Facebook je izgubio pravni spor na Evropskom sudu pravde u vezi s njemačkom antitrustovskom odlukom koja je toj društvenoj mreži nametnula ograničenja na korištenje podataka u svrhu oglašavanja. Presuda suda omogućuje regulatornim tijelima za zaštitu privatnosti podataka da ispitaju pridržavaju li se firme poput Facebooka strogih evropskih propisa o privatnosti.
Odluka daje ovlasti antimonopolskim tijelima da razmotre kršenja pravila o privatnosti podataka kada istražuju potencijalne zlouporabe tržišne dominacije od strane tehnoloških divova, koji ometaju tržišno natjecanje.
Kao odgovor na presudu, iz Mete, matične firme Facebooka, poručili su da procjenjuju odluku suda i da će dati daljnje komentare u dogledno vrijeme.
Otvoren put prema pojačanom nadzoru nad tehnološkim firmama
Presuda suda podupire njemačku antimonopolsku presudu iz 2019. godine, koja je predstavljala izazov poslovnom modelu Mete, koji uključuje prodaju ciljanih oglasa na temelju korisničkih podataka prikupljenih s njezinih platformi, uključujući Instagram i WhatsApp. Nakon Metine žalbe na presudu, njemačke su vlasti zatražile mišljenje od Evropskog suda pravde.
Ova bi presuda mogla dovesti do pojačanog nadzora nad tehnološkim firmama, budući da je Evropa preuzela pionirsku ulogu u reguliranju moći velikih digitalnih platformi. EU sljedeći mjesec implementira sveobuhvatne nove standarde, uz stalne napore da se uspostave propisi koji se odnose na umjetnu inteligenciju.
Njemački savezni ured za kartele, poznat i kao Bundeskartellamt, nije osporio Facebookovo korištenje podataka o korisnicima za ciljanje oglasa na svojoj platformi. Međutim, tvrdi se da bi Facebook trebao tražiti zasebno dopuštenje od drugih aplikacija i web stranica prije nego što kombinira podatke sa svih svojih usluga za preciznije ciljanje oglasa.
Korištenje ličnih podataka ne može biti legitiman interes
Srž stvari vrti se oko toga kako Facebook od korisnika dobiva privolu za obradu njihovih podataka. U saopćenju suda istaknuto je da firma ne može opravdati tvrdnju o "legitimnom interesu" kao osnovi za korištenje osobnih podataka za posluživanje oglasa korisnicima.
Pravila Evropske unije o privatnosti zahtijevaju od korisnika da slobodno daju privolu za korištenje svojih podataka. Andreas Mundt, predsjednik njemačkog Saveznog ureda za kartele, istaknuo je da će odluka EU suda imati značajne implikacije na poslovne modele podatkovne ekonomije.