kreativnosti, divergentno razmišljanje, a ne na kreativnost u cijelosti.

Svaki chatbot prošao je 11 ispitivanja s različitim upitima za objekte, dok su ljudski subjekti promatrani 1.024 puta u jednom ispitivanju. Ljudski učesnici su upućeni da daju prednost inventivnim odgovorima u odnosu na puku količinu, vođeni uputama koje su ih poticale da dočaraju ideje koje su pametne, neobične, zanimljive, inovativne ili jednostavno drugačije. Dodijeljeno im je 30 sekundi po objektu.

AI je primio identične upute, ali su napravljene male prilagodbe kako bi se njihov rezultat uskladio s ljudskim standardima. Značajno, bez izričitih ograničenja, ChatGPT3 je dosljedno generirao 10 ideja, ChatGPT4 proizvodio 7 do 8, a Copy.Ai je pokazao više varijabilnosti. Kako bi osigurali jednakost s ljudskim odgovorima, tim je uspostavio ograničenja na temelju distribucije ideja koje su stvorili ljudi.

U prosjeku, odgovori koje je generirao chatbot postigli su znatno više rezultate od ljudskih za semantičku udaljenost i kreativnost. Dok su najbolji ljudski odgovori nadmašili chatbotove u sedam od osam kategorija bodovanja, ljudski prijedlozi također su imali veći udio ideja niske kvalitete.

Igrajući se s ChatGPT-om, primijetio sam da neki od odgovora koje daje chatbot pokazuju dobar nivo kreativnosti, rekao je Grassini. Priznao je da je potencijal umjetne inteligencije za poticanje kreativnosti očit, ali je ipak naglasio osebujnu i zamršenu prirodu ljudske kreativnosti, sugerirajući da bi se njeno repliciranje ili nadmašivanje pomoću umjetne inteligencije moglo pokazati izazovnim.

U razmatranju uloge umjetne inteligencije, Grassini je ponudio uravnoteženu perspektivu. Još uvijek treba utvrditi hoće li se ove sposobnosti umjetne inteligencije izravno prenijeti na sustave umjetne inteligencije, zamjenjujući ljudske poslove koji zahtijevaju kreativno razmišljanje. Više volim misliti da će umjetna inteligencija pomoći ljudima poboljšati svoje kapacitete, zaključio je.