Nikada ne idite u supermarket gladni, ovo je zlatno pravilo pri kupovini namirnica. No, jeste li se ikada zapitali koji psihološki faktori utječu na naše kupovne odluke? Učinci boja i muzike, lukavo pozicioniranje proizvoda, razni psihološki scamovi poput cijena kojima je iza zareza 99 i lažnih sniženja neki su od najčešćih marketinških trikova koji vas koštaju novaca.
U konzumerističkom labirintu
Zakoračili ste u ogromno prostranstvo supermarketa, što dalje? Krećete u lov na osnovne namirnice, no zapeli ste u bespućima nepreglednog konzumerističkog labirinta, a za pronalazak jedne konzerve graha treba vam dobra fizička kondicija. Konačno dolazite do police, a kad tamo, novi šok. Našli ste se pred nemogućom logičkom zavrzlamom: koju konzervu graha odabrati između 15-ak ponuđenih opcija? Manja, veća, uvozna, domaća, na akciji ili ne, ista cijena, a različita gramaža… hiljadu pitanja, hiljadu odgovora, a sve za samo jednu konzervu graha. To se inače zove "analitička paraliza" i nešto je zbog čega marketeri zadovoljno trljaju ruke.
Psiholog Aric Sigman u svojoj je studiji ustvrdio da "čovjek modernog doba mora donijeti više odluka u jednom danu nego što je pećinski čovjek morao za cijelog svog života".
Pozicioniranje proizvoda
Lukavo pozicioniranje proizvoda jedan je od najvažnijih marketinških trikova koji povećava potrošnju. Naime, ako vam je potrebno više vremena za snalaženje prostorom, veća je šansa da ćete potrošiti više novaca.
Najskuplji proizvodi u pravilu su smješteni u razini očiju, baš kao i one grešno dobre (i preskupe) čokoladice blizu blagajne koje vaša djeca mogu dohvatiti bez problema i tako vam olakšati novčanik. Idemo dalje?
Svaki supermarket ima jedan do dva centralna prolaza koji su idealni za pozicioniranje proizvoda na akcijama. Bez previše razmišljanja, jer još uvijek ste uspuhani od potrage za nekim proizvodom, a i vruće vam je i smeta vam muzika, zgrabit ćete taj dobar "Kupi jedan, dobiješ dva" deal, ponosni što ste uspjeli uštedjeti. Da, svi smo pali na tu foru. A kad smo kod toga…
Psihologija boja i ona dosadna muzika
Jeste li se ikada zapitali što je prvo što uočite prilikom ulaska u supermarket? Uglavnom je riječ o voću i povrću. Ah, te prekrasne boje i mirisi, osjećaj svježine, sigurno je domaće, ma kao da ste zakoračili u Eden. Nikad ne podcjenjujte moć koju boje (i mirisi) imaju nad nama. No, to nije sve!
Jeste li znali da ona spora, ubitačno dosadna muzika u supermarketima igra ulogu u vašoj potrošnji? Sporija muzika tjera vas da sporije hodate, što znači da ćete se duže zadržati u labirintu u kojem, sasvim slučajno, nema satova. Možda ćete i kupiti više proizvoda?
Koliko muzika utječe na kupovinu, pokazalo je i jedno zanimljivo istraživanje. U jednom supermarketu puštali su francusku muziku, a u drugom njemačku. Pogodite u kojem je porasla prodaja francuskih vina. C'est la vie…
Osim onog dobrog "Kupi jedan, dobiješ dva" deala, teško da niste pali na onu foru sa sniženim proizvodima na kojima je napisana cijena prije sniženja. Uz to, vjerovatno ste primijetili kako gotovo svi proizvodi koštaju nešto i 99 lipa što vam daje iluziju da ste ipak jeftinije prošli. Možda već nagađate koliko je taj osjećaj sretnog lovca važan u potrošačkom ludilu.