Dok se Facebook nosi sa sve češćim optužbama kako je ta društvena mreža štetna po društvo i po zdravlje, te dok se priprema na niz pravnih bitaka s regulatorima u Sjedinjenim Državama i Europskoj uniji, tvrtka se suočava i s još jednim ozbiljnim problemom koji je povezan s prethodnima - sve joj je teže pronaći kvalitetne radnike.
Narušeni javni imidž tvrtke pretvara se u znatno veći trošak zaposlenih, jer sve više sposobnih, iskusnih i visokoobrazovanih tehnoloških stručnjaka smatra kako je rad za Facebook dugotrajna crna mrlja u njihovom životopisu.
Prema službenim projekcijama Facebooka, tvrtka će sljedeće godine potrošiti oko 97 milijardi dolara - značajan skok u odnosu na ovogodišnje troškove od oko 70 milijardi. Veći dio tog iznosa tvrtka pravda "investicijama u tehničke i proizvodne talente". Drugim riječima, trošak zaposlenika.
Odbijaju ponude
Prema tvrdnjama agencija za zapošljavanje IT stručnjaka, Facebook sada mora nuditi znatno više od svojih suparnika - Googlea, Applea, Amazona i drugih - kako bi zaposlio ljude iste razine znanja i iskustva. Potencijalni radnici zaziru od tvrtke koja je proteklih godina obilježena nizom negativnih skandala.
Prema internim dokumentima tvrtke koje je vidio portal Protocol, Facebook trenutačno ima otvoreno više od 4.300 radnih mjesta, a potencijalni radnici sve češće odbijaju ponude za posao koje pristižu iz tvrtke. Problem ne predstavljaju samo visokokvalificirani inženjeri, programeri, stručnjaci za umjetnu inteligenciju i drugi traženi radnici u IT sektoru, već i srednji i viši menadžment.
Ove je godine tvrtku napustilo desetak visoko rangiranih direktora, a agenti za zapošljavanje govore kako sve više sadašnjih djelatnika traga za novim radnim mjestima. Sav ovaj egzodus odvija se i nakon što je tvrtka odlučila povećati plaće i bonuse većini svojih zaposlenika.
Kako tvrdi Zuhayeer Musa, suosnivač platforme levels.fyi koja prikuplja podatke o plaćama u tehnološkom sektoru, prosječna kompenzacija za inženjera srednjeg ranga u Facebooku skočila je na oko 400.000 dolara u drugom kvartalu 2021., što je skok od 20.000 dolara u odnosu na prethodnu godinu.
Za većinu rangova inženjera, porast plaće udvostručio se u odnosu na razinu iz 2018. i 2019.
Tvrtka je sve velikodušnija i s nagradama u dionicama - na razini direktora i potpredsjednika grupe, zaposlenici dobivaju oko tri do šest milijuna dolara u dioničkim opcijama svake godine. Na razini nižih direktora, nagrade su u prosjeku oko milion dolara godišnje.
Inženjeri visokog ranga dobivaju oko 600.000 dolara u dionicama, te bonuse od oko 75.000, a čak i inženjeri početnici dobivaju između 50.000 i 100.000 dolara u dionicama, te godišnje bonuse između 20.000 i 50.000 dolara.
Musa je za Business Informer kazao kako je Facebook počeo znatno povećavati i osnovnu plaću u odnosu na druge tehnološke tvrtke.
"Općenito, većina velikih tvrtki značajno je povećala kompenzacije kroz prošlu godinu", rekao je Musa. "No, Facebook je počeo kandidatima nuditi znatno više od ponuda suparničkih tvrtki, kako bi se što prije odlučili."
Na platformi Blind, gdje radnici mogu ostavljati anonimne poruke o uvjetima rada kod svojih poslodavaca, dokle god imaju provjerenu adresu tog poslodavca, česti su komentari kako Facebook nadmašuje Apple, Amazon, Netflix i Google u svojim ponudama.
"To nam pomaže da ignoriramo tvrtkine mane i sve načine na koje štetimo svijetu", kazao je jedan od sadašnjih zaposlenika.
Problemi sve veći
Problemi su brojni i sve više javni. Zviždačica Frances Haugen, bivša djelatnica, razotkrila je stotine internih dokumenata koji su pokazali kako su vodeći ljudi Facebooka znali koliku štetu njihova platforma čini društvu i zdravlju pojedinaca, pogotovo mladim djevojkama, no ništa nisu činili po tom pitanju.
Mnogi sadašnji djelatnici strahuju da će iskustvo rada u Facebooku, na koje se nekad gledalo pozitivno, u budućnosti početi predstavljati problem pri daljem zapošljavanju.
Bivši zaposlenik Oculusa, Facebookove tvrtke-kćeri, kazao je za BI kako će rad za Facebook "biti crna mrlja" na njegovoj karijeri. Niz drugih sadašnjih i bivših zaposlenika želio je ostati anoniman, no svi se osjećaju slično.
Promjena imena matične tvrtke iz Facebook u Meta Platforms, dijelom zamišljena kako bi promijenila javni imidž narušen nizom tužbi i regulatornih sporova, malo je učinila kako bi riješila tvrtkin gorući problem - imidž nepoželjnog poslodavca.
Brojni analitičari, pa i zaposlenici koji govore anonimno, tvrde kako je glavni problem sam vlasnik tvrtke - Mark Zuckerberg - koji bi trebao preuzeti odgovornost ne samo deklarativno, već i pokazati dobru volju i odstupiti s čelnog mjesta tvrtke.
Pritisak investitora
Zuckerberg je do sada na sva otkrića o tvrtkinim problemima, zataškavanjima problema i odgađanjem rješenja, redovito govorio kako mu je žao i kako će se tvrtka promijeniti, no on je ostao na njezinom čelu.
Propuštena je i prilika pri rebrandingu, koju je Google iskoristio kada je 2015. postao Alphabet. Osnivači tvrtke Larry Page i Sergey Brin tada su odstupili s čelnih mjesta i prepustili kormilo Sundaru Pichaiju.
Zuckerberg je tu ideju u startu odbacio, tvrdeći da je uzbuđen zbog sljedećeg poglavlja koje predstoji pred tvrtkom.
Zuckerberg još uvijek drži kontrolirajući udio u tvrtki te ga je nemoguće smijeniti ukoliko on to ne želi. No, ako njegovo prisustvo tvrtki i dalje bude stvaralo sve veće troškove, mogao bi se naći pod sve većim pritiskom investitora koji će zahtijevati da se odmakne od aktivne uloge u tvrtki.