IT

Šta stoji iza velike Zuckerbergove objave: Meta obećava novi internet, ali ima ogroman problem

Mark Zuckerberg vjeruje da će u budućnosti internet raskrstiti s gledanjem u ekrane i prozore

Facebook je promijenio ime i strateški cilj tvrtke, a njegov čelnik Mark Zuckerberg obećava vrli novi internet koji će zauvijek promijeniti kako se družimo, kako radimo, kako uživamo u zabavi i umjetnosti, kako kupujemo i kako uživamo u novim iskustvima.

Zuckerberg je u četvrtak navečer svečano objavio da se matična tvrtka po novom sada zove Meta, a to ime treba označiti i novi zaokret tvrtke prema razvoju metaverzuma - ideje evolucije modernog interneta u nešto što izgleda kao da je sišlo sa stranica naučno-fantastičnih romana.

Društvene mreže pod kontrolom tvrtke - Facebook, Instagram i WhatsApp - i dalje će zadržati svoja imena i brendove, pa prosječni korisnik niti jednu od velebno najavljivanih promjena još neko vrijeme neće osjetiti, no matična tvrtka kreće punom parom u rad na metaverzumu, u koji će ove godine uložiti 10 milijardi dolara, a najavila je i kako će u EU otvoriti 10.000 novih radnih mjesta.

Čak i nakon Zuckerbergove detaljne prezentacije, teško je odgovoriti na pitanje što je zapravo multiverzum, a ostaje dojam da ni sam čelnik Facebooka nema jasnu viziju onoga što slijedi. Radi se o terminu iz distopijskog romana "Snow Crash" Neala Stephensona, koji se odnosio na evoluciju interneta - virtualni svijet u kojem su ljudi ulazili u interakciju jedni s drugima i raznim programima, u sklopu svojih svakodnevnih života.

Zuckerbergu nedostaju riječi za opis svoje vizije, no vjeruje da će u budućnosti internet raskrstiti s gledanjem u ekrane i prozore, i da će postati mjesto gdje ljudi doživljavaju iskustva, gdje se osjećaju lično prisutni.

Metaverzum bi trebao biti otvorena platforma, dostupna svima, kojoj će ljudi moći pristupati na sve moguće načine, od virtualne i proširene stvarnosti, do klasičnog pregleda na svojim računalima i pametnim telefonima.

Zuckerbergova Meta, koje je već pokrenula razvojne timove, vjeruje da će sve velike tehnološke tvrtke doprinijeti razvoju metaverzuma, kao i brojni pojedinci, umjetnici, komercijalne tvrtke i mnoge druge skupine. Meta neće posjedovati metaverzum, no Zuckerberg se nada da će njegova tvrtka biti pionir u razvoju te budućnosti, tvrtka koju se više neće povezivati s društvenim mrežama, već s metaverzumom.

Na Facebookovoj - sada Metinoj - konferenciji Connect u četvrtak, Zuckerberg je predstavio niz novih projekata i proizvoda koji kreću u smjeru njegove vizije metaverzuma. Prvo je cijela skupina takozvanih Horizon platformi - Horizon Home, Horizon Worlds, Horizon Workrooms i Horizon Venues.

Horizon Home predstavljat će virtualni dom korisnika, u kojemu će mu se uskoro moći virtualno pridružiti i gosti i prijatelji. Worlds je monumentalni dijeljeni virtualni svijet, Workrooms su poslovna verzija, za održavanje virtualnih sastanaka, dok su Venues trodimenzionalni, imerzivni prijenosi s masovnih događanja - sportskih utakmica, koncerata, izložbi i mnogih drugih, u kojima će se miješati virtualni i stvarni posjetitelji.

Meta dalje razvija svoje uređaje i aplikacije za virtualnu stvarnost, pa će tako cijeli niz klasičnih aplikacija sada biti dostupan i u virtualnoj stvarnosti, u obliku 2D panela. Nastavlja se i razvoj igara i fitness aplikacija za tvrtkine naočale za virtualnu stvarnost, Quest 2.

Tvrtka u suradnji s Ray-Banom razvija i novu generaciju pametnih naočala za proširenu stvarnost, koja će moći prikazati ljude i predmete iz multiverzuma ljudima koji se negdje nalaze uživo, ali pružiti i niz drugih mogućnosti, kojima će se brojne tvrtke za razvoj aplikacija moći poigrati i otkrivati nove načine i ideje za ispunjavanje proširene stvarnosti.

Većina te tehnologije još je u povojima. Kacige za virtualnu stvarnost još su preteške i neugodne, lagane naočale za virtualnu stvarnost još ne postoje. No, Zuckerberg je uvjeren da će tehnologija sazrijeti i da će metaverzum postati mjesto na kojem će se u budućnosti, barem dijelom svojeg vremena, okupljati cijelo čovječanstvo.

Clicky