Na prijedlog SDA-ovog Salke Zildžića jučer su u Predstavničkom domu Parlamenta FBiH usvojene izmjene Zakona o javnim prihodima.
Taj, po mnogima osvetnički zakon SDA, znači da bi Kanton Sarajevo - iako najveći privredni generator - trebao dobivati manje para od indirektnih poreza. Zildžić i drugi zastupnici koji su nasjeli na SDA-ovsku propagandu misle da će time obogatiti druge kantone.
Stvar je ekonomski dosta komplicirana, ali se u suštini smanjuje tzv. ponder odnosno koeficijent s kojim se množi neka cifra i rezultat se na kraju isplaćuje. Kanton Sarajevo ima najveći ponder - 2 - i kao takav dobiva najviše para. Navodno na uštrb drugih kantona.
Kako RS otima pare od FBiH
Iako je bilo dosta političke diskusije o svemu, valja se držati nauke. Vlada Kantona Sarajevo tako je naručila studiju od Ekonomskog instituca u Sarajevu koja je demantirala, razobličila i razložila SDA-ovu propagandu na proste faktore i dokazala da Zildžić i ekipa jednostavno - dezavuišu javnost.
Raport je imao na uvid draft dokumenta koji je napisan na skoro 100 stranica.
Odmah na početku se navodi da trenutni sistem raspodjele ne valja, ali je konačni zaključak da je Zildžićev prijedlog još pogubniji.
"Jednom dobro uspostavljen mehanizam funkcioniranja UINO na strani ubiranja prihoda istovremeno ne znači da njegovim funkcioniranjem možemo biti zadovoljni i “ležati na lovorikama” početnog uspjeha. Naime, posebno na strani raspodjele prihoda od indirektnih poreza se pojavljuju neprihvatljive devijacije koje mogu prouzrokovati duboke nesporazume i teške (političke) posljedice", kaže se u uvodu.
Kako je dobro poznato, raspodjela prihoda koje prikupi UIO se vrši prema koeficijentima krajnje potrošnje koje odlukom donosi Upravni odbor UIO (koeficijenti raspodjele sredstava sa Jedinstvenog računa za entitete i Brčko Distrikt Bosne i Hercegovine za kvartal K4 koji obuhvata mjesece: oktobar, novembar i decembar 2021.godine su: Federacija BiH 62,52%, Republika Srpska 33,93%%, Brčko Distrikt BiH 3,55%) nakon što se izdvoje sredstva za finansiranje Institucija BiH. Treba imati na umu da se, nakon toga, a prije dodjele sredstava entitetima i DB moraju obustaviti obaveze po dospjelim međunarodnim dugovima za koje odgovara Bosna i Hercegovina.
U analizi se navodi da je MMF kazao da je trenutni sistem najbilji, ali se stručnjaci sa Ekonomskog instituta s tim ne slažu.
"MMF u svojoj ocjeni “Sistema indirektnog oporezivanja” iznosi slijedeću tvrdnju u Rezime-u provedene analize: “Analiza u ovom izvještaju pokazuje da je takav sistem, uprkos svojim nedostacima, najbolja opcija koja je trenutno raspoložva u BiH, a po kojoj centralni sistem indirektnih poreza funkcionira i prihodi se dijele pravično, kao da svaki entitet ima vlastiti sistem indirektnog oporezivanja.” Ne sporeći tvrdnju da je ustanovljeni sistem indirektnih poreza trenutno najbolja opcija raspoloživa u BiH, moramo izraziti svoje duboko neslaganje sa konstatacijom da se prikupljeni prihodi ujedno i pravično dijele", navodi se.
Kao primjer navodi se to da je FBiH u 2016. godini uskraćena za više od 400 miliona KM.
"Ona (raspodjela, .op.a.) je toliko “pravična” da je FBiH u 2016. pouzdano uskraćena za preko 400 miliona KM i u to vrijeme nepoznat iznos od 126 mil KM neraspoređenih povrata PDV-a po prijavama, koji se iznos u cjelini finansira iz uplata iz FBiH, ali ne znamo koliko tačno od toga se istovremeno alociralo na FBiH. Ako se u cilju procjene na iznos od 126 miliona KM primijene odnosi povrata, onda možemo lako izračunati da bi dodatno odlivanje iz FBiH po ovom osnovu moglo da iznosi cca 44,00 miliona KM pa bi ukupan iznos za 2016.godinu mogli procijeniti na 448,00 miliona KM.
Radi naprijed iznesenih činjenica, nužno se moramo u raspodjeli sredstava prikupljenih od indirektnih poreza na nivou UIO referirati na efektivni obim uplata na račune UIO, a ne na krajnju potrošnju i aktuelnu provedbu tog principa jer on očito, obje strane ali sa različitim predznakom, netransparentno stavlja u neprihvatljiv položaj.
Ako je i potrebno vršiti određene preraspodjele ukupnih sredstava uplaćenih po osnovu indirektnih poreza sa računa UIO, onda to treba vršiti na osnovu unaprijed utvrđenih standarda i na transparentan način.
Ovakvo stanje (pre)raspodjele prikupljenih indirektnih poreza, bez jasno postavljenih standarda i na netransparentan način vodi generiranju razornih tenzija na nivou ukupnog mehanizma funkcioniranja UIO. Tako se stvara realna prijetnja da se ovaj nužno potreban i efikasan mehanizam pretvori u generator eksplozivnih sukoba jer, kako sad funkcionira, na jednoj starni stvara neutoljivu žeđ za još više neopravdano povučenih finansijskih sredstava i neodmjerenost u ponašanju, a na drugoj osjećaj nepravde kod “pokradenog” gdje svaki osjećaj i potreba za dijalogom i traganjem za racionalnim rješenjima, bojimo se, prestaje", navode ekonomisti.
Dalje se navodi primjer da RS uzima sve što uplati, dok FBiH ne. Evo kako:
"Tri godine prelijevanja finansijskih sredstava ubranih od strane UIO iz FBiH u RS i BD porasla sa cca 450,00 miliona KM iz 2016.godine na 840,00 miliona KM u 2019.godini, tako da sada FBiH u cjelini finansira Institucije BiH i povrat PDV za sve korisnike, dok Republika Srpska povlači od UIO iznos finansijskih sredstava, možemo slobodno reći, jednak onome koji i uplaćuje. Mislimo da je ovo stanje takvo da je svaki komentar izlišan, a dugogodišnje nereagiranje u vezi sa ovakvim pogoršavajućim stanjem neobjašnjivo. Predlažemo hitno upoznavanje svih relevantnih institucija o ovoj problematici i pozivanje na njihovo hitno reagiranje", navodi se u analizi.
No, SDA-ovce ne zanima to što RS otima pare od države. Njih zanima Kanton Sarajevo, kao administrativni, privredni, kulturni i centar u svakom drugom smislu.
Zildžićev prijedlog bi napravio neodrživo stanje
A evo šta stručnjaci kažu za Zildžićev prijedlog ukidanja pondera 2 za Sarajevo.
"Na osnovu uspoređivanja prezentiranih simulacija mogućih modela raspodjele pripadajućih indirektnih poreza kantonima u FBiH možemo ocijeniti da su Model bez pondera za Kanton Sarajevo i model krajnje potrošnje modeli raspodjele koji bi, svaki na svoj, način napravili neodrživo, pa tako i neprihvatljivo stanje u javnim finansijama u (F)BiH, zato što bi Model bez pondera Kanton Sarajevo doveo do fiskalno neodrživog stanja", navodi se u analizi.
Kažu i da je se Zildžićeva inicijativa problemom bavi jednostarno.
"Isto tako, iz usporednih analiza je vidljivo da se „Inicijativa grupe 14 zastupnika Parlamenta FBiH“ i “brisanje pondera dva (2) Kantonu Sarajevo” potpuno i jednostrano bavi samo i jedino pravom raspodjele prihoda, a potpuno zanemaruje posljedice koje bi takvi prijedlozi, ako bi bili realizirani, mogli prouzrokovati i stvoriti neodrživost Kantona Sarajevo, a da i ne spominjemo njegov eventualni razvoj, te kad stavimo u taj kontekst nužno djelovanje multiplikatora u ekonomskim procesima, sve ovo bi se odrazilo u sasvim izvjesnim snažnim negativnim efektima na šire okruženje, odnosno ekonomiju (F)BiH u cjelini. Dakle, izrečena tvrdnja: „Sadašnjom raspodjelom zakinuti su svi kantoni i općine u FBiH radi pondera (1,9658) dodijeljenog Kantonu Sarajevo" je netačna, neutemeljena i posljedica improvizacije u sagledavanju stvarnih činjenica", navodi se u analizi.
Zanimljivo je da su ekonomski eksperti raskrinkali i uvriježenu SDA-ovsku teoriju po kojoj Kanton Sarajevo generira više uplata zbog toga što su sjediša profitabilnih javnih kompanija upravu u Sarajevu. Evo šta kažu stručnjaci:
"Često se u ovim raspravama špekulira i sa činjenicom da brojna velika preduzeća/kompanije imaju svoje sjedište u Sarajevu/Kantonu Sarajevo, pa po tom osnovu se prikazuje i neopravdano veliki iznos uplata indirektnih poreza iz Kantona. Međutim, Kada bi se od ukupno uplaćenih indirektnih poreza sa nivoa KS u iznosu od 3.445.043.475,00 KM odbio ukupno uplaćeni iznos 1.125.796.083,00 KM od 38 najvećih poreznih obveznika među kojima se (JP Elektroprivreda BH d.d., BH Telecom d.d., Konzum, Merkator, Robot, Energopetrol, Hifa-petrol, Duhanpromet itd) ostao bi iznos od 2.319.247.392,00 KM što je 5,07 puta više od iznosa koji je Kanton Sarajevo dobio kroz raspodjelu, a to je iznos od 457.229.756,00 KM", ističu stručnjaci pa nastavljaju:
"Kada bi se od ukupno prijavljene uplaćene krajnje potrošnje sa nivoa KS u iznosu od 1.108.147.800,00 KM odbio ukupno prijavljeni i uplaćeni iznos krajnje potrošnje od 563.192.841 KM od 38 najvećih poreznih obveznika među kojima se (JP Elektroprivreda BH d.d., BH Telecom d.d., Konzum, Merkator, Robot, Energopetrol, Hifa-petrol, Duhanpromet itd) ostao bi iznos od 544.954.959,00 KM što je više od iznosa koji je Kanton Sarajevo dobio kroz raspodjelu po ponderima a to je iznos od 457.229.756,00 KM, kao i od iznosa raspodjele po historijskom modelu a to je iznos od 537.721.339,00 KM.
Dakle, naprijed izneseni podaci jasno govore da je Kanton Sarajevo najveći generator privrednih aktivnosti a samim tim i sa najvećim uplatama indirektnih poreza, gotovo 2 puta više od RS-a, a 57,64% od ukupnih uplata FBiH.
Ovo je najbitniji demant teze mnogih „Da Kanton Sarajevo zakida druge kantone u raspodjeli i da nepravično u formuli raspodjele ima ponder „1,9658“", navodi se u analizi.